Donosimo popis nekoliko djela s kojima se srednjoškolci najčešće muče, ali i neke korisne savjete kako im pristupiti da bi ih se lakše savladalo. Dakako, popis djela koje zadaju poteškoće razlikuje se od učenika do učenika, ovisno o njegovim kognitivnim sposobnostima i književnom afinitetu.
Uz obljetnicu rođenja Mate Lovraka – adaptacija scene vjenčanja na čakavštini
U Osnovnoj školi Jurja Dobrile iz Rovinja svake godine lektirna djela nastoje obraditi na kreativan i zanimljiv način. Ove školske godine, učenici 3. c razreda, scenu vjenčanja iz Lovrakovog romana “Vlak u snijegu” preveli su na čakavštinu. Lovrakova djela zauzimaju posebno mjesto u dječjoj književnosti. Ne čudi, stoga, što su novim kurikulumom “Vlak u snijegu” i “Družba Pere Kvržice” i dalje književna djela koje učenici moraju pročitati tijekom svog osnovnoškolskog obrazovanja.
“Smogovci” na majicama
Kako da lektira postane užitak, a ne mučenje? Kreativnim zadacima učenici pristupaju vedrije i zainteresiranije pa im je i takav način interpretacije lektirnih djela zanimljiviji. Osim što nastanu prekrasni dječji radovi, učenici zaista pročitaju djelo.
Escape (class) room lektira
U ponedjeljak, 23. studenog 2020. godine, učenici 4. c razreda Osnovne škole Dobriša Cesarić, Požega, na nov i suvremen način, radili su lektiru Družba Pere Kvržice metodom escape (class) room sa svojom učiteljicom Lidijom Pecko.
Obrada lektire izradom plakata
dodati Terezija Zokić
Kako obraditi lektirno djelo a da se izbjegne stereotip klasične obrade? Jedan od mogućih odgovora nametnuo se kroz dobre primjere naše nastavne prakse – izradom plakata pomoću plana plakata. Ovaj tekst obuhvaća sljedeće:
– Što je plakat?
– Plakat u nastavi
– Odlike dobro osmišljenog plakata
– Cilj izrade plakata
– Obrada lektire izradom plakata
– Samovrednovanje
– Prezentacija i vrednovanje učeničkih plakata
Lektira u novinama
Učenici Osnovne škole Ivan Lovrić, tijekom svibnja 2020. godine, obradili su djelo za cjelovito čitanje “Pisma iz mog mlina” Alphonsea Daudeta na drukčiji način.
Program “Škola u kazalištu” s predstavama lektirnih naslova
Predstavom “Kabanica” Drame Plus i HNK Zadar CeKaTe teatar – Centar za kulturu Trešnjevka u petak, 14. veljače, kreće s programom “Škola u kazalištu”, u sklopu kojeg će izvoditi predstave lektirnih naslova te teme vezane uz povijesne likove i likove iz narodne predaje.
Lektira na moj način
U mnogim se školama odustaje od uobičajenoga pristupa lektiri kako bi se ona što više približila učenicima. Vođene željom da učenici čitaju i sa zanimanjem dolaze na satove lektire, učiteljice Osnovne škole Ivana Lovrića pokrenule su projekt Lektira na moj način.
Tribina „Zašto (moram) čitati lektire?“
Portal srednja.hr u suradnji sa Zagrebačkim kazalištem mladih organizira serijal tribina pod nazivom „Kazalište i mladi“ tijekom kojih se sudionici bave temama usko povezanima s mladima. Cilj tribina je razgovarati, čuti različita mišljenja mladih i doći do konstruktivnih rješenja. Tijekom tribina sudionici su aktivno uključeni u raspravu.
Natjecanje za škole: Lektira na pozornici robotskog kazališta
Natjecanje Lektira na pozornici robotskog kazališta bilo je namijenjeno svim osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj, s ciljem da na inovativan i kreativan način pristupi čitanju i tumačenju književnih djela predviđenih za školsku lektiru – preoblikovanjem lektirnog djela u scenarij predstave koja se može izvesti u Robotskome kazalištu lutaka