89 % mladih želi više sadržaja vezanih uz medijsku pismenost u školi, pokazala je anketa koju su u svibnju 2022., u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, proveli UNICEF i Mreža mladih Hrvatske. Anketu je putem interneta ispunilo 311 djece i mladih u dobi od 16 do 25 godina, među kojima najveći postotak uzorka čine učenici srednje škole, studenti preddiplomskog studija i magisterija.
Svaka deseta mlada osoba kaže da uopće nije imala priliku u školi učiti o medijskoj pismenosti. Oni koji jesu – do sada su učili o cyberbullyingu, sigurnosti na internetu i zaštiti osobnih podataka, a nisu imali priliku učiti o sextingu i sextortionu, cybergroomingu i analizi medijskih sadržaja.
Među temama koje ih najviše zanimaju i o kojima žele učiti, ističu se prepoznavanje lažnih vijesti i dezinformacija, utjecaj korištenja društvenih mreža na mentalno zdravlje, zaštita osobnih podataka, sexting i sextortion te analiza medijskih sadržaja.
Da mladi prepoznaju važnost medijskog obrazovanja pokazalo je i istraživanje koje je uoči 5. Dana medijske pismenosti za Agenciju za elektroničke medije i UNICEF na nacionalno reprezentativnom uzorku provela agencija Ipsos: 81 % ispitanih učenika i studenata reklo je da smatra da obrazovanje iz područja medijske pismenosti treba biti značajnije uključeno u školske kurikule.
U kontekstu utjecaja društvenih mreža na mentalno zdravlje, rezultati ankete i istraživanja bili su jednaki: 1 od 3 mlade osobe osjećala je manjak samopouzdanja, stres ili zavist zbog sadržaja na društvenim mrežama.
Anketa ukazuje na još neke probleme: 43 % mladih o tome kako se osjećaju zbog društvenih mreža ni s kim ne razgovara. A koliko su one važan dio njihove svakodnevice pokazuju podaci prema kojima svaka druga mlada osoba provodi više od 3 sata dnevno na društvenim mrežama. Nitko nije odgovorio da uopće ne koristi društvene mreže, samo 4 % mladih ih koristi do sat vremena dnevno, 47 % od 1 do 3 sata, 33 % od 3 do 5 sati, a 16 % više od 5 sati dnevno.
Najpopularnije društvene mreže i platforme među mladima su Instagram, YouTube i Facebook. Uz njih, često koriste i TikTok i Snapchat. Društvene mreže su mladima i glavni kanal informiranja, a slijede ih internetski portali te aplikacije za dopisivanje poput WhatsAppa i Vibera. Najmanje se informiraju putem tiskanih medija.
Preuzmite infografiku s rezultatima ankete ‘Mladi i mediji’
Vijest je prenesena s mrežnih stranica Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.