Prema istraživanju i podatcima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku o stanju uhranjenosti i prehrane djece do 9 godina u Republici Hrvatskoj 2024. godine, svako treće dijete osnovnoškolske dobi u Hrvatskoj ima prekomjernu tjelesnu težinu. Podatak o nešto više od 36 % pretile djece postaje još ozbiljniji kada se naglasi kako je taj postotak iz godine u godinu sve veći.
Prekomjerna težina ozbiljan problem
Uz nedostatnu tjelesnu aktivnost te sjedilački način života prekomjerna težina kod djece predstavlja ozbiljan zdravstveni problem kojega sve više postajemo svjesni. Zdravstveni i obrazovni djelatnici u zadnjih nekoliko godina intenzivno pokušavaju osvijestiti ovaj problem, djelujući na djecu i roditelje, koji, prema istraživanjima, još uvijek krivo percipiraju prekomjernu težinu svoje djece i ne uočavaju posljedice nepravilne prehrane.
Ova je problematika zastupljena i u školskim dokumentima i predmetnim kurikulumima te se tako u predmetu Priroda i društvo za 2. razred, u konceptu Promjene i odnosi nalazi ishod – Učenik objašnjava važnost odgovornoga odnosa čovjeka prema sebi i prirodi (PID OŠ B.2.1.) U razradi ishoda jasno je naglašeno kako učenik opisuje važnost tjelesne aktivnosti, prehrane i odmora za razvoj svoga tijela i zdravlje.
Dan bez slatkiša
Stoga je za učenike 2. c odjela OŠ Retfala osmišljeno niz aktivnosti i radionica kako bi što ranije stjecali zdrave prehrambene navike i brinuli se o svom zdravlju. Aktivnosti se provode tijekom cijele školske godine, a u cjelokupan rad uključeni su i roditelji, stručna služba, udruge i vanjski suradnici. Projekt je počeo učenjem o pravima djece te su učenici, između ostalog, uočili pravo na zdravu prehranu. Nakon objašnjenja kako je moguće ostvariti to pravo razgovaralo se i o odgovornosti koje to pravo nosi te su učenici shvatili kako je njihova odgovornost i obveza paziti na pravilnu i zdravu prehranu.
Nastavljeno je s danom bez slatkiša. Naime, uočeno je da učenici donose velike količine raznovrsnih slatkiša koje jedu tijekom cijelog boravka u školi te stoga manje konzumiraju hranu koja ima je ponuđena za školsku užinu. U dogovoru s roditeljima određen je dan u tjednu kada su slatkiši “zabranjeni”.
Nakon toga slijedio je Voćni dan – dan u kojem su donosili različito voće za užinu. Ubrzo su se djeca naviknula nositi sve manje slatkiša i grickalica, a bilo je sve više dana kada su donosili voće za užinu.
Učenici su jednom mjesečno dobivali tablicu u koju su upisivali konzumaciju voća, povrća i ostalu hranu, kao i redovitost ispijanja vode i ostale tekućine. Redovito praćenje unosa svih namirnica doprinijelo je uočavanju obrazaca u prehrani te su učenici samostalno shvaćali što trebaju mijenjati prema danim smjernicama zdrave prehrane.
Deklaracije na proizvodima
Gledanje i analiza filma “Povrće pobjeđuje čokoladice” pomoglo je učenicima osvijestiti važnost i ulogu oglašavanja i reklamiranja hrane, promišljati o istinitosti i vjerodostojnosti reklamnih poruka te se kritički odnositi prema mnogobrojnim reklamnim izazovima.
Gospođa Tanja Popović iz Centra za edukaciju i informiranje potrošača održala je predavanje i radionicu “Skriveni šećeri i boja u prehrambenim proizvodima”. Učenici su saznali puno korisnih informacija o šećerima i prehrambenim bojama u hrani koju svakodnevno konzumiramo te su naučili i izvještili se kako treba čitati deklaracije na proizvodima.
No, da ne ostane sve samo u teoriji i učenju, razne aktivnosti potaknule su razvoj učeničkih vještina. Za početak su planirali svoje zdrave obroke, izrezivali razne proizvode iz novina i lijepili na papirnati tanjur. Zatim su učili i uvježbali kako se cijedi sok iz voća, guli jabuka i riba mrkva.
Knjiga recepata
Za složenije obroke trebali su pomoć roditelja, te je održana radionica u kojoj su učenici, zajedno s mamama, pripremali raznovrsnu hranu u skupinama. Tako su pripremili voćnu salatu, domaći voćni jogurt sa sjemenkama, zdrave okruglice od kokosa i orašastog voća, zobene kaše, smoothie, voćne napitke od cijeđenog voća bez šećera… Sve recepte su marljivo i zapisali te je nastala knjiga recepata koju neprekidno dopunjavaju.
Od ostalih aktivnosti može se izdvojiti izrada reklame za zdrave pripravke u papirnatom i digitalnom obliku, osmišljavanje i izvedba predstave te sudjelovanje u školskom projektu izrade visokih gredica u školskom vrtu u kojem će učenici saditi razne jestive biljke te ih kasnije brati i pripremati u nekim obrocima.
Vodeći se idejom i smjernicama kako je potrebno što ranije usvojiti navike zdrave prehrane, od velike je važnosti poučiti učenike već u najmlađoj dobi o zdravoj prehrani te im usaditi zdrave životne navike.