U sklopu radionice, učenici su podijeljeni u skupine sačinjene od učenika iz različitih osnovnih škola koji su imali zadatak pratiti tragove i dokaze, rješavati zagonetke i poput detektiva istražiti „misteriozno ubojstvo“. Za učenike je pripremljen razrađeni scenarij u obliku intrigantne i uzbudljive priče te pet dokaza: otisak prsta na staklenoj čaši, ubrus, komad tkanine, napitak i „prazan“ papir.
Podijeljeni u četiri skupine, učenici su se natjecali u rješavanju „misterioznog ubojstva“. Svaka je skupina na stolu imala staklenu čašu, napitak, željeznu prašinu, kist, ubrus, komadić tkanine i papir te je trebala analizirati sve dokaze te na osnovu njih zaključiti i otkriti glavnog osumnjičenika a time i pobijediti u izazovu. Prvi se dokaz nalazio na čaši i zahtijevao je identifikaciju na osnovu otisaka prstiju, na osnovu analize uzorka s ubrusa i ispitivanjem sastava napitaka pomoću odgovarajućih indikatora, učenici su prikupili sljedeća dva dokaza dok su identificiranjem komadića tkanine i dešifriranjem nevidljivog pisma došli do konačnih pet dokaza čija je interpretacija vodila do rješenja intrigantnog kriminalističkog zapleta.
Rješavajući izazove, učenici su kroz igru stjecali znanja iz područja kromatografije i kriptografije, razvijali su vještine u radu sa indikatorima, pokrovnim stakalcima, upoznavali su svojstva otopina, željeznog praha i njegove reakcije s magnetom, pripremali mikroskopske preparate, otkrivali kako pročitati sadržaj napisan „nevidljivom“ tintom te kako ga dešifrirati primjenom Pigpen šifre i Polybiusova kvadrata.
Otkrivali su važnost timskog rada i suradnje kao i značaj sistematičnog i pedantnog rada s preparatima odnosno dokazima. U svakom su trenutku, sudionici radionice, pomoć mogli zatražiti od moderatora i asistenata, učenika vukovarske gimnazije Mateja Maljka, Mykhaila Gryshchuka, Angeline Dore Marković, Anamarije Aleksa, Kiare Lemac, Lare Šijanović, Dore Barun i učenice Lune Uglik, koji osim što su glumili likove iz kriminalističkog scenarija, pružali su i potrebne smjernice u izvođenju pokusa i dešifriranju zapisa. Događanje Noć detektiva organizirano je uz angažman nastavnika vukovarske gimnazije Antonije Milić, Sanje Pavlović Šijanović i Davora Šijanovića a njihov trud i briga za sigurnost svih sudionika doprinijeli su uspješnosti i kvaliteti događanja, omogućivši učenicima da se zabave, ali i steknu nova znanja i vještine iz STEM područja.
Izvrsno surađujući, učenici su otkrivali tragove i slijedeći upute za izradu kemijskih pokusa, poput pravih detektiva, na osnovu interpretacija dokaza, došli do rješenja. Za sve sudionike događanja pripremljene su zahvalnice za sudjelovanje kao i prigodne nagrade koje su izradili i pripremili učenici Gimnazije Vukovar u obliku 3D značke s natpisom CSI (Crime Scene Investigator) Vukovar i siluete Sherlocka Holmesa privatnog detektiva koji se pojavljuje kao glavni lik u nizu književnih djela škotskog pisca sir Arthura Conana Doylea.
Događanje Noć detektiva pružilo je učenicima priliku da se osjećaju kao da su uključeni u nešto veće od njih samih, kao da su u središtu tajanstvene radnje, glavni likovi jedne zabavne avanture. Scenarij detektivske priče osigurao je misterij, uzbuđenje, fantaziju i zanimljive likove te potaknuo maštu i znatiželju učenika. Uživali su u preuzimanju uloge detektiva i u pokušajima rješavanja misterija zajedno s glavnim likom kroz analizu i kritičko razmišljanje. Elementi fantazije u vidu misterioznih osoba, tajanstvenih mjesta i tajnih poruke učinile su događanje intrigantnim i učenicima privlačnim. U konačnici, događanje je pružilo učenicima jedno novo, drugačije, zabavno i poučno iskustvo a vjerujemo i potaknulo interes za STEAM područje i kreativno rješavanje problema.
Ovakav vid neformalnog učenja pomaže djeci i mladima u razvoju praktičnih vještina, povećava samopouzdanje i motivaciju za stjecanje dodatnih znanja te otvara prostore za nove mogućnosti i profesionalne odabire u budućnosti.