prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Primjena umjetne inteligencije u nastavi matematike. Da ili ne?

Umjetna inteligencija je sve prisutnija u različitim aspektima našeg života, a obrazovanje nije izuzetak. Njezina primjena u nastavi matematike donosi mnoge prednosti, ali i izazove. UI nudi nove načine učenja i poučavanja, prilagođava se svakom učeniku ponaosob, ali usputno otvara i pitanja o etici, privatnosti i mogućim problemima sa kojima se učenici mogu suočiti.

UI može transformirati način na koji se matematika podučava i uči. Jedna od najznačajnijih prednosti je personalizacija nastave. UI alati mogu analizirati učenikove rezultate, identificirati slabe točke i individualizirati zadatke za svakog učenika. Za to su odlične aplikacije Khan Academy ili DreamBox koje koriste algoritme koji prate napredak učenika i nude prilagođene zadatke kako bi učenik savladao određene matematičke koncepte. Na temelju učeničkih odgovora, platforma prilagođava složenost zadataka učeniku i predlaže dodatne materijale ili vježbe tamo gdje učenik pokazuje slabosti. Platforme pomažu i nastavnicima – oni mogu koristiti izvještaje generirane od ovih platformi kako bi uvidjeli gdje učenici „zapinju“ i kako bi prilagodili svoje metode poučavanja. Tako se nastavnici mogu bolje fokusirati na interaktivnu nastavu i pružanje podrške učenicima. Učenici koji su isprobali rad na ovim platformama su sa njima zadovoljni: mogu raditi svojim tempom, dobivaju zadatke prilagođene svojim trenutnim znanjima i vještinama što potiče dublje razumijevanje gradiva, dobivaju trenutnu povratnu informaciju bez obzira na vrijeme i mjesto tako da im omogućava učenje i izvan učionice. Podatci koje UI koristi su anonimni, a svrha prikupljanja je isključivo unaprjeđenje obrazovanja.

Primjena UI-a u obrazovanju otvara i niz etičkih pitanja. Jedno od najvećih je pitanje privatnosti i zaštite podataka. Treba obratiti posebnu pozornost na to da svoje podatke ne dijelimo svugdje i svima, te da vodimo računa da će se ovakvi podatci koristiti samo u obrazovne svrhe. Drugo, postoji opasnost od prekomjernog oslanjanja na tehnologiju. Iako UI može pomoći u učenju, bitno je da učenici ne izgube sposobnost kritičkog razmišljanja i samostalnog rješavanja problema. Postoji problem i što UI funkcionira po ustaljenom i unaprijed zadanom algoritmu, pa postoji mogućnost da ne prepozna točna rješenja dobivena drugačijim tehnikama od očekivanih, što dovodi do nepravilne individualizacije zadataka.

Iako UI može znatno poboljšati kvalitetu učenja i razinu usvojenosti ishoda, učenici se mogu suočiti i sa brojnim izazovima. Jedan od najčešćih je osjećaj izolacije. Učenici koji koriste on line platforme za učenje, često se osjećaju odsječeno os svojih vršnjaka i nastavnika, što može negativno utjecati na njihovu motivaciju. Puno puta smo čuli da će uskoro nastavnike, kao i brojne druge, zamijeniti računala. Vjerujem da neće – čovjek je ipak socijalno biće i potreban mu je kontakt sa drugima. Još jedan problem koji se ovdje pojavljuje je preopterećenje informacijama. Algoritmi učenike u trenutku obasipaju velikom količinom podataka, ne nužno točnim, što itekako može otežati proces učenja. Ovdje već ulazimo u drugo područje, područje medijske pismenosti i sposobnosti pojedinca da razluči točne od netočnih informacija.

Lako zaključujemo da UI nudi ogromne mogućnosti za unapređenje nastave matematike, ali ona dolazi sa određenim etičkim izazovima i problemima koje treba uzeti u obzir. Važno je da obrazovni sustav postigne ravnotežu između blagodati koje UI donosi i potrebe za očuvanjem privatnosti, jednakosti i kritičkog razmišljanja kod učenika. Samo pažljivim planiranjem i primjenom možemo iskoristiti puni potencijal UI u obrazovanju, dok istovremeno minimiziramo njezine rizike.