Od pretpostavke da djeca bolje uče kad učitelji kombiniraju više različitih interaktivnih metoda u poučavanju, rodila se ideja za eTwinning projekt o nastavi koja se temelji na videozapisu. U projekt koji su nazvali “Short movies, great stories”, uz partnere iz Hrvatske, uključili su se i partnerske škole iz Italije, Gruzije, Rumunjske, Francuske, Grčke, Latvije, Portugala i Turske. Uzrast uključene djece je bio od 12 do 16 godina. Osnovna ideja projekta je bila razvijati digitalnu pismenost, komunikacijske vještine iz engleskog jezika, interkulturalne kompetencije, kritičko mišljenje i kreativnost posredstvom nastave i aktivnosti koje se temelje na video materijalima.
Smatrali su da je to izvrstan način produbljivanja učenikovog razumijevanja sadržaja i koncepata s osobitim naglaskom na nastavu stranih jezika gdje su autentični vizualni i zvučni sadržaji neophodni. Nadalje, video u razredu može imati različite primjene, od produbljivanja ili utvrđivanja znanja, preko obogaćivanja tekstualnih materijala, proširivanja teme, korištenja u motivacijske svrhe za određene teme do evociranja postojećeg znanja o temi.
Tako su i sve aktivnosti osmišljene da povezuju video i nastavu jezika na način da razvijaju četiri jezične vještine; slušanje, čitanje, govorenje i pisanje. Istovremeno, povezivanjem s vršnjacima iz drugih zemalja, učenici su razvijali svoju interkulturalnost i komunikativnost.
Iz škole je sudjelovalo 12 učenika koji redovito svake godine sudjeluju u eTwinning projektima pod mentorstvom učiteljice Engleskog jezika Anite Damjanović. Uz uobičajene aktivnosti kao što su predstavljane škole, mjesta, zemlje i odabira loga, svi učenici su osobito uživali u kreativnim aktivnostima koje su za njih osmislile učiteljice partnerice u projektu. Poznato je da svi uspješni filmovi imaju dobar scenarij, tako je i naša prva aktivnost bila Roll a script! (Zakotrljaj scenarij) u kojoj su nasumičnim kotrljanjem kocaka za priču (story cubes) dobili set riječi od kojeg su morali kreirati scenarij za kratki film ili filmsku scenu. Kratke kreativne priče partnera objavljene su u alatu Book Creator. Zatim su se partneri podijelili u parove i dobili zadatak da jedni drugima prema scenarijima naprave video trailer ili filmski plakat. Te uratke su izložili u Google prezentaciji.
Druga aktivnost, Our vlogs, odnosila se na govorenje pa smo učenicima zadali da snime vlog, to jest video log o svojim omiljenim božićnim ili novodgodišnjim tradicijama. Mixtape učeničkih vlogova objavili su u aplikaciji Flip. Treća aktivnost, Mystery Zoom, za učenike je bila najuzbudljivija. Učiteljice u projektu su dogovorile video sastanak preko aplikacije Zoom ne rekavši im otkud je škola s kojom će biti u pozivu. Učenici su naizmjenično morali postavljati pitanja ne bi li saznali iz koje zemlje su učenici s kojima komuniciraju. Bila su dozvoljena samo Da/Ne pitanja, a mogli su pitati o klimi, o reljefu, susjedinim zemljama, hrani…. Kad su učenici konačno pogodili otkud su, prezentirali su kratku prezentaciju o zanimljivim činjenicama o svojoj zemlji drugom timu. Tim je govorio o kravati, Penkali, Vrančiću, Vučetiću i Luki Modriću, a pokazali su i slike prekrasnih krajolika naše zemlje.
Četvrta aktivnost zvala se Video challenges, a učenicima je na odabir stavljeno pet video uradaka sa zadatcima prije ili poslije gledanja. Učenici su neke zadatke trebali odraditi samostalno, neke u parovima, a neke u grupama. Zanimljivo je bilo vidjeti i usporediti stavove učenika iz različitih kulturoloških podneblja kako se podudaraju oko nekih općeljudskih vrijednosti.
Zadnja aktivnost se odnosila na razvijanje vještine čitanja na stranom jeziku (reading fluency) pomoću metode Reader’s Theatre u kojoj učenici čitaju dijaloge kao na glumačkim probama, odnosno bez scenografije i kostima, no izražajno. Učenicima su priredili filmske scene iz nekih vrlo poznatih filmskih uspješnica kao što su Harry Potter ili Pirati s Kariba, a radili su u internacionalnim timovima, odnosno, uloge iz iste scene čitali su učenici iz različitih zemalja. Učenici su svoje snimke prenijeli u odgovarajuću mapu na Google disku, a zatim smo od njih napravili podcastove u alatu Anchor Spotify.
Završni zajednički proizvod našeg projekta je kolekcija lekcija koje sadrže ili se temelje na video sadržajima koje su učiteljice isprobale u svojim razredima i potom dale povratnu informaciju, kao i korisna lista provjerenih edukativnih video materijala koji se mogu koristiti na razne načine u nastavi. Sudeći po učincima koje je ovaj projekt imao na naše učenike, u zaključku se može reći da uporabom videa učitelji omogućuju zanimljiv i vizualno privlačan način boljeg uključivanja učenika u nastavni proces i zaokupljanja njihove pažnje. Uporabom videa u nastavi promovira se aktivno učenje, potiče kritičko mišljenje i olakšava ostvarivanje postavljenih ishoda. Na poveznici možete pogledati više o projektu “Short movies, great stories”.