prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Pripremni posjet Islandu u sklopu Erasmus+ KA1 projekta

Djelatnice osječke Osnovne škole Jagode Truhelke boravile su na Islandu od 8. do 12. studenog 2022. godine u sklopu međunarodnog Erasmus+ KA1 projekta “Krea(k)tivnost suvremenog učenja”. Koordinatorica projekta, knjižničarka Irena Bando, učiteljica engleskog i njemačkog jezika Vedrana Čerina te školska pedagoginja Ana Vukojević tako su realizirale pripremni posjet islandskoj osnovnoj školi Selásskóli.

Dogovorile su buduće aktivnosti, sadržaje te ishode koje planiraju provesti i ostvariti na edukaciji job shadowing tijekom budućeg posjeta školi u Reykjaviku na proljeće 2023. godine. Ciljevi projekta proizašli su iz rezultata samovrednovanja škole i problema o kojima su promišljali, a žele ih riješiti, su sljedeći: 1.Povećati aktivnosti na otvorenom; 2.Razviti finu motoriku i kreativnost kroz stvaralačke aktivnosti; 3.Ojačati mentalno zdravlje učenika i 4. Razvijanje digitalnih kompetencija kroz odgovorno, funkcionalno i kreativno korištenje IKT-a.

Škola na Islandu broji oko 190 učenika od prvog do sedmog razreda, u dobi od šest do dvanaest godina. Učenici su raspoređeni u razrede, odnosno grupe prema dobi. Najmanja grupa broji 21 učenika, a najveća 36 učenika. U redovne razrede uključeni su i učenici s posebnim potrebama. U školi su zaposlena 43 djelatnika. Po dvoje učitelja, koji predaju nekoliko predmeta, rade u jednom razredu, odnosno grupi. Izvannastavna aktivnost produženog boravka, koja nije u nadležnosti škole, provodi se nakon nastave za najmlađu djecu od 1. do 4. razreda. U školi se zbog prostorne ograničenosti obližnje ustanove vrtića trenutno nalazi i vrtićka skupina koja nije u nadležnosti škole.

Kada su posjetili Selásskóli, zapazili su bogatu prostornu i materijalnu opremljenost učionica i škole. Posebno je zanimljivo bilo vidjeti učenike koji uglavnom hodaju bosi.

U Selásskóli ističu se kreativne tehnološke radionice, odnosno radni prostori u kojima učenici različitih razreda, u manjim skupinama surađuju. Oni uče, istražuju uz korištenje visokotehnoloških alata, robota, tableta, šivaćih mašina, rezača, tekstila, 3D printera, lego kockica, ali i likovnog pribora, kartona, drveta itd. Unutar navedenih radionica, tzv. makerspaces, učenici u manjim skupinama više puta godišnje izrađuju različite predmete povezujući područja umjetnosti, znanosti i tehnologije. Učitelji dosta koriste tehnologiju za organizaciju nastave i kreativne projekte. Kod učenika se potiče znatiželja, kreativnost i hrabrost. Njihovi učenici imaju pristup različitim obnovljivim materijalima koji se mogu koristiti za stvaranje nečeg novog. Naglasak je na razvoju suradničkih vještina, odgovornosti te izražavanju vlastitog mišljenja.

Kreativan rad jača socijalne vještine učenika. Učitelji stoga s učenicima provode, integrirajući različite predmete, mnoštvo kreativnih projekata, od kojih neki traju i godinama. Primjer je projekt izrade brodova kod starijih učenika. U školi se također veliki naglasak stavlja na čitanje, izvanučioničku nastavu i timski rad. Kultura čitanja i razvoj pismenosti su u samom gradu jako razvijeni. Tako učenici u školi svakodnevno početkom prvog sata imaju individualni rad tijekom kojeg tiho, u sebi, čitaju knjigu po izboru. Kod kuće čitaju 15 do 30 minuta naglas. U školskom kurikulumu ove školske godine ističu se prijateljstvo, poštovanje i sreća. U tjednu u kojem su boravili u školi obilježavao se tjedan prijateljstva. Imali su priliku vidjeti kako stariji učenici sedmih razreda dolaze na nastavu kod mlađih učenika četvrtih razreda te im pomažu, razmjenjuju iskustva i druže se s njima.

Boraveći u Selásskóli, zaključujem da se u samoj školi promoviraju inovacije u nastavi i potiče se raznolikije učenje. Naglasak se ne stavlja na ocjene, već na formativno vrednovanje učenika, a učitelji rijetko provode pismena testiranja učenika. Ističu i moto škole: Neka cvjeta tisuću cvjetova. To uključuje brigu za učenike, podržavanje njihova razvoja, zadovoljstva, napretka i dobrobiti.

Budući da se u neposrednoj blizini škole nalazi jezero i šuma, Selásskóli naglašava važnost i potiče nastavu na otvorenom u što je moguće više predmeta. Često se dakle provodi izvanučionička nastava, odnosno nastava na otvorenom koja doprinosi poboljšanju zdravlja učenika, kako tjelesnog tako i psihičkog. Sljedeći su dan s učenicima šestih razreda išli u šumu. Krenuli su u 8 sati, a budući da je tamo u to vrijeme još uvijek mrak jer sunce izlazi oko 9:30 sati, nosili su fenjere. Kišica je pomalo padala, ali to im nije nimalo smetalo. Učitelji su potvrdili da je to odlično vrijeme za odlazak u šumu. Tema nastavnog sata bila je toplina. Nakon kratkog predavanja učitelja i razgovora s učenicima, zapalili su vatru, ispekli kobasice te napravili slasne hot dogove koje smo svi u tren oka pojeli.

Ravnateljica ih je velikodušno i gostoljubivo primila u školu. Kao znak zahvalnosti i mali znak pažnje poklonili su joj dres nogometnog kluba NK Osijek koji joj se posebno svidio te ga je odmah i obukla. Tijekom sljedećeg posjeta školi kada će se provoditi edukacija, odnosno job shadowing planiraju detaljnije upoznati djelovanje škole, organizaciju nastave te provedbu izvannastavnih aktivnosti. Pomnije će pratiti njihove aktivnosti i projekte poput Istok-Zapad projekta u kojem su zastupljene kreativne tehnološke radionice (Makerspaces). Naglašena je i važnost kreativnog korištenja IKT-a u samom projektu.

Žele vidjeti primjere dobre prakse posebno iz predmeta koji uključuju puno rada rukama, dizajna i konstrukcije s ciljem razvoja kreativnosti i fine motorike kod učenika. Naučit će kako učiti iz općih zakona prirode. Promatrat će kako učitelji kod učenika razvijaju ideologiju u kojoj se učenici dive onome što je u prirodi zanimljivo, zabavno i lijepo.

Osobno kao pedagog želi tijekom edukacije posebnu pozornost obratiti na rad njihovog školskog socijalnog djelatnika koji se brine o učenikovoj dobrobiti i promiče ju. On pruža osobnu i društvenu podršku i savjetovanje za učenike. Posebno je zanimaju programi samoosnaživanja učenika pod nazivom Baujan te obuka o ART vještinama za učenike. Također je zanima rad učitelja koji doprinose stvaranju dobrog razrednog duha i jačaju otvorenost i kreativnost učenika. Pružaju im potpunu podršku u nastavi i tijekom procesa učenja. Stečena znanja primijenila bi u vlastitom pedagoškom radu na radionicama, tijekom individualnog rada s učenicima, ali i u radu s darovitim učenicima.

Kao stručni suradnik u školi, trebaju se pratiti novi trendovi, biti upućen u nove metode učenja i poučavanja. Islandska škola ima brojne projekte i iskustva rada u području suvremenih metoda učenja i poučavanja uz korištenje IKT-a. Pedagoginja smatra da ću upravo u toj školi steći dragocjena iskustva i znanja koja bi mogla prenijeti nastavnom osoblju i ujedno ih koristiti na vlastitim radionicama s učenicima.

Jako zanimljiv dio putovanja bio je i upoznavanje islandske kulture, znamenitosti i gastronomije. Isprobale su vrlo ukusnu islandsku platu. Na njoj očekivano prevladavaju riblji okusi. Posjetile su i tradicionalni restoran koji ihs se jako dojmio. U njemu poslužuju samo juhe u krušnim jestivim posudama. Oduševio nas je i tradicionalni sladoled s raženim kruhom. U centru grada probale su i najbolji islandski hot dog koji je popularizirao bivši američki predsjednik Bill Clinton. Od građevina najviše se ističe Hallgrímurova crkva. Na vrhu njenog tornja nalazi se vidikovac s kojeg se pruža najljepši pogled na grad i okolne planine. Impresivan pogled pruža se i s vrlo zanimljive građevine Perlan. Ona se sastoji od velike staklene kupole smještene na vrhu šest spremnika za grijanje, od kojih svaki može primiti oko četiri milijuna litara geotermalne vode. Velika im je želja bila vidjeti polarnu svjetlost što im je i uspjelo iz trećeg pokušaja.

Organiziranim turističkim prijevozom u tri navrata vozile su se izvan Reykjavika što dalje od gradskih svjetala. Kada se konačno pojavila željno iščekivana Aurora Borealis, ostale su zadivljene njezinim jarkim nijansama zelene boje i u potpunosti prepuštene uživanju u njezinom plesu po nebu. Za kraj su posjetile spa lagunu Sky lagoon gdje su doživjele nevjerojatno iskustvo opuštanja u geotermalnim vodama. Upoznale su se s tradicionalnim ritualima islandskog kupanja u sedam koraka, s prekrasnim pogledom na Atlantski ocean. Zadovoljne, ispunjene, sretne, pune lijepih dojmova i bogate za jedno predivno Erasmus+ KA1 iskustvo, vratile su se u Osijek. Jedva čekaju sljedeći posjet prekrasnom Islandu. Preporučujem svima da apliciraju na Erasmus+ projekte koji zaista šire vidike i otvaraju mnoga vrata.