Još uvijek su prisutni brojni stereotipi vezani uz zanimanja „namijenjena“ ženama ili s druge strane muškarcima. Prisutnost stereotipa posebno je snažna u području STEM-a, gdje su žene i dalje slabo zastupljene na svim razinama.
Unaprjeđenje kvalitete obrazovanja i rodna ravnopravnost sastavni su dio Programa Ujedinjenih naroda za održivi razvoj do 2030. i ciljeva održivog razvoja te strategija Europske komisije, a promicanje rodne raznolikosti u STEM-u jedan je i od ciljeva projekta „Gender4 STEM – Gender aware education and teaching“.
Riječ je o projektu koji je sufinancirala Europska unija u sklopu ERASMUS+ projekta i koji se provodio u četiri europske zemlje: Luksemburgu, Italiji, Nizozemskoj, Rumunjskoj i Hrvatskoj. Koordinator i nositelj projekta je Institut za znanost i tehnologiju u Luksemburgu (LIST), a uz IRB koji je član ekspertnog tima, partneri na projektu su Fundatia Professional – Rumunjska, VHTO – Nizozemska, Consulio d.o.o. – Hrvatska, SMARTVENICE – Italija, te WIDE (Women in digital empowerment) – Luksemburg.
Projekt „Gender4STEM“ je kao ideja stvoren 2013. u sklopu inicijative Europske komisije “Velike koalicije za digitalna radna mjesta”. Realizacija je započela 2017. kao odgovor na potrebu da se području STEM-a pristupi internacionalno i kroz razmjenu iskustava povezivanjem poslovnog sektora, javnog i znanosti (triple helix). Veliku važnost projektu dao je ekspertni tim koji se sastojao od najeminentnijih stručnjaka iz zemalja partnera projekta.
Zahvaljujući podršci ekspertnog tima, kreirana je digitalna platforma koja sadržava alat za samoprocjenu kako bi korisnici mogli vidjeti svoju razinu informiranosti o stereotipovima u STEM-u. Ovisno o profilu svakog korisnika, alat ima mogućnost preporučiti sadržaje na platformi.’’ – naglasila je Iva Matasić, direktorica tvrtke Consulio, koordinatorica projektnih aktivnosti u Hrvatskoj.
„Djevojčice nisu dovoljno talentirane za STEM’’ ili pak „STEM je samo za štrebere, a ne za djevojčice“ – samo su neki od stereotipa s kojima se djevojčice, a kasnije i žene susreću tijekom svojeg obrazovanja odnosno karijere. Također, učitelji i nastavnici nemaju potrebne alate i mehanizme kako bi se učinkovito borili protiv ovih stereotipa u nastavi. Naš cilj je bio stvoriti platformu koja bi im omogućila nastavnicima da motiviraju učenice da svoje obrazovanje usmjere upravo u područje STEM-a, te kako bi im pomogli u izvođenje nastave lišene rodnih stereotipa.’’ – istaknula je dr. sc. Marie Gallais, voditeljica projekta s Instituta za znanost i tehnologiju u Luksemburgu.
Jedan od naših važnijih zadataka ekspertnog tima bio je sudjelovanje u prikupljanju podataka vezanih za standardne stereotipove i uobičajene načine predavanja, te probleme koje susrećemo u praksi u zemljama sudionicama projekta. Na temelju tih podataka u sklopu projekta razvijena je web-platforma „Gender4STEM asistent u nastavi“ koja je fokusirana na pomoć profesorima osnovnih i srednjih škola u području STEM-a.“ – naglasila je dr. sc. Maja Dutour Sikirić, voditeljica Laboratorija za biokoloide i površinsku kemiju na IRB-u te član ekspertnog tima na „Gender4STEM“ projektu.
Program događanja otvorio je ravnatelj IRB-a dr. sc. David M. Smith, a svojim je sudjelovanjem završnu konferenciju projekta uveličala i veleposlanica Australije u Republici Hrvatskoj Nj. E. Elizabeth Marianne Petrovic. Veleposlanica je čestitala ravnatelju i Institutu na sjajnim rezultatima i u svojem se izlaganju osvrnula na primjere dobre prakse iz Australije pri čemu je istaknula važnu ulogu znanstvenica u vođenju uspješnih tvrtki te njihovo doprinos u znanstvenim institutima i istraživačkim projektima.