Projektom je zamišljeno da su učenici zemalja sudionika doživjeli brodolom te se nasukali na pustom otoku, na kojem potom trebaju izgraditi vlastitu civilizaciju.
Osnovna škola kraljice Jelene iz Solina od rujna 2017. godine uključena je u Erasmus+ projekt naziva „Once upon an island“ koji uključuje međunarodno partnerstvo učitelja i učenika škola šest europskih zemalja: Poljske (koordinator projekta), Italije, Irske, Grčke, Portugala i Hrvatske. Projektom je zamišljeno da su učenici zemalja sudionika doživjeli brodolom te se nasukali na pustom otoku, na kojem potom trebaju izgraditi vlastitu civilizaciju.
Tijekom prethodnih zajedničkih susreta učenici su na demokratski način izglasali otočni ustav i zakone, gradili kuće i razvijali infrastrukturu, razvijali ekonomiju i poduzetništvo. Zadatak je bio da u Portugalu osmisle školstvo, kulinarstvo i zabavu. Radeći na ovom projektu učenici su razvijali svoje građanske, digitalne i poduzetničke kompetencije te unaprijedili vještinu komuniciranja stranim jezikom.
Upravo se u Portugalu, u gradu Leiri, od 13. do 17. svibnja 2019. godine održala zadnja kratkoročna mobilnost učitelja i učenika, a domaćin ovog druženja bila je škola Eschoola José Saraiva. Hrvatsku školu na tom važnom susretu predstavile su tri učenice sedmih razreda koje su bile u pratnji svojih učiteljica Anite Čupić i Marijane Bandić Buljan.
Nakon svečanosti otvaranja skupa Erasmusovci su u pratnji domaćina obišli školu te se upoznali s upravom škole, djelatnicima i učenicima te organizacijom nastave. Učenici Eschoola José Saraiva pohađaju nastavu od 9 do 17 00 sati, a prostor škole čine tri objekta smještena jedan pored drugoga. Ljubazni domaćini pozvali su svoje kolege da im se pridruže u nastavom procesu prateći nastavu Geografije i Kemije. Učenici su za to vrijeme oslikali školsko dvorište i zidove škole motivima vezanim uz projekt Once upon an island.
Projektne aktivnosti obuhvatile su i izvanučioničku nastavu Paddy Paper i sudjelovanje u radionicama. Rješavajući postavljene zadatke učenici i učitelji upoznali su povijest grada Leirie te obišli njegove kulturno–povijesne znamenitosti. U okviru projektnih aktivnosti škola domaćin organizirala je panoramski obilazak grada Lisabona te posjet Oceanário de Lisboa i Pavilhão do Conhecimento. Oceanário de Lisboa najveći je zatvoreni akvarij u Europi.
Obuhvaća oko 450 morskih vrsta koje su smještene u 30 različitih spremnika s oko sedam milijuna litara slane vode. Učenici su uživali promatrajući bogati morski svijet i životinje koje u njemu i oko njega obitavaju – morske pse, hobotnice, ribe, morske vidre, pingvine… Pavilhão do Conhecimento je interaktivni muzej znanosti i tehnologije. Sagrađen je 1999. godine s namjerom da kod posjetitelja promiče znanstvenu i tehnološku kulturu.
Obilaskom gradića Nazaré domaćini su svoje goste upoznali s jednim od najpopularnijih ljetovališta na Srebrenoj obali. Krase ga predivne pješčane plaže, a nadasve je poznat po visokim morskim valovima te ga posjećuju ga brojni surferi iz svih dijelova svijeta.
U radionici Zdrava hrana sudjelovali su svi učitelji i učenici koji su nazočili ovom susretu. Učenici su trebali nabrojati i objasniti zdrave stilove života, a nakon toga su od voća pripremali ukusne voćne salate i aromatizirane sokove. Radionica se održala na leirijskom nogometnom stadionu koji je izgrađen povodom Europskog nogometnog prvenstva 2004. godine. Stadion je bio posebno zanimljiv učenicama iz Hrvatske jer je na njemu tijekom nogometnog prvenstva igrala i hrvatska reprezentacija.
Najvažnija aktivnost ovog susreta održala se u kazalištu Jose Lucio da Silva u Leiri. Učenici škole domaćina zajedno s učenicima iz ostalih zemalja organizirali su priredbu pod nazivom Talent show. Na toj su prirebi prikazali svoja umijeća i vještine u plesu, scenskoj igri, pjevanju i sviranju. Učenice Osnovne škole kraljice Jelene pripemile su scensku igru pod nazivom Romeo i Julija. Priredbu supratili roditelji, učitelji i ostali učenici škole. Kroz igru, pjesmu i ples učenici su promicali europske vrijednosti i zajedništvo europskih naroda.
Sudjelujući u ovom europskom projektu učenici i učitelji su tijekom mobilnosti dobili priliku upoznati običaje i kulturu ostalih zemalja. Učenici su stekli nova znanja i prijateljstva, a njihovi učitelji profesionalno napredovali. Svi se nadaju da će se dobra suradnja među školama nastaviti radom na nekim novim zajedničkim europskim projektima.
Autori: Anita Čupić, Marijana Bandić Buljan