Ručno crtane animacije počele su se pretvarati u dugometražne filmove ranih 1900-tih godina. Prvi animirani film u boji napravio je Disney 1932. godine pod nazivom “Flowers and trees”.
Projekt kreiranja filmova tehnikom stop animacije mogu se upotrebljavati u različitim nastavnim predmetima kako bi učenici pokazali da razumiju teorijske i praktične koncepte koji ih se podučavaju u školi. Tehnika stop – motion je izvrstan jednostavan alat za učenike i nastavnike. Kako bi nastava bila u skladu s potrebama učenika potrebno je promijeniti način i strategije poučavanja. Suvremena nastava iziskuje suvremene metode rada. Dolazi do veće potrebe osamostaljenja učenika u radu, ali i suradničkog učenja i upotrebe tehnologije u nastavi. Tehnologija je učenicima bliska i zanimljiva, svakodnevno su njome okruženi ali najčešće gledaju na nju kao alat za zabavu, ne uviđajući mogućnosti koje pruža za učenje. Pravilan način njihova korištenja unapređuje kvalitetu obrazovanja, učenja i poučavanja. Od medija ne treba bježati već treba uzeti ono najbolje i kod učenika razvijati kritično promišljanje, pokazati im pravilan i kreativan način njihova korištenja.
Postoje različite vrste ove tehnike:
- glinena:
- lutkarska
- izrezna (papir, tkanina)
- objektna (kuhinjski pribor, odjeća, nakit, knjige)
- LEGO animacija (uz pomoć lego kockica).
Nastavnici se svakodnevno susreću s izazovima kako motivirati učenike. Ovom tehnikom će im pomoći u tome. Ciljevi koje se žele postići:
- obrazovni cilj: usvojiti pojam stop animacije kao tehnike snimanja filmova, zamijetiti značajke stop animacije, uloga zvučnih efekata/šumova i glazbe u stop animaciji, spoznati način na koji se stop animacija može stvoriti pomoću računalne tehnologije, mogućnosti montaže.
- funkcionalni cilj: osmisliti i skicirati scenarij stop animacije.
- odgojni cilj: poticati i razvijati komunikaciju i medijsko stvaralaštvo, naglasiti važnost filma u informativne i svrhe, cijeniti filmove nastale tehnikom stop animacije, poticati na suradnju s ostalim učenicima.
TEHNIKA ANIMACIJE – Stop Motion
Nekoliko osnovnih koraka za korištenje tehnike animacije kako bi se pomoglo učenicima da iskažu na kreativan način svoje znanje o bilo kojem predmetu:
- Odabrati animacijski projekt – razgovor o temi, definiranje cilja ili svrhe snimanja
Nastavnica je koristila za izradu animacija dva programa iMovie i Stop motion Video. Programi se lako preuzmi na mobilni uređaj. Za fotografiranje se može koristiti digitalni fotoaparat, tablet ili mobilni uređaj. Najvažnije je postići da kamera ostane mirna, a za to vam je potreban tronožac ili jednostano poslagane knjige kao povišena podloga.
Teme filmova definirate u skladu s nastavnim planom i programom. Npr. kemija – prikaz atoma, povijest – povijesne ličnosti, ratovi. Prikaz primjera drugih animiranih videa na različite teme. Poanta ovog koraka da je učenici vide kako djeluje program prije nego što počnu planirati svoj vlastiti projekt.
Određivanje pojedinačnih zadaća: Individualni rad vs. grupni rad
Suradnja je ključna u životu i u školi. Učenici trebaju smisliti kako da svojim talentima doprinesu timu jer će se od njih isto tražiti u svojim budućim karijerama. Koje su vještine potrebne: kreativnost, umjetnički talent, organizacijske vještine, upravljanje projektom.
Također, možete izabrati i dati slobodu učenicima da sami odrade postavljeni zadatak.
Izrada programa – akcijski plan (osmišljavanje aktivnosti, sadržaji, materijal i pribor, mjesto, vrijeme, trajanje aktivnosti, podjela uloga i sl.)
Prezentacija rezultata
Učenici obožavaju pokazivati svoje radove. S lakoćom se mogu objaviti na mrežnim stranicama škole ili na Youtubeu. Kad znaju da će njihov rad vidjeti publika (učenici, roditelji) još više su će biti motiviraniji za rad.
U okviru nastavnog predmeta vježbenička tvrtka u trećem razredu, nastavnica je primjenila navedenu tehniku snimanja videa. Nastavna cjelina: promocija i promotivne aktivnosti. Vrsta animacije: papirna tehnika. Ovaj vid nastave razlikuje se od tradicionalne nastave gdje je nastavnik u centru. U ovom pristupu nastavnik je koordinator, a učenici preuzimaju odgovornost za rezultate svoga rada.