Škola je pravo mjesto gdje bi učenici trebali steći znanja i vještine kako se odgovorno i smisleno služiti blagodatima interneta, ali ne teoretskim navođenjem zabrana i uputa – čemu su mnogi učitelji i dalje skloni, već osmišljavanjem malih projekata u kojima će učenici ostvarujući ishode navedene u kurikulumu i kroz praktične i smislene aktivnosti uvježbavati vještine istraživanja i selekcioniranja informacija kojima nas svakodnevno “zasipaju” sa svih strana.
Učenje istraživanjem je jedan od najprirodnijih oblika učenja. Čovjek je po prirodi znatiželjno biće, koje uči promatrajući, oponašajući, eksperimentirajući i istražujući. Ovakav način učenja je također i cjeloživotan, iznimno koristan u svim aspektima života i rada u suvremenom društvu u kojem se stvari mijenjaju toliko brzo da je neophodno učenike odmalena privikavati na pouzdavanje u vlastite vještine istraživanja i prikupljanja relevantnih informacija.
Digitalno doba donijelo je sa sobom nepregledno mnoštvo informacija iz najrazličitijih izvora. Za razliku od prethodnih generacija, današnjim je učenicima osim udžbenika, a putem interneta, na raspolaganju i online repozitorij svih mogućih informacija do kojih mogu doći “u nekoliko klikova mišem” ili bolje reći “u nekoliko dodira ekrana”. Zbog svoje dobi, premalog životnog i svakog drugog iskustva, vrlo je štetno pa i opasno izlagati tako mlade učenike bespućima interneta bez dobre pripreme i vođenja stručne i odgovorne odrasle osobe.
Autorica smatra kako je upravo škola pravo mjesto gdje bi učenici trebali steći znanja i vještine kako se odgovorno i smisleno služiti blagodatima interneta ali ne teoretskim navođenjem zabrana i uputa – čemu su mnogi učitelji i dalje skloni, već osmišljavanjem malih projekata u kojima će učenici ostvarujući ishode navedene u kurikulumu i kroz praktične i smislene aktivnosti uvježbavati vještine istraživanja i selekcioniranja informacija kojima nas svakodnevno “zasipaju” sa svih strana.
Autorica je za učenike trećeg razreda Osnovne škole Tučepi osmislila projekt pod nazivom “Vremenske prilike”. Učenici su na početku projektnog dana najprije izrazili svoje jutarnje raspoloženje prateći sa svojih tabletnih uređaja poveznicu do slikovne ankete u kojoj su trebali izabrati jedan od pet simbola vremenskih pojava koje su zapravo predstavljale njihovo jutarnje raspoloženje s kojim su došli u školu. Rezultati su svim učenicima bili dostupni odmah po glasanju. Učenici su zajedno s učiteljicom ustvrdili podjelu oko “promjenjivog” i “sunčanog” jutarnjeg raspoloženja. Zatim su učenici predstavili rezultate tjednog praćenja vremenskih pojava u zavičaju, a potom su istražili podatke u udžbeniku kako bi se upoznali sa drugim vremenskim pojavama u zavičaju koje su ili vrlo rijetke ili se nikada ne pojavljuju. Za učenike je učiteljica priredila QR kodove koje su očitali svojim tabletnim uređajima kako bi sigurno i brzo došli do sigurnih, relevantnih i provjerenih izvora informacija o vremenskim prilikama: do mrežnih stranica Državnog hidrometeorološkog zavoda i portala Crometeo – motrenje i prognoziranje vremena. Učenici su mogli pronaći odgovore i rješenja za pet istraživačkih zadataka:
- pretraga i objašnjenje značenja simbola vremenskih pojava u zavičaju koji se koriste u meteorologiji:
- načini i prirodni uvjeti nastanka proučavanih pojava u prirodi
- način obilježavanja vrste i smjera puhanja vjetrova pomoću meteoroloških piktograma
- pronalazak pouzdane prognoze sutrašnjih vremenskih prilika za zavičaj
- isticanje izvora informacija koje su navedene u rješenjima projektnih zadataka.
Učenici su rješenja prikazali tekstom i slikom u svojim bilježnicama, i na kraju su međusobno prokomentirali dobivene rezultate istraživanja. Neki su učenici odmah zaključili kako će dobivene QR kodove koristiti i ubuduće kako bi i sami mogli doći do pouzdane vremenske prognoze, pa sami znali pripremiti odjeću i obuću za idući školski dan.
Na samom su se kraju još jednom “anketirali” o raspoloženju na kraju projektnog dana – ovog su puta svi učenici bili u “sunčanom” raspoloženju što smo protumačili kao odličan projektni rezultat! Tako su se učenici trećeg razreda još jednom pokazali kao vrsni istraživači i korisnici pouzdanih informacija koje pruža internet.