Mjesec borbe protiv ovisnosti otvoren je postavljanjem panoa u hodniku škole s porukama učenika petih razreda ovisnicima. Neke od njih su: “Ne budite ovisni!”, “Vi možete bez ovisnosti!”, “Alkohol i cigarete negativno utječu na vaš život!”, “Ovisnost je loša!”, “Čuvajte zdravlje!”, “Ovisnost ne treba biti važna stvar ljudima!”.
Uslijedile su brojne radionice od kojih izdvaju prvu radionicu za 4. razrede pod nazivom “Reklame i njihov utjecaj na rizična ponašanja”, a provela ju je pedagoginja Helena Kudra. Za početak su se učenici prisjetili svoje najdraže reklame o kojoj smo razgovarali. Nakon toga, pogledali su nekoliko reklama na prezentaciji koje su komentirali. Bilo je potrebno reći kakve su, na što pozivaju te reklame, što poručuju i utječu li na gledatelje. Uslijedio je zadatak izrade reklame za određeni proizvod (super olovka, svemogući kišobran, krema za lice bez prištića, čokolada koja ne deblja, naočale koje vide svemoguće). Učenici su reklamu trebali dizajnirati i predstaviti tako da svatko poželi kupiti taj proizvod. Bilo je zaista puno originalnih ideja koje su učenici rado predstavili. Zaključili su da dobra reklama može utjecati na ponašanje.
1. i 2. razredi sudjelovali su u psihološkim radionicama: Igra osjećaja i Samopouzdanjem protiv ovisnosti koje je provodila psihologinja Tajana Juraković. Učenici su trebali prepoznati osjećaje, opisati ih glasom, licem i pokretima tijela. U drugoj radionici učenici trebaju prepoznati i osvijestiti svoje jake strane. Nakon toga će ih učiti prepoznati i kod svojih prijatelja u razredu.
Učenici 1. c razreda su se s rehabilitatoricom Martinom Mikolčević pridružili akciji “ZaŽelim ti osmjeh” za djecu Klaićeve bolnice. Radovima žele razveseliti vršnjake koji ove blagdane neće moći provesti s obiteljima. Učenici će s roditeljima radove poslati e-porukom. Radovi će biti izloženi na izložbi u Klinici za dječje bolesti u Klaićevoj. Želja organizatora je malim pacijentima darovati lijepe poruke i crteže, nešto čime će pokazati da misle na njih, da im žele brzo ozdravljenje i da i oni osjete blagdansku čaroliju i toplinu adventa.
U petim razredima proveden je program podrške učenicima “Petaš bez problema”. U šestim razredima, učenici su na satu informatike pravili plakate na temu NE ovisnostima u digitalnom alatu Canva. U sklopu provedene radionice “Rizična ponašanja mladih”, učenici su trebali prepoznati rizična ponašanja puomoću fotografija iz edukativnog seta “TEEN ISSUES”, potom su raspravljali o svakom ponašanju pojedinačno, izrekli su mišljenje o istom i argumentirati ga. Sljedeća aktivnost je bila snimanje audiozapisa. Zadatak je bio da učenici zamisle da su superheroji, što bi poduzeli po pitanju ovisnosti. Autorica navodi neke od učeničkih ideja: “…napravio bih štit da se ne ozljeđuju”, “..prestala bi proizvodnja pića, droga i cigareta”, ” izbrisao bih im pamćenje…”, ” bacio bih moć da ozdrave”, “prestala bih popularizirati droge u TV serijama, jer ljudi to gledaju pa misle da je fora”, “….imao bih moć smrzavanja vremena kako bih na vrijeme nekoga spasio od smrti”, “…bio bih SUPER ZDRAVKO i pomagao ljudima da budu zdravi”. Navedene aktivnosti vodila je pedagoginja škole. Razrednici su održali radionicu “Kako ne postati ovisnik”, a učiteljica informatike radionicu “Ja želim zdravo živjeti”. Učenici su trebali urediti letak i smisliti slogan na zadanu temu. Drugi učenici su imali zadatak napraviti strip, a treći su na osnovu anketiranja učenika osmih razreda napravili brošuru s detaljnim izviješćem i obrađenim podacima.
Učenici 6. c razreda su s pedagoginjom započeli eTwinning projekt “Naš hod dobrote putem nade, radosti, ljubavi i mira” u suradnji s još 10 škola. Aktivnosti, koje će provoditi, dobra su djela koja su sami osmislili, a činit će ih sve do Božića. Učinjeno će potkrijepiti fotografijom, pjevat će pjesmu Tiha noć i na kraju će izraditi čestitke svojim suučenicima.
Stvara li uporaba digitalnih tehnologija ovisnost i prepoznajemo li elektroničko nasilje, ovogodišnja je tema kojom su se bavili učenici sedmih razreda na dva sata razrednika. Kako bi dobili sliku o pojavi nasilja na internetu, provedena je anketa na koju su učenici dali svoje odgovore u digitalnom alatu Forms. Odgovorilo je 36 učenika 7. a i 7. b razreda. Slijede najzanimljiviji odgovori: učenici provode dnevno na internetu 4 sata, njih 85 % najviše ga koristi za zabavu, komunikaciju s prijateljima i za potrebe škole. 16 % učenika je doživjelo neki oblik nasilja na internetu, a 13 % je doživjelo da ih nepoznata osoba pozove na nalaženje uživo. Čak je 90 % učenika odgovorilo kako bi se za pomoć u bilo kojem obliku obratilo svojim roditeljima. Zanimljivi su odgovori na pitanje po čemu znaš da je netko ovisan o internetu. Autorica navodi neke odgovore: “…ako stalno priča o tome i koliko puno igrica igra”, “ako je živčan i stalno na mobitelu”, “.. ne druži se s osobama, nego s ekranima”, “stalno je na internetu i zbog toga ignorira druge”. Nakon anketiranja, učenici su u radionici koja je slijedila čitali različite priče o zlouporabi interneta: lažno predstavljanje, dijeljenje fotografija bez dozvole, prihvaćanje prijatelja i susret s nepoznatima. Učenici su uočili pozitivne i negativne strane korištenja interneta u svakoj priči posebno, a na kraju su zaključili kojih se pravila ponašanja na internetu trebaju pridržavati radi zaštite svoje sigurnosti. Za kraj su pogledali videozapis “Lena je mislila da zna”, preporučenog u kurikulumu programa “Pet za net – Sigurnost djece na internetu”, u kojem se nastoji osvijestiti mlade da svaku zlouporabu interneta treba prijaviti. Aktivnosti je vodila pedagoginja, a sve rezultate istraživanja, upute i savjete roditeljima predstavit će na mrežnoj stranici škole. Učenici osmog razreda su realizirali mini projekt pod vodstvom informatičarke Marije Benić pod nazivom “Planet NIKAD (nikotin, Internet, kocka, alkohol i droga)”. U raznim digitalnim alatima napravili su edukativne brošure kojima upozoravaju na štetnosti sredstava ovisnosti.
Učenici s teškoćama u razvoju su u radionicama pod nazivom “Kreativno protiv ovisnosti” izrađivali jesenske motive od kolaža, pauke za Halloween i božićne ukrase od različitih vrsta papira. Uz Međunarodni dan osoba s invaliditetom napravili su pano u hodniku škole kojim su htjeli osvijestiti probleme invalidnih osoba i kod ostalih učenika razviti empatiju.
Na razini škole, organizirane su akcije pomoći. Prva akcija je bila za udrugu Novogradiške njuške, u kojoj su učenici u studenom donosili u školu hranu za mace i pse. Akciju su pokrenuli učenici 8. b razreda s razrednicom Marinelom Banovčić, a onda se rodila ideja da je prošire na cijelu školu. Djeca su se rado odazvala i uskoro se jedna velika kutija hrane umnožila u četiri. Donijeli su i stare pokrivače kako bi utoplili odbačene životinje.
Druga je akcija u tijeku, a odnosi se na sakupljanje pomoći za nezbrinutu djecu u domu u Lipiku. Pomoć u vidu higijenskih potrepština, čarapa i slatkiša uvijek je dobrodošla. Akciju je organizirala bivša učenica Škole, sada poduzetnica I. Žulj Terzić, a učenici i zaposlenici rado su joj se pridružili. Mjesec je bio dug i izazovan zbog epidemiološke situacije i brojnih zamjena odsutnih, no zanimljiv i produktivan unatoč koroni.