Partneri u projektu su Osnovno učilište Vančo Nikoleski Leskoec iz Ohrida (Sjeverna Makedonija), Osnovna šola Brezovica iz Ljubljane (Slovenija) i Osnovna škola Ante Curać Pinjac iz Žrnova (Hrvatska), a traje od 01. prosinca 2023. do 30. studenog 2024. Nositeljice ovog projekta su nastavnica njemačkog jezika Tea Protić, nastavnica materinskog jezika Kathy Petković Tomas te učiteljica razredne nastave Anamarija Radovanović. Ove godine angažirani su učenici šestog razreda. Projekt ima limitiran broj učenika, stoga su uvedeni kriteriji za odabir učenika za mobilnost.
Cilj projekta je poučiti učenike iz tri zemlje važnosti tolerancije prema drugim nacionalnostima i potrebitost zaštite i promoviranja europske kulturne baštine koristeći vrijednost kazivanja i pripovijedanja. Upoznavanjem tradicionalnih priča koje daju uvid u povijest i kulturu pojedinih naroda, razvija se i svijest o tome koliko takve priče oblikuju i povezuju. Osim toga, unaprjeđuju se i interkulturalne kompetencije – komunikacijske i suradničke vještine, inicijativa i kreativnost te kritičko razmišljanje.
Pričanje priča jedan je od najvećih posrednika otvorenosti, bliskosti i povjerenja. U svakom narodu postoje karakteristični narativni oblici koji se prenose s koljena na koljeno. U njima su utkane životne priče cijelog kraja i doba. Predstavljanjem i prenošenjem takvih priča grade se mostovi među različitim zajednicama i dijelimo temeljnu vezu koja ima duboke korijene među našim precima. Razmjena učenika i kvalitetne aktivnosti unutar projekta „Our stories are our bridges” osmišljene su u cilju poticanja međukulturnog dijaloga i osnaživanju europskih vrijednosti upravo koristeći tu jednostavnu ali moćnu metodu – pričanje priča.
Prvi korak, nakon ulaska u projekt, bio je održavanje sastanka s partnerima putem interneta 15. prosinca 2023. godine prema dnevnom redu: predstavljanje škola, uloga i zadataka u projektu, ciljeva i opsega projekta, definiranje aktivnosti, vremenskog okvira i ishoda programa, uspostavljanje komunikacijskih kanala, prezentacija alata za diseminaciju te razmjena ideja za poboljšanje kvalitete projekta.
Tijekom siječnja i veljače održan je natječaj u kreiranju najboljeg logotipa koji će predstavljati Erasmus+ projekt „Our stories are our bridges“ te inicijalni testovi kojima se provjeravalo znanje učenika o zemljama uključenima u projekt.U uži izbor natječaja ušlo je devet kreativnih logotipa koje su izradili učenici iz svih zemalja sudionica projekta (Hrvatske, Slovenije i Makedonije). Glasovanju su pristupili učitelji i učenici iz sve tri zemlje. Najviše bodova, čak 215, osvojio je logo „Srce” koji je izradila učenica Karmen Skokandić iz četvrtog razreda. Jako smo ponosni na nju jer je pri izradi logotipa pokazala izrazitu domišljatost, kreativnost i trud koji se na kraju isplatio.
U ožujku je provedena prva obrazovna mobilnost u Sloveniji, od 18. do 22. ožujka. Domaćin je bila Osnovna šola Brezovica pri Ljubljani. Za ovu mobilnost odabrana su tri učenika: Marija Radovanović, Leoni Šain i Vojko Šale. U pratnji nastavnica Tee Protić i Kathy Petković Tomas proveli su pet nezaboravnih dana. Učenici i nastavnici međusobno su se družili, učili putem dobro osmišljenih aktivnosti, posjećivali znamenitosti Slovenije te upoznavali priče i nastavne metode kojima se one obrađuju u razredu.
Svečanim otvaranjem pod vodstvom triju kolegica Barbare Blaj, Vesne Pregelj i Tine Račnik te govorom ravnateljice Mete Trček službeno smo započeli s obrazovnom mobilnosti u Sloveniji sklopu projekta „Our stories are our bridges”.
Prvi dan je prošao u upoznavanju učenika i nastavnika uključenih u projekt, ali i ostalog osoblja zaduženih za besprijekoran rad škole u Brezovici. Kako bi jedni drugima što bolje približili kulturu, povijest, tradiciju i posebnosti svoje zemlje, učenici su pripremili prezentacije pod nazivima „Priča naše države”, „Priča našega grada (otoka)” te „Priča naše škole”. Također, sve su zemlje partneri kreirali jedan kutak s različitim vizualnim materijalima (plakati, letci, bilteni), hranom, pićem, suvenirima, folklornim elementima i ostalim što su smatrali tipičnim za svoju domovinu. Stvaranje kutka pokazalo se kao odličan način upoznavanja i povezivanja. Zatim su se učenici uključili u radionicu „Moja zemlja u sportu”. Podijeljeni u mješovite grupe razvili su raspravu o sportu, podijelili osobna iskustva, dijelili znanja o znamenitim sportašima i uspjesima svoje zemlje te na temelju toga osmislili priču i prikazali je Lego kockicama. Svi su učenici pokazali izrazitu kreativnost i odličnu suradnju.
Drugog dana bio je rezerviran za izlet na Bledsko jezero. Nakon dvosatnog obilaska i upoznavanja priča (legenda o nastanku Bledskog jezera, legenda o udovici i zvonu) učenici su se zasluženo zasladili lokalnim specijalitetom, krempitama. Zatim su sudjelovali radionici „Riječ po riječ” u kojoj svaki učenik dodaje jednu riječ u priču koju zajedno stvaraju.
Treći dan sudionici su posjetili Postojnsku jamu, jednu od najatraktivnijih svjetskih špilja. Učenici su se oduševili vožnjom podzemnim vlakićem, šetnjom fascinantnim podzemnim hodnicima i dvoranama, veličanstvenim stalagmitskim i stalaktitskim skulpturama te njezinim najpoznatijim stanovnicima „zmajevim mladuncima“ to jest čovječjom ribicom (znanstveno i latinsko ime: Proteus anguinus). Upoznali su se s nekoliko impresivnih priča o postanku Postojnske jame i životu čovječje ribice. Svake se godine 20. ožujka obilježava Svjetski dan pripovijedanja. Kako je ovaj projekt vezan uz priče i pripovijedanje kao mosta među narodima, učenici su prigodnom radionicom „Stvaranje priče na temelju slika” okrunili ovaj dan.
Četvrti dan su proveli u školi. Dan je započet prezentacijom o pričama u slovenskom obrazovnom sustavu. Naglasak je stavljen na nastavnim metodama obrade priča. Sljedeća dva sata učenici su proveli s nastavnicom engleskog jezika i književnosti Tinom. Kao predložak uzela je najpoznatiju nesretnu ljubavnu priču o Romeu i Juliji. Nakon što su dobro ovladali temom i sadržajem, učenici su pristupili dramatizaciji priče (izrada scenarija, igranje uloga, gluma). Zatim su se ponovno okušali u dramatizaciji u radionici pod nazivom „Zaboravljene priče# (priče o kralju Matjažu iz slovenske usmene književnosti). Nastavnici su proveli raspravu o metodama i tehnikama učenja pripovijedanja (rezultate diskusije prikazali su izradom e-brošure o metodama pripovijedanja – prvi dio). Učenici su izradili e- knjigu sa slovenskim pričama s kojima su se upoznali tijekom mobilnosti.
Za kraj nastavnog dana makedonski su učenici predstavili scenarij za kratku dramu prema predlošku narodne priče Plaća prema raboti. Posljednji dan mobilnosti bio je rezerviran za posjet kulturnom centru Cankarov dom, gledanju predstave o dobrom kralju Matjažu te podjelu certifikata i evaluaciju. Sudionici su imali priliku svjedočiti predivnoj izvedbi profesionalne pripovjedačice i dječje spisateljice Anje Štefan te uživati u pripovjedačkoj-glazbenoj poslastici koja oživljava tradiciju i promiče pozitivne životne vrijednosti. Svi sudionici u projektu iskazali su zadovoljstvo organizacijom i aktivnostima razrađenim u svrhu ostvarivanja cilja projekta. Najveće zadovoljstvo i pohvala ipak su iskazani domaćinima (djeci, roditeljima, učiteljima) za njihovu toplu dobrodošlicu i nesebično gostoprimstvo.