Status Microsoft Showcase School i aktivno sudjelovanje u Europskom tjednu programiranja s više od 200 učenika koje nam je donijelo Potvrdu o izvrsnosti u programerskoj pismenosti, dokaz su kako naši učenici mogu i žele svojim znanjima, vještinama, sposobnostima i iskustvima savladati izazove digitalnog doba, stjecati nova informatička znanja i ulagati u vlastitu budućnost u području informacijskih tehnologija u kojima se programiranje nameće kao posao budućnosti.
Sat kodiranja organiziran je od strane Code.org, javne i neprofitne organizacije posvećene širenju informatike i stjecanju prvih programerskih iskustava i time predstavlja globalni pokret kojeg čine deseci milijuna učenika u preko 180 zemalja. Projekt u Hrvatskoj provodi nevladina udruga Osijek Software City s 15 drugih nevladinih udruga uz podršku tvrtke Microsoft, a u Gimnaziji Vukovar za provedbu i organizaciju zaslužne su profesorice Sanja Pavlović Šijanović i Karolina Dvojković uz podršku ravnatelja Davora Šijanovića.
Sat kodiranja organiziran je u tjednu podučavanja informatike: Computer Science Education Week od 5. do 9. prosinca 2016. godine iako smo s pripremama započeli znatno ranije. Sve je započelo pregledavanjem ponuđenih vodiča i izborom nekoliko ponuđenih lekcija. Uslijedila je prijava na https://code.org/ i priprema za samu realizaciju. S obzirom kako je sat kodiranja osmišljen za demistifikaciju kodiranja i kao dokaz da svatko može naučiti osnove programiranja, za početak smo isprobali početničke, a potom i naprednije tutorijale.
Učenici su kroz blok sate nastave informatike naučili programirati droide u igri Zvjezdani ratovi u dalekoj galaksiji, s Annom i Elsom istraživali su čaroliju i ljepotu leda u Snježnom kraljevstvu, pomagali ljutitim pticama Angry Birds da kroz labirint uhvate zločeste svinje koje su im ukrale jaja, dizajnirali igricu uz pomoć likova iz crtanog filma Ice Age i stvarali glazbu kroz osnovne kodove Scratcha u tutorijalu Make Music with Scratch. Kreirali su najpopularniju igru Minecraft (Designer i Adventurer) koja na zabavan način upoznaje učenike s osnovama kodiranja, potičući ih na istraživanje dvodimenzionalnog svijeta Minecrafta u kojem svojim potezima ispunjavaju različite zadatke čime se generiraju računalni kodovi. Od naprednijih tutorijala isprobali smo Silent teacher koji zahtjeva poznavanje JavaScripta i Pythona i kroz osnovne naredbe pridruživanja, grananja i ponavljanja postavlja izazove koje treba postepeno rješavati, CodeCombat: Game Development – strateška igra u kojoj s osnovama Pythona i JavaScripta treba poraziti ogre, proći labirinte i doći do posljednje razine i tutorijal Python with Turtles (kornjačina grafika) koji omogućuje učenicima crtanje i rad sa grafičkim oblicima što je ujedno i uvijek najzanimljivija tema bilo kojeg programskog jezika pa tako i Pythona.
Neovisno o izboru igre, učenici tijekom rješavanja izazova koriste već poznato Code.org drag-and-drop sučelje kodiranja kako bi naučili pojmove računalne znanosti kao što su programiranje, orijentacija u odnosu na objekt, logičke petlje, grananje i sl. Učenici se suočavaju s određenim brojem izazova koje trebaju riješiti, što u konačnici dovodi do izrade vlastite jednostavne igre koju je potom moguće podijeliti i igrati s prijateljima. Pprimjer učeničkih igara – Star Wars: Building a Galaxy with Code: https://studio.code.org/c/300662719 i https://studio.code.org/c/300663552.
Ove je godine Microsoft podržao sat kodiranja s novim Minecraft vodičem i bilo je moguće pratiti i trening za nastavnike Hour of Code Facilitator Training, organiziranom online u tri termina (22., 23., i 30. studenoga 2016. godine). Novi je online vodič besplatan i dostupan na stranici http://code.org/minecraft, a omogućuje početnicima u kodiranju stvoriti i podijeliti svoja postignuća u igri Minecraft i osmišljen je kako bi svakom sudioniku omogućio razvoj vještina potrebnih za rješavanje problema, ali i razvoj kritičkog razmišljanja koje je od iznimnog značaja u današnjem tehnološkom svijetu. Od 100 milijuna igrača koji vole Minecraft, 38 posto su žene pa ovaj vodič može pomoći u uključivanju što više žena i djevojaka u svijet informatike. Što se tiče same uključenosti djevojka u sat kodiranja, ona je u našoj školi uvjetovana strukturom pri samom upisu u školu, tako da su u ovu aktivnost jednako bili uključeni i dječaci i djevojke. Svaki je prijavljeni nastavnik mogao na svojoj osobnoj početnoj stranici pratiti učeničke račune i njihov napredak.
Istraživanje koje smo proveli nakon provedenih aktivnosti kodiranja pokazuju da gotovo i nema razlike u postignućima između djevojaka i dječaka. Na postignuća isključivo utječe osobni angažman, motiviranost i znatiželja, a sve je to neovisno o spolu učenika.
Kao nagradu za ostvarene rezultate, na stranci https://code.org/certificates, ispisali smo zaslužene certifikate svim učenicima koji su sudjelovali u satu kodiranja.
Sat kodiranja daje priliku svim učenicima u svim školama da se susretnu sa programiranjem i samom informatikom. Iz tog razloga i ne iznenađuje broj od 1 713 980 osoba koje su dale svoju podršku inicijativi po kojoj svi učenici u svim školama trebaju imati priliku naučiti informatiku (https://code.org/). Dijelimo stav kako bi svaki učenik trebao imati priliku usvajati znanja iz područja računalne znanosti jer znanja iz ovog područja pomažu u razvijanju vještina rješavanja problema, logike i kreativnosti. Počevši rano, učenici će imati temelj za uspjeh u karijeri u 21. stoljeću.
Naši su učenici odlučili odvojiti znatno više vremena od predviđenog blok sata jer su uvidjeli kako je računalna znanost zabavna i kreativna, a s obzirom da tutorijali ostaju na Internetu cijele godine, sat kodiranja proširio se na cijeli dan, čitav tjedan i sigurni smo kako će neki naši sadašnji učenici u bliskoj budućnosti stasati i u programere računalnih i video igara. Video: sat kodiranja u Gimnaziji Vukovar: https://www.youtube.com/watch?v=6XMEAgDeMM0.