prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Nastava likovne kuluture u francuskoj školi Ennemond Richard

Učiteljica likovne kulture Tijana Mamić od 4. do 8. studenog 2024. godine sudjelovala je  u programu job shadowinga u Francuskoj.

Job shadowing (praćenje rada drugog učitelja) provodio se u srednjoj školi Ennemond Richard u gradi Saint-Chamondu. U Francuskoj srednja škola pokriva dobni raspon od 11 do 15 godina, što odgovara hrvatskim razredima od 5. do 8. razreda. Ovo iskustvo pružilo je izvanrednu priliku za upoznavanje s drugačijim metodama rada i praksama u francuskom obrazovnom sustavu.

Škola Ennemond Richard podijeljena je u četiri ciklusa, odnosno razreda. Tijekom job shadowinga, učiteljica Mamić pratila je rad učitelja vizualnih umjetnosti, koji u školi predaje samo dva dana u tjednu, dok preostale dane vodi vlastitu tvrtku specijaliziranu za grafički i web dizajn. Ovakav fleksibilan raspored omogućuje učitelju da prenese praktično iskustvo izravno u učionicu.

Učionica u kojoj se odvijaju satovi likovne kulture opremljena je potrebnim resursima poput umivaonika, polica i spremišta, ali škola osigurava samo osnovne potrepštine. Većinu materijala učenici donose sami, što ponekad predstavlja izazov, posebno kada zaborave pribor.

Nastava se odvija u strogom, ali strukturiranom okruženju. Učenici sjede u grupama, dok postoji i posebna klupa za one koji se ne ponašaju primjereno. Sat počinje formalnim pozdravom, a učenici stoje dok im učitelj ne dopusti da sjednu. Ovaj ritual doprinosi stvaranju discipline i fokusa na početku svakog sata.

Tijekom boravka, učiteljica Mamić imala je priliku sudjelovati na različitim satima vizualne umjetnosti, gdje je naglasak bio na kreativnosti, istraživanju i kritičkom razmišljanju. Među projektima koji su se provodili ističu se:

  1. Redefinicija fotografije slikarskim tehnikama – Učenici su morali pronaći fotografiju koja im se sviđa, prenijeti je uz pomoć paus papira i reinterpretirati je koristeći tri različite slikarske tehnike. Cilj zadatka bio je razviti osjećaj za boje, teksture i tehničke vještine.
  2. Izrada izmišljenih insekata tehnikom asamblaža – Projekt koji potiče kreativno recikliranje, gdje su učenici donosili otpadne materijale i izrađivali skulpture izmišljenih insekata. Rad u grupama poticao je suradnju i razvoj ideja.
  3. Grafičko oblikovanje postera za film – Učenici su proučavali postojeće filmske postere te potom kreirali vlastite plakate za zamišljene filmove, pri čemu su učili o vizualnoj komunikaciji i grafičkom dizajnu.
  4. Umjetničko prikazivanje vremena – Inspirirani radovima umjetnika poput Fride Kahlo i Al WeiWeija, učenici su osmislili kreativne projekte koji tematiziraju pojam vremena kroz različite perspektive. Na ovaj način poticalo ih se na razmišljanje o društvenim pitanjima kroz umjetnost.

Jedna od posebnosti francuskog obrazovanja je sustav vrednovanja bez klasičnih ocjena. Vrednuju se ostvareni ciljevi prema sustavu boja:

  • Zelena – označava potpuno ispunjenje ciljeva,
  • Narančasta – djelomično ispunjenje,
  • Crvena – neispunjenje ciljeva.

Ovaj pristup potiče učenike na kontinuirani napredak bez pritiska numeričkih ocjena, a na kraju srednjoškolskog obrazovanja polažu nacionalne ispite.

U sklopu Erasmus mobilnosti, učiteljica Mamić sudjelovala je i u radionicama s učenicima, gdje su izrađivali otiske na majicama, šivali banere i ukrašavali torbe. Ove radionice omogućuju učenicima da kroz praktičan rad razvijaju svoje kreativne vještine te potiču timski rad i inovativnost.

Posebna zanimljivost škole je bilježnica za komunikaciju koju svaki učenik posjeduje. Roditelji putem bilježnice komuniciraju s učiteljima, opravdavaju izostanke i zakazuju sastanke, dok učitelji bilježe ponašanje, napredak i dolazak s potrebnim priborom.

U sklopu job shadowinga, učiteljica Mamić posjetila je grad St. Etienne gdje su sudionici razmjene obišli muzej umjetnosti i dizajna te sudjelovali na radionici izrade stolca od šablone bez korištenja ljepila.

Posljednja tri dana provela je u Lyonu, gdje je posjetila nekoliko značajnih kulturnih i umjetničkih institucija, uključujući Prirodoslovni muzej Confluence, Baziliku Notre Dame Fouvier, Muzej vizualnih umjetnosti i Muzej kina i minijatura. Putovanje je završeno istraživanjem grada pješice i vožnjom brodom po rijeci Saône.

Sudjelovanje u programima job shadowinga pruža neprocjenjivo iskustvo svim učiteljima. Tijekom boravka u Francuskoj, učiteljica Mamić dobila je priliku vidjeti nove pristupe poučavanju, steći inspiraciju za buduće projekte te razmijeniti ideje s kolegama iz drugih zemalja. Ovakva iskustva obogaćuju rad u učionici, otvaraju nove perspektive i jačaju profesionalne veze.

Preporučuje svim učiteljima koji žele unaprijediti svoje metode poučavanja i proširiti vidike da se uključe u slične programe. Osim što omogućuju profesionalni razvoj, job shadowing razmjene donose i osobno zadovoljstvo kroz stvaranje novih poznanstava i kulturnih iskustava.