Dokazano je da igra na otvorenom u školi pomaže u razvoju zdrave, znatiželjne i aktivne djece koja su bolje povezana sa svojom okolinom. Prirodno okruženje smanjuje stres kod učenika, daje osjećaj smirenosti i djecu čini sretnijom.
Učenici OŠ Jurja Dobrile iz Rovinja mnoštvom su aktivnosti obilježili ovogodošnji Outdoor classroom day, dan koji se diljem svijeta obilježava s ciljem provedbe nastavnih sati izvan učionice. Ovaj globalan pokret obilježava se dvaput godišnje, u svibnju i studenom i to od 2012. godine, a glavni mu je moto učiniti učenje na otvorenom važnim dijelom života i dana svakog djeteta. Na taj dan u školama uključenima u projekt školsko okruženje i priroda postaju učionice bez zidova u kojima učitelji organiziraju učenje kroz igru, suradnju, istraživački rad i vlastito iskustvo.
Aktivnosti provedene obilježavanjem Outdoor classroom dana
Upravo smo iz tih razloga, a imajući u vidu koristi koje takav oblik poučavanja nudi i posljedice koje je online nastava ostavila na učenike, odlučili smo sunčani proljetni dan organizirati izvan učionice. U projekt su se uključile sve učiteljice razredne i predmetne nastave matične i područnih škola u Rovinjskom Selu i Balama i predmetni učitelji koji im predaju (informatika, talijanski i engleski jezik).
- Učenici prvih razreda Outdoor classroom day obilježili su terenskom nastavom i posjetom OPG gospodarstvu gdje su se upoznali s ekološkom poljoprivredom i utjecaju koje takav način sadnje ima na zdravlje ljudi. Učili su o sjemenju i mladicama, sadnji biljaka, kušali domaću hranu te igrali igre na otvorenom.
- Drugašići su dan posvetili čitanju priča i smišljanju svojih priča na otvorenom, dječjim igrama te traženju sićušnih stanovnika naših livada – skupljali su insekte i kukce u za to posebno dizajniranu kutiju te ih promatrali kroz povećalo. Osim toga, istraživali su biljke koje žive na travnjacima oko škole, istraživali su tvari i njihova svojstva u našem okruženju – što je glatko, što je hrapavo, što čvrsto, a što vodootporno. Učili su o reciklaži i odvojenom skupljanju otpada te organizirali natjecanje u razvrstavanju otpada.
- Učenici trećih razreda nastavni su dan proveli na Škarabi, dijelu zaštićene Park šume Zlatni rt nedaleko naše škole gdje su učili o moru, upoznavali morski biljni i životinjski svijet, procjenjivali duljine i računali opseg pravokutnika, pisali sastavak na temu Moj tajanstveni grad te preskakali dugu vijaču. Na satu informatike tabletima su učili fotografirati i snimati videozapise u prirodi te potom obrađivati kreirane nastavne sadržaje.
- Četvrtaši su od ranog jutra upoznavali grad putem aplikacije Actionbound. Podijeljeni u grupe, već u osam sati započela je utrka po starogradskoj jezgri grada u kojem žive putem koje su istraživali znamenitosti, tradiciju, fotografirali obilježja i upisivali nazive pojedinih institucija. Osim upoznavanja grada, sadili su biljke i plijevili školski vrt te su se upoznali i s aplikacijom LeafSnap koja omogućuje identifikaciju biljaka pa su tako istražili koje se sve začinsko mediteransko bilje nalazi u školskom mediteranskom vrtu te su ga imenovali i kroz online enciklopedije istražili koja su njihova ljekovita svojstva i primjena u kulinarstvu.
- Učenici u PŠ Rovinjskom Selu svom su školskom okruženju dali sasvim novu dimenziju – vrijedne i kreativne dječje ruke uređivale su školsko dvorište motivima prepoznatljivima za naš kraj – grad Rovinj sa svojim prepoznatljivim zbijenim šarenim kućama, malu batanu – tradicionalnu rovinjsku brodicu, svjetionik Sv. Ivan na pučini – najisturenijiu hrid u rovinjskom arhipelagu kojeg čini 13 otoka i otočića te maslinu i kažun. Na ovaj su način stvorili poticajno školsko okruženje za rast i učenje svih učenika te novo mjesto za poučavanje izvan učionice.
- I učenici PŠ Bale uključili su se u manifestaciju realizacijom izvanučioničke nastave – istraživali su mjesto u kojem žive, izrađivali vjetrenjače, učili o zdravlju i još mnogo toga. Osim navedenih aktivnosti, učenici su u učionici bez zidova crtali, vježbali, računali, stvarali, družili se i rasli u svakom pogledu. Bio je ovo dan u kojem su uspjeli kroz međupredmetnu korelaciju svih nastavnih predmeta, uključujući strane jezike i informatiku povezati kurikulum nastavnih predmeta s okruženjem koji nas okružuje.
OŠ Jurja Dobrile već unatrag nekoliko godina mnogim projektima i aktivnostima potiče izvanučioničku nastavu i brigu za održivi razvoj obzirom da je okružena zelenim površinama i sportskim terenima na kojima učenici svakodnevno provode svoje nastavne sate. Uskoro se očekuje i podizanje učionice na otvorenom koja će omogućiti praćenja cjelodnevne nastave izvan učionice. Povezivanje s ovim globalnim projektom samo je nastavak razrade školskog kurikuluma kojem je cilj upoznavanje učenika s vještinama koje su im potrebne za život, a provode se kroz različite nacionalne i Erasmus+ projekte. Ova aktivnost dio je najnovijeg projekta STEPS – Sustainable Teacher’s Enrichment with Practical Skills kojem je cilj osposobiti učitelje za provedbu izvanučioničke nastave u što većoj mjeri kako bismo učenike poticali na iskustveno učenje i brigu za održivi razvoj.