Smatra se da trenutačno u svijetu postoji više od 200 milijuna korisnika interneta i ta brojka neprestano raste. Ova tehnologija u Hrvatsku dolazi sredinom 90-tih godina prošlog stoljeća, a danas postupno postaje sastavni dio života i gotovo neizbježan oblik komuniciranja i pristupa novim informacijama. Prema rezultatima istraživanja agencije GfK, objavljenim u Večernjem listu u srpnju 2008., u Hrvatskoj se sredinom 2005. godine otprilike 35% populacije u dobi iznad 35 godina, odnosno više od 1,2 milijuna stanovnika koristilo Internetom najmanje jednom mjesečno.
Izvor informacija treba poznavati
Istraživanja provedena u Americi i Europi pokazuju da veliki broj korisnika Interneta pretražuje informacije o zdravlju i načinima njegova održavanja, čime je ta aktivnost svrstana među najpopularnije „online” aktivnosti. No ako se sjetimo činjenice da bilo tko, bez obzira na znanje, školovanje, stručnost ili namjeru, može poslati informaciju na Internet, shvatit ćemo koliko on postaje kritično mjesto, osobito ako su posrijedi savjeti o «samoliječenju» i «samopomoći». Kvaliteta zdravstvenih informacija na Internetu varira, pa je važno znati idetificirati istinit izvor i procijeniti njegovu vjerodostojnost.
Drugim riječima, Internet je vrijedan izvor informacija, ali treba znati pronaći kvalitetne i vjerodostojne izvore informacija.
Također, važno je zapamtiti da Internet ne može zamijeniti posjet liječniku. Informacije koje nađete mogu vam pomoći da očuvate i unaprijedite svoje zdravlje i da lakše komunicirate s liječnikom ili nekom drugom osobom davateljem zdravstvenih usluga, ali one nikako ne mogu zamijeniti profesionalni savjet i upute koje dobijete od svog liječnika.
Što treba provjeriti i kada posumnjati
Postavljanje slijedećih pitanja prilikom pretraživanja Interneta, može vam pomoć u pronalaženju istinitih i vjerodostojnih informacija:
Je li izvor informacija vjerodostojan?
- je li naznačeno ime autora teksta odnosno ime organizacije koja je objavila tekst ?
- pruža li web stranica kontakt informacije o autoru i/ili vlasniku web stranice (ime i prezime, adresa, telefon ili e-mail)?
- je li autor profesionalni stručnjak u području o kojem piše?
- ako je tekst objavila institucija/organizacija, je li ona priznata kao stručni autoritet u području o kojem piše?
- ako je tekst iz područja medicine napisao autor koji nema medicinsko obrazovanje, je li to jasno naznačeno?
- ako je riječ o lijekovima ili drugim medicinskim proizvodima te postupcima liječenja i prevencije bolesti, koja razina dokaza je navedena? Rezultati stručnih i znanstvenih studija i istraživanja imaju potpuno drugo značenje nego «iskustva iz prve ruke».
Kad tragate za vjerodostojnim informacijama o medicinskim proizvodima, imajte na umu slijedeće:
- proizvodi s istim tvorničkim imenom mogu sadržavati različite sastojke u raznim državama, zato pogledajte internacionalno nezaštićeno ime (INN), a ne samo ime proizvoda (zaštićeno tvorničko ime proizvoda),
- ako je lista simptoma i oboljenja koje proizvod liječi i tretira velika, trebala bi vas potaknuti da posumnjate u informacije,
- fraze “čudotvoran lijek”, “ekskluzivan proizvod”, “čudotvorna terapija” i slične trebaju pobuditi sumnju i upozoravajući su pokazatelj da informacija o medicinskom proizvodu možda nije istinita,
- svjedočanstva «izliječenih kupaca» koji govore o iznenađujućim rezultatima primjene «lijeka» trebala bi vas navesti da posumnjate u informaciju koju ste našli,
- tvrdnje da je proizvod «znanstveno ispitan» i «u potpunosti ispitan», a bez daljnjih objašnjenja uvijek pobuđuju sumnju,
- informacije da je lijek «bez rizika» ili «bez popratnih pojava» upućuje da trebate biti iznimno oprezni,
- kad se navodi da je proizvod «potpuno prirodan», a bez navođenja sastojaka, potražite dokaz o potpuno prirodnom sastojku,
- o svim medicinskim i dijetetskim proizvodima koje ste našli na Internetu, bez obzira na izvor informacija, obavezno se posavjetujte sa svojim liječnikom.
Jesu li informacije aktualne?
- je li vidljivo kad je posljednji put obrađena informacija koju gledate (kad je napravljen up-to-date).
Jesu li jasno naznačeni svrha i cilj?
- je li interes autora vidljiv iz teksta? Na primjer, promovira li neprofitna organizacija tjelesnu aktivnost i vježbanje kao zdrav način života ili tvrtka koja prodaje opremu za fitnes pokušava prodati opremu za vježbanje.
- ako je riječ o reklami ili sponzoriranoj informaciji, je li to na web stranici jasno naznačeno?
- ako web stranica sadrži i sponzorirane informacije, jesu li one jasno odvojene od ostalih medicinskih sadržaja?
- ako web stranica zahtijeva neke podatke od posjetitelja, je li točno objašnjeno zašto se prikupljaju ti podaci?
- ako je potrebno registrirati se za korištenje web stranice, je li jasno naznačen razlog i je li navedeno da je osigurana zaštita podataka korisnika (zaštita privatnosti)?
Jesu li navedene napomene i upozorenja?
- je li na web stranici naznačeno upozorenje da informacije o zdravlju koje sadrži nisu zamjena za posjet liječniku i da nikako ne mogu zamijeniti njegov profesionalni savjet i upute.
Ima li web stranica «prijateljsko sučelje»?
- je li informacija jasno i jednostavno prezentirana?
- pruža li web stranica korisniku mogućnost participiranja, odnosno kontaktiranja autora/administratora putem e-maila?
Uredila: Tatjana Nemeth Blažić, dr. med
Članak je preuzet s internetskih stranica www.zdravlje.hr