prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Pedagogija Marije Montessori

Maria Montessori postala je 1896. godine prva žena liječnica u Italiji. Godine 1907. otvorila je Dječju kuću (Casa dei Bambini) u kojoj razvija i provodi metodiku rada s djecom s posebnim potrebama. Dva je puta nominirana za Nobelovu nagradu za mir.

To aid life, leaving it free, however, to unfold itself,
that is the basic task of the educator.

— Maria Montessori, MD

Maria Montessori (Chiaravalle (Ancona), Italija, 31. kolovoza 1870. – Noordwijk, Nizozemska, 6. svibnja 1952.) – talijanska pedagoginja, liječnica, feministkinja, začetnica Montessori pedagogije.

Maria Montessori je na temelju vlastitih iskustava te proučavajući radove francuskih liječnika Jean Marca Gaspard Itarda i Edouarda Seguina razvila didaktičke materijale i metodiku poučavanja djece s posebnim potrebama.
Maria Montessori dala je veliki doprinos pedagoškoj teoriji i praksi, a neki od njenih temeljnih doprinosa su:

  • poučavanje djece u tri dobne skupine koje odgovaraju različitim razvojnim fazama (primjer: rođenje – 3., 3.-6., 6.-9., te dobna skupina od 9.-12. godine),
  • poimanje djeteta kao kompetentne osobe sposobne za donošenje vlastitih odluka,
  • promatranje djeteta u okruženju je osnova za stalni razvoj kurikuluma,
  • namještaj i cjelokupan prostor veličinom prilagođen djeci,
  • važnost razvoja “upijajućeg uma”, koji se temelji na stjecanju kompetencije u djetetovom okruženju i usavršavanju vještina koje su karakteristične za određeni razvojni period
  • prepoznavanje razvojnih faza koje daju osnovu za poticajan rad u razredu (uključujući razvoj govora i jezika, razvoj osjetila, te razvoj različitih stupnjeva socijalnih odnosa)
  • didaktički materijali koji se jednim dijelom temelje na radovima Itarda i Seguina.

Didaktički materijali

Didaktički materijali s kojima se radi u Montessori ustanovama su specifični, nalaze se u svim Montessori ustanovama, a izrađuju se u nekoliko tvornica u zapadnoj Europi i SAD-u. Izrađeni su od ekoloških materijala, većinom od drveta i obojani prirodnim bojama.

Za svaki nastavni predmet postoje određeni didaktički materijali namijenjen upravo tom predmetu.

Matematika
Jezik
Biologija
Geografija

Djeca su odgovorna za materijale koje odaberu, donose odluke o njima i nakon korištenja ih opet pospremaju.

Montessori danas

Danas se zanimanje za metode Marije Montesori širi diljem svijeta. Sve je jača snaga njene poruke koja ističe da pažnju treba usmjeriti na dijete i treba „pratiti dijete“.

Djetetovi potencijali nisu samo mentalni, već se njihova kvaliteta otkriva tek pri pravilnom korištenju Montessori metode.

Djetetov slobodan odabir, praktični rad, briga za druge i okolinu oko sebe, otkrivaju ljudsko biće koje je superiorno ne samo u školi već i emotivno i duhovno.

Korijeni Montessori metode na području Hrvatske

Korijeni Montessori metode u Hrvatskoj sežu u 19. stoljeće i vežu se uz barunicu Dédée Vranyczany. Barunica Vranyczany rođena je 1896. u Opatiji, a školovala se u Grazu, Lausannei i Stuttgartu.
U Londonu je godine 1933. završila Montessori tečaj te je bila je jedna od učenica Marije Montessori. Godinu 1934. u Zagrebu je otvorila dječji Montessori vrtić.

Prije nekoliko godine, na inicijativu roditelja čija su djeca pohađala Montessori vrtiće, u Zagrebu je otvorena Montesssori škola.

Izvori

The International Montessori index www.montessori.edu/news.html
Fotografije didaktičkih materijala preuzete su s web stranica Osnovne Montessori škole “Barunice Dédée Vranyczany”
Slika Marije montessori preuzeta je s web stranica Keystone Montessori škole.