prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Nastavna umijeća

Koja su sve znanja i osobine nastavnika potrebne za učinkovito poučavanje? Prema knjizi Chrisa Kyriacoua za uspješno poučavanje nastavnici bi trebali posjedovati i razvijati temeljna nastavna umijeća. Autor kaže: “Biti djelotvoran nastavnik znači znati čime i kako potaknuti učenike da uče”.

Nastavna umijeća su nastavničke aktivnosti koje potiču na učenje, a sastoje se od tri važna elementa:

  1. Znanja – o predmetu, učenicima, kurikulumu, nastavnim metodama
  2. Odlučivanja – o načinu najučinkovitijem postizanju predviđenih pedagoških rezultata
  3. Radnji – ponašanja nastavnika sa svrhom poticanja učenja učenika.

Kako biti djelotvoran nastavnik?

U knjizi se navodi da se djelotvornim nastavnicima smatraju oni koji:

  • stvaraju uređeno i privlačno okruženje za učenje
  • usredotočuju se na poučavanje i učenje tako da maksimalno povećavaju vrijeme učenja i zadržavaju akademski ton
  • poučavaju dobro organizirane i ustrojene nastavne jedinice s jasno naznačenom svrhom
  • imaju visoka očekivanja i postavljaju pred učenike intelektualne izazove
  • prate napredak i daju brze korektivne povratne informacije
  • uspostavljaju jasnu i pravednu disciplinu.

Britansko Ministarstvo prosvjete i zapošljavanja godine 1997. objavilo je popis standarda koji se očekuju od završenih osnovnoškolskih i srednjoškolskih nastavnika s popisom ključnih kompetencija koje bi trebali steći. To su:

  • znanje i razumijevanje
  • planiranje, poučavanje i upravljanje nastavom
  • praćenje, ocjenjivanje, bilježenje, izvještavanje i odgovornost
  • drugi profesionalni standardi.

Temeljna nastavna umijeća

Pod temeljna nastavna umijeća koja doprinose kvaliteti i učinkovitosti nastavnog procesa podrazumijevaju se sljedeće aktivnosti nastavnika:

  • Planiranje i priprema
  • Izvedba nastavnog sata
  • Vođenje i tijek nastavnog sata
  • Uspostava pozitivnog i motivirajućeg razrednog ugođaja
  • Održavanje reda i discipline
  • Formativno i sumativno ocjenjivanje učenika
  • Umijeće samostalnog prosuđivanja vlastitog rada.

Više o nastavnim umijećima, njihovom razvijanju i vrednovanju pročitajte u knjizi „Temeljna nastavna umijeća“ autora dr. Chrisa Kyriacoua, profesora Pedagoške psihologije na Sveučilištu York u Velikoj Britaniji.

Izvor:

Kyriacou, C. (2001). Temeljna nastavna umijeća. Zagreb: Educa.