prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Razvoj čitalačkih vješina kao izazov inovativnog učenja

Svjesni smo činjenice da će današnji učenici radije potražiti informaciju na internetu nego u knjigama jer ono zahtijeva manji angažman i disciplinu. Kako onda čitanje knjiga učiniti atraktivnim, a istovremeno knjige zanimljivim i zabavnim medijem?

Oblikovanje svake osobe uvelike ovisi o iskustvima i znanjima koja stječemo kroz život, a jedan od najvažnijih i najkorisnijih je upravo čitanje. Višestruke su dobrobiti čitanja: čitanjem bogatimo rječnik, razvijamo suosjećajnost poistovjećivanjem s likovima iz knjiga, budimo znatiželju, učimo nove stvari, potičemo kritičko mišljenje, kreativnost i mogućnost imaginacije, učimo se rješavati probleme. Čitanjem otkrivamo neke nove prostore, putujemo u stvarne i nestvarne krajeve. 

Svjesni smo činjenice da će današnji učenici radije potražiti informaciju na internetu nego u knjigama jer ono zahtijeva manji angažman i disciplinu. Kako onda čitanje knjiga učiniti atraktivnim, a istovremeno knjige zanimljivim i zabavnim medijem, pitanje je koje su si postavile autorice eTwinning projekta Uz čitanje riječi rastu, učiteljice Marija Bulut Lukačević i Ljiljana Marinjak  iz Osnovne škole Ladimirevci ( RH ), zajedno sa kolegicom Snežanom Stević iz JU OŠ”Aleksa Šantić”( BIH ). Projekt se provodio tijekom školske godine 2022./2023. već treću godinu za redom.

Jedan od poticaja za pokretanje projekta bila je Nacionalna strategija poticanja čitanja pod nazivom Čitajmo da ne ostanemo bez riječi. Istraživanja su pokazala da bolja čitalačka pismenost znači ujedno veću vjerojatnost za nastavak školovanja, povezana je sa sklonošću cjeloživotnog učenja, aktivnim sudjelovanjem u društvu, što ujedno dokazuje kako je čitalačka pismenost jako važna ne samo za pojedinca, nego i za razvoj društva kao i gospodarski rast zemlje. Budući da se sklonost čitanju i predčitalačke vještine razvijaju od najranije dobi, projektom se željelo približiti djeci čitanje knjiga te time izgrađivati kulturu čitanja, razvijati čitalačku vještinu učenika i njihovo kritičko mišljenje. U konačnici izgrađivati svestranu stvaralačku osobu razvijenih sposobnosti čitanja i izražavanja kao i kulturu provođenja slobodnog vremena, ali prije svega POTICATI RADOST ČITANJA!

S istim ciljem i željom, projektu su se priključili partneri iz Bosne i Hercegovine, Republike Srbije i Republike Hrvatske. Zajedno su pronalazili  različite kreativne i inovativne načine kako pobuditi interes učenika za samostalno posuđivanje i čitanje knjiga. Kroz projekt učenici su razvijali vještinu čitanja, učili kako se odnositi prema knjizi, osnaživali kritičko razmišljenje o pročitanom, osnažili ulogu čitanja u razvoju jezičnih, komunikacijskih i stvaralačkih kompetencija potrebnih za izazove suvremenog društva. Projektni partneri su sa svojim učenicima obilježili važne datume vezane uz čitanje, razmjenjivali iskustva i dobre primjere prakse, sudjelovali na videokonferencijama te međusobno surađivali koristeći IKT.  

Tijekom trajanja projekta ostvareno je niz suradnji kao npr. aktivnost Mamci za čitanje (izrada  reklama kao motivacija za čitanje), U svijetu glume (dramatizacija književnih tekstova), Čitanje pod maskama, Literarni kutak (kolekcija dječjih literarnih radova) i dr. Suradničkim aktivnostima nastala je zajednička zbirka materijala Od slova do slovarice (pjesama, crteža, kvizova, nastavnih listića, učeničkih radova), koji su nastali pri obradi slova u početnom svladavanju čitanja. Zajedničkom suradnjom nastala je i Naša moderna bajka, u kojoj je svaki sljedeći  partner nastavio pisati bajku o djevojčici Zvjezdani. Spomenute su suradnje ostvarene koristeći inovativne suradničke digitalne alate, dok je aktivnost Knjiga na dar bila organizirana povodom Međunarodnog dana darivanje  knjigom koji se obilježava na Dan zaljubljenih  kako bi potaknuli “zaljubljivanje” u knjige. Knjige su projektni partneri jedni drugima poslali fizičkom poštom. Također, fizičkom poštom već treću godinu putuje i  Putujuća pjesmarica u koju projektni partneri pišu i oslikavaju stranice zbirke pjesama.       

Projekt je prepoznat i pod pokroviteljstvom je Udruge hrvatskih učitelja razredne nastave Zvono. Projektni partneri puno su pisali o projektu i tako pridonijeli njegovoj vidljivosti. Povratne informacije učenika i učitelja ističu vrijednost ovoga projekta te se planira provoditi i sljedeće godine. 

Na pitanje što su te naučile pročitane  knjige, neki učenici su odgovorili:

Naučile su me da budem hrabra, da vjerujem u sebe i da ako vjeruješ možeš što god poželiš.”

“Knjige su me naučile da ne sudim knjigu po koricama jer mi se knjige nisu činile zanimljive ,a zapravo su me kasnije oduševile.”

“Knjige koje sam pročitao uglavnom su me naučile kako biti dobra osoba.”

“Naučile su me kad čitam da uživam i pronašao sam sebe u nekim knjigama.”

“Naučile su me puno zanimljivih stvari i poticale da pročitam još puno ostalih knjiga.”

O projektu učitelji su rekli:

“Projekt ocjenjujemo kao izuzetno kvalitetan, vrijedan, sadržajan, dobro osmišljen i vođen, s odličnom podrškom. Izražena je suradljivost, raznovrsnost, primjenjivost IKT-a, multidisciplinarni pristup i kreativnost, kako među učenicima sudionicima, tako i među projektnim partnerima, što nam se vrlo svidjelo. Aktivnosti se lako uklapaju u godišnji plan i program te kurikulum.” Helena B.K.  

“Smisao eTwinning projekata je umrežavanje, suradnja, razmjena iskustva, druženje, a sve to realizirano je kroz projektne aktivnosti ” Uz čitanje riječi rastu 3″ jer je projekt izuzetno kvalitetno osmišljen, poticajan za nas učitelje kao i za učenike koji će u daljnji život ponijeti brojna pozitivna iskustva, znanja i vještine koje će im pomoći u daljnjem obrazovanju.” Đurđa I.M

Književna djela odlična su platforma za inovativno učenje jer aktivnim i kritičkim čitanjem pronalazimo stimulacijske situacije koje učenika potiču na kreativnost i razvoj čitave mreže vještina koje osposobljavaju učenika za različite složene situacije u budućnosti.

Marija Bulut Lukačević i Ljiljana Marinjak

Priloženi dokumenti