prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Programi poticanja čitanja u gunjanskoj školskoj knjižnici

Knjiga možda više nema status kao nekada, međutim u svim razvijenim zemljama ona i dalje uživa najveći ugled u kulturi i njezina se vrijednost, zahvaljujući naporima, angažmanu i trudu ljubitelja knjige i čitanja, još uvijek čuva. Društvo treba biti svjesno da su razvijene čitateljske navike važan faktor koji govori o razvijenosti pojedine zemlje. Zato: Čitajmo da ne ostanemo bez riječi.

Projekt za poticanje čitanje i promicanje kulture čitanja – Natjecanje u znanju i kreativnosti “Čitanjem do zvijezda” samo je jedan od brojnih projekata koji se provode u osnovnoškolskoj knjižnici u Gunji. Knjižnica projekt provodi već šestu godinu zaredom. Kako je jedan od ciljeva školskog knjižničara odgoj učenika s razvijenim kulturnim potrebama i navikama, sadržaji kulturne i javne djelatnosti sastavni su dio godišnjeg plana i programa rada školske knjižnice i knjižničara kao i odgojno-obrazovnog rada škole u cjelini. Interes za knjigu pada pa se na ovaj način želi potaknuti učenike na čitanje s razumijevanjem, istraživanje, otkrivanje i kreativno stvaranje jer je učenje na takav način najučinkovitije. Knjiga možda više nema status kao nekada, međutim u svim razvijenim zemljama ona i dalje uživa najveći ugled u kulturi i njezina se vrijednost, zahvaljujući naporima, angažmanu i trudu ljubitelja knjige i čitanja, još uvijek čuva. Društvo treba biti svjesno da su razvijene čitateljske navike važan faktor koji govori o razvijenosti pojedine zemlje.

Projekt se sastoji od dva dijela: kviza znanja i prezentacija plakata. U kvizu znanja učenici odgovaraju na pitanja iz zadanih knjiga koje čitaju od listopada do prosinca. U prosincu se provodi školsko natjecanje i bira se troje najuspješnijih. Jedna knjiga je ujedno i tema cijelog projekta (primjerice kriminalistički roman, roman za mlade). Tema ovogodišnjeg natjecanja glasila je: “U svijetu knjiga”. Učenici su čitali četiri knjige: “Miris knjige” autorice Jadranke Klepac, “Matilda“ autora Roalda Dahl, “Demon školske knjižnice” autorice Moree Banićević i “Tom Gates: Svjetski dan knjige: Najbolji u povijesti (dosad)” autorice  Liz Pichon. Ekipu čini troje učenika koji na kviz znanja ili prezentaciju plakata dolaze u pratnji knjižničara ili učitelja na županijsko natjecanje. Ove godine natjecanje se provodilo u online obliku, a učenici škole plasirali su se i ove godine na nacionalno natjecanje.

Učenici 3. a razreda i učiteljica Jelena Cvijović drugu godinu zaredom sudjeluju u međunarodnom projektu “Naša mala knjižnica” i čitaju šest knjiga različitih autora i rješavaju kreativnu bilježnicu. Ove godine čitaju knjige: “Drhturavi vitez” autora Kestutisa Kasparavičius, “Tko je Antonio” autorice Susanne Mattianglei, “Tiko i Piko” suautori Aino Havukainen i Sami Toivonen, “U blizini živi djevojčica” autorice Ide Mlakar Črnić, “Slučajevi Macana Detektiva” autorice Nade Horvat i knjigu “Rosica i Fazan“ autorice Tamare Bakran. Raspored aktivnosti traje cijele školske godine, pa učenici sudjeluju u razmjeni knjižnih junaka, izboru za najčitateljski kutić, likovnim natječajima, raznim nagradnim natječajima a ove godine novina je snimanje video najave za pročitanu slikovnicu. Treći projekt pod nazivom “Čitajmo zajedno – čitajmo naglas: zaboravljene knjige” je projekt poticanja čitanja koji želi poučiti učenike da uživaju u čitanju, da sami stvaraju pozitivan odnos prema čitanju. Učenici dva puta mjesečno dolaze u knjižnicu i čitaju naglas jedni drugima. Ovaj projekt utječe na razvoj čitalačkih kompetencija i na informacijsku pismenost učenika, i općenito, svladavanje tehnike čitanja. Ove godine projekt se provodi s učenicima 2. i 4. razreda u suradnji s njihovim učiteljicama Jelenom Cvijović i Jasminkom Hot. Učenici 2. a razreda čitaju knjigu “Priče o šumi – VILE” dok učenici 4. a razreda  čitaju knjigu: “18  priča o princezama i vilama2. Učenici čitaju priče naglas, nakon pročitanih priča uvijek slijedi zanimljiva kreativna radionica povezana s temom priče ili posvećena obilježavanju određenih važnih datuma. Četvrti projekt provodi se u suradnji s učiteljicom Mirjanom Franić Mehičić i 1. a razredom, koji je također međunarodni projekt pod nazivom “Čitanje ne poznaje granice/ Branje ne pozna meja”. Učenici čitaju knjigu slovenske autorice Jane Bauer pod nazivom “Ding Dong priče”. Učenicima se u projektu promoviraju slovenski autori i provode također kreativne radionice i različite aktivnosti za rad nakon čitanja.

Knjižnica se ove školske godine u uključila u brojne eTwinning projekte. Peti projekt koji je povezan s čitanjem nosi naziv “Superčitači 2” u kojem sudjeluje 3. a razred zajedno s učiteljicom Jelenom Cvijović. Projekt traje cijelu školsku godinu. Naglasak je na čitanju različitih knjiga i slikovnica uz obilježavanje prigodnih datuma, ali i provedba različitih aktivnosti. Kroz različite aktivnosti čitanja, slušanja, analiziranja i praćenja napretka potiče se učenike da čitaju više, da čitaju s razumijevanjem i da zavole čitanje. Aktivnosti: Zavičajni/ regionalni rječnik u Padletu (suradnja među partnerima), Escape room (suradnja među partnerima), Likovni izazov: Ja kao omiljeni književni lik (izrada kostima/maski uz obilježavanje karnevala), Barometar čitanja, Putujuća priča – zbirka putujućih priča, ilustracija naslovnice (suradnja među partnerima), izložba radova i Stvaranje priča na zadanu temu.

Vlada Republike Hrvatske podržala je prijedlog Ministarstva kulture i medija da se 2021. godina proglasi Godinom čitanja. Sukladno toj odluci ove godine još je veći naglasak na brojnim projektima za poticanje čitanja, koje gunjanska školska knjižnica redovito provodi svake godine. Školska knjižnica mora ostati mjesto konstruiranja i strukturiranja znanja, “čvor škole”, a knjižničar neprestano nuditi raznovrsne informacijske, medijske i druge sadržaje. Jednako kao što čitanje doprinosi razvoju društva, tako i društvo treba omogućiti usvajanje i razvijanje čitateljskih navika i oblikovanje kompetentnih čitatelja. U tom smislu Nacionalna strategija poticanja čitanja promiče čitanje kao osobitu društvenu vrijednost. Zato: Čitajmo da ne ostanemo bez riječi.