Učenice Mia, Adriana, Antea, Mirna i Lucija u pratnji profesorice Marijane Gudić i Marijane Bandić Buljan posjetile su Poljsku u okviru Erasmus+ projekta. Škola domaćin Szkola Podastawowa nr 7 im. Jana Pawla II nalazi se u gradu Bochnia, u blizini grada Krakowa. Nakon dolaska i prijave u hotel poljski učenici i profesorice Kataryzna i Magda su ih dočekali na večeri i ponudili im poznate poljske specijalitete. Drugi dan su započeli radno u velikoj školi, škola ima 600 učenika i vrlo sličan sustav obrazovanja hrvatskom sustavu. Školski predmeti se uče gotovo jednak broj sati kao u hrvatskim školama. Poljske škole imaju i školske restorane u kojima učenici imaju ručak, kako bi ih što bolje ugostili i kako bi više vremena mogli provesti u razgovoru i ugostili su ih u školskom restoranu. Isti dan obišli su i rudnik soli u gradu Bochnia, jedan od najstarijih rudnika u Poljskoj i Europi. Vidjeli su kakav je bio život rudara kroz povijest i na koje su sve načine izvlačili velike komade soli na površinu. Uistinu impresivan rudnik, koji danas koriste u turističke svrhe, organiziranje različitih zabava, čak imaju mogućnosti i spavanja u rudniku, svi znaju kako su zdrave slane sobe.
Srijeda, svanulo j još jedno hladno poljsko jutro, na mobitelu temperatura pokazuje -15°C, ali svi su bili spremni za nova učenja i nove avanture. Obišli su grad Krakow, grad kojemu je centar grada pod zaštitom UNESCO-a. Posjetili su dvorac Wavel i vidjeli nevjerojatnu zbirku umjetnina i kraljevskih insignija, naučili o poljskoj povijesti i borbi za samostalnost. Muzej Rynek koji se nalazi ispod gradske tržnice, a prostire se na 4000 m² površine.U muzeju su proveli tri sata u vanučioničkoj nastavi, učeći o Krakowu u srednjem vijeku. Vidjeli su veoma vrijedne izloške nakite, oruđa i oružja. Naučili o medicini u srednjem vijeku, najzanimljiviji eksponat je bio onaj koji prikazuje sretnog čovjeka. Na glavnom gradskom trgu u Krakowu nalazi se i crkva sv. Djevice Marije. U Krakowu su imali i slobodno vrijeme koje su proveli u suvenirnicama, šetnji starim dijelom grada i kušajući poljske kolače.
U četvrtak konačno i nije bilo tako jako hladno i spremili su se za odlazak u Zakopane, poznato poljsko skijalište koje ih je oduševilo. Vožnja žičarom, u koju stane 120 ljudi je poseban doživljaj, a dovela ih je do 1300 metara nadmorske visine. Planine Tatre čine prirodnu granicu Poljske i Slovačke. U ovom bajkovitom mjestu mogli su vidjeti kako se turizma i gospodarstvo mogu razvijati po načelu održivosti i održivog razvoja. Kuće su uglavnom građene tradicionalnim načinom gradnje, restorani sa tradicionalnom glazbom i hranom. Zakopane su ih uistinu očarale, predivna priroda, hrana, snijeg, divno proveden dan u prirodi i na svježem zraku, a opet kroz vanučioničku nastavu stekli su nove spoznaje znanja i vještine.
Nažalost, stigao je i petak, pretposljednji dan u Poljskoj. Ujutro su imali nove zanimljive radionice u školi. Naučili su o ključnim kompetencijama koje svi moraju razvijati i raditi cjeloživotno na njima. Poljskim učenicima su pripremili igru, natjecateljskog karaktera, u kojoj su kroz pitanja i odgovore stekli više znanja o ciljevima održivog razvoja. Naime, UN je propisao 17 glavnih ciljeva koji se trebaju realizirati do 2030. godine.
I za kraj suo posjetili još jedan rudnik soli Wyeliczka, vodič je kroz jako zanimljivo predavanje pojasnio povijesni razvoj rudnika, gospodarsku važnost, ali i porijeklo same soli na ovim područjima. Rudnik soli je impresivan, iako turisti mogu posjetiti samo 1 % ovog ogromnog područja. U rudniku su posebni spomenici, a svi su napravljeni od soli. Kako bi sačuvali uspomenu na ovo mjesto kupili smo brojne suvenire, uključujući i sol za kupanje. Navečer je organizirana oproštajna večera, poljski učenici i učiteljice Marta i Katarzyna su im se pridružili i srdačno su se družili. Uistinu divna zemlja i vesele se što će uskoro moći njima pokazati što sve hrvatska škola nudi te podučiti ih novim vještinama u hrvatskoj školi. E: Marijana Gudić, Marijana Bandić Buljan