Individualiziranim pristupom, poticanjem kritičkog razmišljanja, razvojem socijalnih i emocionalnih vještina te pružanjem podrške, nastavnici doprinose oblikovanju i jačanju obrazovanih, odgovornih i moralnih pojedinaca koji će pozitivno utjecati na svoje zajednice i društvo u cjelini.
Nastavnici prepoznaju jedinstvene potrebe i stilove učenja svakog učenika. Diferenciranim nastavnim metodama koje uključuju korištenje različitih alata, tehnologija i metoda evaluacije, svakodnevno prilagođavaju strategije kojima osiguravaju napredak svakog učenika. Svojom energijom, entuzijazmom i strašću prema sadržajima koje poučavaju, inspiriraju i potiču učenike na istraživanje i učenje i izvan predmetnog kurikuluma. Poznavanjem predmetnog područja i osmišljavanjem raznovrsnih nastavnih aktivnosti, potiču razvoj analitičkog razmišljanja i rješavanja problema, oblikujući razredno i školsko okruženje pogodno za razvoj socijalnih i emocionalnih vještina učenika. Svakodnevnom interakcijom u razredu, učenike poučavaju o poštovanju, empatiji, timskom radu i načinima sprječavanja i rješavanja sukoba, pomažu im u prepoznaju i upravljaju vlastitim emocijama i pružaju podršku potrebnu za razvoj emocionalne inteligencije. Uzor su svojim učenicima. Vlastitim ponašanjem i interakcijom, modeliraju vrijednosti integriteta, odgovornosti, poštenja i suosjećanja nužnih za razvoj građanske odgovornosti i moralnog ponašanja.
Kako bi uspješno obavljali složene i mnogostruke uloge i pri tome pozitivno utjecali na učenike, nastavnici moraju zadržati visoku razinu vlastite motivacije što je moguće jedino kontinuiranim ulaganjem u vlastiti profesionalni i osobni razvoj.
Postavljanje SMART ciljeva (eng. Specific, Measurable, Achievable, Relevant, and Time-bound) pomaže nastavnicima u održavanju dosljednosti, fokusa i motivacije. SMART ciljevi omogućuju jasno definiranje željenih postignuća, praćenje napretka i postizanje konkretnih rezultata [1].
Ciljevi vezani uz osobni i profesionalni razvoj mogu uključivati stjecanje novih i/ili unaprjeđenje postojećih vještina, sudjelovanje na radionicama i konferencijama i stjecanje dodatnih certifikata, upoznavanje s novim metodama poučavanja i sl. Na primjer, nastavnik može postaviti cilj koji se odnosi na unaprjeđenje digitalnih vještina. Umjesto općeg cilja poput: “Želim poboljšati svoje digitalne vještine”, specifično definiran cilj pruža jasniji smjer i konkretan fokus. Takav cilj može glasiti: “Želim naučiti kako učinkovito koristiti digitalne alate poput Google Classrooma i Pear Assessmenta za poboljšanje interaktivnosti i angažmana učenika u učionici.”
Osim specifičnosti, ciljevi trebaju biti mjerljivi. Umjesto nejasnog i nemjerljivog cilja: “Želim naučiti više o digitalnim alatima za nastavu”, mjerljiv cilj mogao bi glasiti: “U idućih šest mjeseci želim sudjelovati u najmanje jednom webinaru i online tečaju o digitalnim alatima za nastavu.” Ciljevi također trebaju biti dostižni i uvažavati osobne obaveze, vrijeme i druge okolnosti. Na primjer, realan i dostižan cilj može biti: “Želim završiti tečaj o digitalnim alatima za nastavu do kraja ove kalendarske godine.” Na ovaj način, nastavnik može ravnomjerno rasporediti vrijeme i energiju za postizanje cilja, čime će povećati vjerojatnost uspjeha i smanjiti stres.
Ciljevi trebaju biti smisleni i korisni za profesionalni i/ili osobni razvoj nastavnika. Na primjer, cilj može biti: “Želim naučiti primjenjivati alate koji koriste umjetnu inteligenciju jer želim svojim učenicima omogućiti učenje uz pomoć ove napredne tehnologije.” Ostvarenje ovog cilja, imat će konkretan utjecaj na kvalitetu nastave, profesionalni razvoj i unapređenje obrazovnog procesa.
Konačno, ciljevi trebaju biti vremenski ograničeni i s jasno definiranim rokovima. Na primjer, cilj može glasiti: “Želim implementirati istraživačku metodu poučavanja do kraja prvog obrazovnog razdoblja.” Ovakav rok stvara specifičan vremenski okvir unutar kojeg se cilj mora postići, čime se pospješuje motivacija za sustavni i disciplinirani rad na njegovom ostvarenju. Vremenski ograničeni ciljevi omogućuju bolje upravljanje vremenom i resursima, svodeći vjerojatnost odlaganja na minimum.
Redovito praćenje napretka i ostvarivanja ciljeva potrebno je radi uspješnog upravljanja vremenom i usklađivanja profesionalnih obveza s privatnim životom. Ovaj proces ukazuje na važnost odnosa i povezanost svakodnevnih aktivnosti s dugoročnim profesionalnim razvojem. Kada postoji jasna percepcija o tome kako i u kojoj mjeri uloženi trud doprinosi postizanju ciljeva, lakše je zadržati kontrolu nad vlastitim profesionalnim putem. Ovaj osjećaj kontrole omogućuje donošenje objektivnih odluka o optimizaciji radnog i slobodnog vremena te rezultira uspostavljanjem stabilne ravnoteže između poslovnih obveza i privatnih interesa.
Ujedno i sama spoznaja o napretku i ostvarivanju zadanih ciljeva izravno doprinosi osjećaju postignuća i zadovoljstva. Ovi osjećaji djeluju poput pozitivnog povratnog mehanizma koji potiče na postavljanje i ostvarivanje novih ciljeva dok konkretni rezultati uloženog napora, rada i vremena, dodatno pojačavaju motivaciju, vode do porasta samopouzdanja i ponovnog buđenja entuzijazma.
Održavanje ravnoteže između poslovnog i privatnog života neophodno je za dugoročnu motivaciju. Kao što je važno biti profesionalac u svom poslu, jednako je važno osigurati slobodno vrijeme za aktivnosti koje obogaćuju privatan život. Pravilno upravljanje vremenom i postavljanje jasnih granica između poslovnih obveza i privatnog života doprinosi očuvanju mentalnog, emocionalnog i fizičkog zdravlja i izravno utječe na pozitivnu motivaciju i kvalitetu rada.
Motivacija je nastavnika pod utjecajem brojnih čimbenika. Dok su neki od njih izvan kontrole pojedinca (plaće, radni uvjeti, godišnji odmori, ostali poslovi i sl.), mnogi se mogu kontrolirati i unaprijediti uz malo volje i truda. Oblikovanjem SMART ciljeva, nastavnici mogu jasnije i objektivnije definirati željene ciljeve i jednostavnije održavati ravnotežu između privatnog i poslovnog života, čime će dugoročno zadržati pozitivnu motivaciju, zadovoljstvo poslom i slobodno vrijeme za osobne aktivnosti.
[1] SMART Goals for Teachers: 10 Examples [+ Free Template], University of San Diego 2024., https://pce.sandiego.edu/smart-goals-teachers-examples/