Nastavna umijeća su nastavničke aktivnosti koje potiču na učenje, a sastoje se od tri važna elementa:
- Znanja – o predmetu, učenicima, kurikulumu, nastavnim metodama
- Odlučivanja – o načinu najučinkovitijem postizanju predviđenih pedagoških rezultata
- Radnji – ponašanja nastavnika sa svrhom poticanja učenja učenika.
Kako biti djelotvoran nastavnik?
U knjizi se navodi da se djelotvornim nastavnicima smatraju oni koji:
- stvaraju uređeno i privlačno okruženje za učenje
- usredotočuju se na poučavanje i učenje tako da maksimalno povećavaju vrijeme učenja i zadržavaju akademski ton
- poučavaju dobro organizirane i ustrojene nastavne jedinice s jasno naznačenom svrhom
- imaju visoka očekivanja i postavljaju pred učenike intelektualne izazove
- prate napredak i daju brze korektivne povratne informacije
- uspostavljaju jasnu i pravednu disciplinu.
Britansko Ministarstvo prosvjete i zapošljavanja godine 1997. objavilo je popis standarda koji se očekuju od završenih osnovnoškolskih i srednjoškolskih nastavnika s popisom ključnih kompetencija koje bi trebali steći. To su:
- znanje i razumijevanje
- planiranje, poučavanje i upravljanje nastavom
- praćenje, ocjenjivanje, bilježenje, izvještavanje i odgovornost
- drugi profesionalni standardi.
Temeljna nastavna umijeća
Pod temeljna nastavna umijeća koja doprinose kvaliteti i učinkovitosti nastavnog procesa podrazumijevaju se sljedeće aktivnosti nastavnika:
- Planiranje i priprema
- Izvedba nastavnog sata
- Vođenje i tijek nastavnog sata
- Uspostava pozitivnog i motivirajućeg razrednog ugođaja
- Održavanje reda i discipline
- Formativno i sumativno ocjenjivanje učenika
- Umijeće samostalnog prosuđivanja vlastitog rada.
Više o nastavnim umijećima, njihovom razvijanju i vrednovanju pročitajte u knjizi „Temeljna nastavna umijeća“ autora dr. Chrisa Kyriacoua, profesora Pedagoške psihologije na Sveučilištu York u Velikoj Britaniji.
Izvor:
Kyriacou, C. (2001). Temeljna nastavna umijeća. Zagreb: Educa.