Cilj je radionice bio da učenici shvate sve eventualne probleme i opasnosti, koji proizlaze iz nesmotrene upotrebe digitalnih uređaja i spoznavanje načina kako se zaštiti od svih negativnih posljedica korištenja digitalnih uređaja.
U nastavku teksta slijedi navođenje očekivanja međupredmetnih tema i opis radionice.
Očekivanje međupredmetnih tema:
osr. A.2.1. Razvija sliku o sebi – Opisuje svoje pozitivne i negativne osobine.
osr. A.2.1. Razvija sliku o sebi – Koristi se znanjem o sebi u ispunjavanju obveza i odnosu s drugima.
osr A.2.2.Upravlja emocijama i ponašanjem – Govori o svojim emocijama i emocionalnim stanjima.
osr A.2.3. Razvija osobne potencijale – Opisuje svoje interese i očekivanja.
osr A.2.3.Razvija osobne potencijale – Prepoznaje da problemi mogu imati različita rješenja.
osr A.2.3. Razvija osobne potencijale – Razlikuje odgovorno i neodgovorno ponašanje.
osr A.2.3. Razvija osobne potencijale – Predlaže različita rješenja problema.
uku A.2.1. Upravljanje informacijama – Vrednuje i uspoređuje pronađene informacije s obzirom na zahtjeve zadatka / problema.
uku A.2.3. Kreativno mišljenje – Uspoređuje i povezuje različite ideje (poznate i nove, svoje i tuđe).
goo A.2.2. Aktivno zastupa ljudska prava – Navodi primjere kršenja i načine zaštite ljudskih prava u svakodnevnim situacijama.
goo C.2.3. – Promiče kvalitetu života u školi i demokratizaciju škole – Objašnjava ulogu pojedinca i skupine u poticanju, sprječavanju i rješavanju vršnjačkog i drugih oblika nasilja u školi.
A.2.2.B – Primjenjuje pravilnu tjelesnu aktivnost sukladno svojim sposobnostima, afinitetima i zdravstvenom stanju – Nabraja rizike sjedilačkog načina provođenja vremena, posebno vremena provedenoga pred ekranom.
Aktivnosti: Oluja mozgova (brainstroming), rad u grupama, diskusija, plenum
Samovrednovanje: Lista za procjenu
Opis radionice
Radionicu smo započeli s olujom mozgova. Jedan je učenik zapisivao na ploču sve pojmove i ideje kojih su se učenici dosjetili na temu “Kako upotreba digitalnih uređaja utječe na njihov svakodnevni život?”. Zatim je slijedila diskusija na temelju provedene oluje mozgova o nužnosti korištenja digitalnih uređaja i o negativnim posljedicama korištenja digitalnih uređaja.
Slijedio je rad u grupama. Učenici su bili podijeljeni u tri skupine. Svaka je skupina dobila jedan kratki tekst o negativnim posljedicama korištenja digitalnih uređaja iz perspektive učenika. Nakon što su nalizirali svoje slučajeve, učenici razgovaraju o iskustvima učenika u tekstu, uočavaju razloge zbog kojih je došlo do navedenih razloga te predlažu rješenja.
Prva skupina:
15- godišnji učenik, gimnazijalac, zanemaruje školske obveze, sve češće ne ide u školu, ne odlazi na treninge kako bi što više vremena imao za igrice, nema prijatelja, ne druži se, ne ide na izlete, u šetnju, ne spava. Živi u neurednoj sobi u koju njegova majka ne smijem ući, mrzovoljan je i agresivan, odbija bilo kakav razgovor, sve više tone, šuti. Jednom prilikom je uništio obiteljski auto jer je mislio da su mu roditelji u njega sakrili video igricu. Uzeo je čekić i razbio vjetrobran
Druga skupina:
Niti u kući, a niti u školi jedna učenica od 11 godina nije imala želje ni za čim drugim osim za “druženjem” s mobitelom. Bila je jako razdražljiva, povučena, rezultati u školi su bili sve slabiji, nije se s nikime družila, sve je češće izostajala sa satova plesa. Nije ispuštala mobitel iz ruke. Kada bi joj se oduzeo mobitel, imala bi ispade bijesa. Roditelji se nisu znali nositi s njezinim ponašanjima. Razrednica ih je sve češće zvala na individualne razgovore, jer je učenica počela zanemarivati svoje obaveze te je bila potpuno “odsutna” na nastavi.
Treća skupina:
12-godišnjak, žrtva vršnjačkog nasilja preko društvenih mreža je maltretiranje trpio duže vrijeme nadajući se da će proći. Svakodnevno je trpio uvrede u razrednoj grupi na Messengeru. Ostavljali bi mu razne uvredljive komentare na Facebooku. Nažalost, maltretiranje nije prošlo, već su uvrede postajale sve češće, a roditelji su saznali na možda najgori mogući način. Diječak je jedno poslijepodne usred razgovora s majkom skočio kroz prozor. Htio je, kaže, slomiti ruku ili nogu kako ne bi morao ići u školu. Majka je obavijestila policiju i Ministarstvo, što je uzrokovalo još veće probleme. Na kraju je ispalo još veće nasilje i nastavile su se prijetnje preko društvenih grupa.
Svaka grupa treba odgovoriti na pitanja: 1. S kojim problemima se suoačava učenik/učenica? 2. Što je uzrok tih problema? 3. Kakav je odnos učenika/učenice prema svojim roditeljima? 4. Zašto učenik/učenica zanemaruje svoje obaveze? 5. Ima li učenik/učenica kvalitetan društveni život? 5. Koja rješenja predlažete?
Na kraju radionice učenici provode samovrednovanje kroz listu procjene.