Praktične savjete kako odabrati najbolje aplikacije i kako ih koristiti zajedno s djetetom donosi publikacija ‘Obiteljsko vrijeme uz aplikacije: Vodič za korištenje aplikacija s djecom’ u izdanju Joan Ganz Cooney Centra, koji je dio američke neprofitne organizacije Sesame Workshop, najpoznatije po produkciji televizijske serije Ulica Sezama. Cijeli priručnik dostupan je u pdf-u na engleskom i španjolskom jeziku. Kada je riječ o jednom od najčešćih pitanja koja muče roditelje – koliko vremena dijete smije provesti uz ekran, umjesto konkretnog odgovora, ovdje se ističe kako je važnije korisititi aplikacije zajedno s djecom, kako bi se iskoristile prilike za učenje, nego paziti na vrijeme.
Prilikom odabira aplikacije za preuzimanje, najprije treba identificirati potrebe djeteta: zapitati se koje vještine treba uvježbati, koja su mu najdraža ili najmanje draga područja učenja ili predmeti u školi, koje su mu omiljene igre, likovi ili aktivnosti. Pogledati što se nudi među edukativnim igrama dostupnima u trgovinama Google Play ili App Store. Nakon što ste pronašli zanimljivu aplikaciju, za koju vam se čini da odgovara potrebama djeteta, prije nego što je preuzmete, pročitajte recenzije, primjerice na portalu Common Sense Media, Tech with Kids, Parent’s Choice, ili Teachers With Apps. Stručnjaci također savjetuju da prilikom odabira i preuzimanja aplikacija, pored potreba djeteta se razmotri i sadržaj aplikacije i kontekst u kojem će se koristiti. Primjerice, ako birate aplikaciju koju ćete koristiti za zajedničko igranje, možete potražiti igre koje će podržati proces učenja djeteta, bilo da se radi o matematici, vježbanju pamćenja, nogometu ili kuhanju. Popratite korištenje aplikacije sličnom aktivnošću, poput igranja nogometa, traženja uzoraka ili smišljanja vlastitog recepta. Možete također potražiti i preuzeti omiljenu društvenu igru vašeg djeteta u obliku aplikacije.
Zajedničkim čitanjem svaki dan po 15 minuta razvija se kod djece ljubav prema čitanju, a aplikacije mogu pomoći da čitate bilo kada, bilo gdje. Pronađite jednostavne e-knjige – ilustrirane, ali bez previše animacija, jer animacije u ovom slučaju mogu predstavljati distrakciju. Često radite pauze kako biste razgovarali o tome što se događa u priči i kako to možete povezati sa svojim životom. Ako pak vaše dijete voli samo čitati priče, neka snimi vlastite verzije knjiga koristeći video ili audio aplikacije. Ako želite pripremiti dijete za neko novo iskustvo, poput polaska u vrtić ili u školu, ili odlaska zubaru, pronađite aplikaciju koja na prijateljski način opisuje to za njega potencijalno zastrašujuće okruženje, ili aplikaciju u kojoj ćete sami stvoriti ohrabrujuću priču posebno za svoje dijete. Zajedno je koristite i razgovarajte o tome što ga tamo čeka.
Aplikacije s videopozivima, poput FaceTimea, Skypea i WhatsAppa, mogu djeci pomoći u održavanju kontakta s dragim ljudima koji žive daleko. Potičite dijete da tijekom ovakvih razgovora podijeli s bliskim osobama svoja osobna dostignuća, na primjer da im pokaže crtež ili nešto što je izradilo. Stručnjaci iz Joan Ganz Cooney Centra ističu i ključne vrijednosti kvalitetnih aplikacija te predlažu da si postavite sljedećih nekoliko pitanja kako bi procijenili je li neka aplikacija dobra za vas i vaše dijete. Dobre aplikacije omogućuju djetetu da uči i razvija se. Zapitajte se:
- Potiče li aplikacija moje dijete dijete na istraživanje stvari koje ga zanimaju?
- Potiče li ga na kreativnu igru?
- Potiče li ga na fizičku aktivnost?
Dobre aplikacije olakšavaju komunikaciju. Zapitajte se:
- Pruža li ova aplikacija prilike za razgovor?
- Omogućuje li zajedničko stvaranje?
- Pomaže li obitelji da se zajedno zabavi?
Dobre aplikacije omogućuju povezivanje iskustava. Zapitajte se:
- Premošćuje li ova aplikacija iskustva s različitih mjesta, poput doma i škole?
- Priprema li nas za nova iskustva?
- Povezuje li nas s udaljenim prijateljima i članovima obitelji?
Tekst je prenesen s portala Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.