Sat kodiranja globalni je pokret kojeg čine deseci milijuna učenika u preko 180 zemalja. Održava se u Tjednu informacijskih znanosti koji se ove godine obilježava od 4. do 10. prosinca. Projekt uključuje održavanje radionica, čiji je cilj u jednom školskom satu učenike uvesti u svijet programiranja.
Putem radionica učenicima se omogućuje izravni susret s programiranjem i pruža prilika za stjecanje novih iskustava. Temeljna je želja pokretača ove inicijative, neprofitne organizacije Code.org, koju podupiru tvrtke Google, Amazon, Facebook i Microsoft, ukazati na činjenicu da je informatika već sada izuzetno važan dio naših života te da su informatička znanja dostupna svima.
U svijetu je u projekt uključeno više od 100 000 škola, od čega je prošle godine bilo uključeno više od 180 škola iz Hrvatske. Sat kodiranja od 2014. godine provodi se i u Hrvatskoj zahvaljujući Osijek Software Cityju a Gimnazija Vukovar aktivni je sudionik i prošlogodišnjeg i ovogodišnjeg događanja. Hrvatska ove godine bilježi porast broja škola koje su se pridružile ovom projektu, koji se u odnosu na prethodnu godinu povećao 100%.
Neosporna je činjenica da se učenici u informatičke tokove najradije uključuju kroz računalne igre, te su stoga ove godine izabrani jednostavni ali poučni tutorijali i održane su radionice koje su omogućile programiranje popularne igre Minecraft: Hero’s Journey, Minecraft Designer i Minecraft Adventurer (https://code.org/minecraft).
U radionice u trajanju od jednog školskog sata bili su uključeni učenici svih razrednih odijeljenja tako da je Sat kodiranja bilo događanje koje je u potpunost obilježilo radni tjedan. Učenici su naučili brojne stvarne programerske koncepte poput petlji, grananja, funkcija i debugiranja istražujući dvodimenzionalni svijet Minecrafta, a svojim potezima u igri ispunjavali su različite zadatke čime su generirali računalne kodove i pritom se dobro zabavljali. Nakon svakog završenog tutorijala učenici su objavili svoje radove i postignuća, za koja su zasluženo dobili i certifikate.
Za učenike 3.c razreda prirodoslovno-matematičkog usmjerenja organiziran je i događaj u sklopu Microsoftove obrazovne zajednice – Skype in the Classroom, pod nazivom „How to get started with Minecraft in Education“, pri čemu su virtualno ugostili gošću predavačicu, certificiranu Minecraft Global mentoricu, Katju Borregaard iz Skt. Josefs Skole, Roskilde, Taastrup iz Danske. Učenici su imali prilike saznati više o integraciji matematike i programiranja kroz tutorijale Geometry World (otkrivajući odnose između područja i perimetra s obzirom četverokutne i druge oblike) te Fraction Stories (korištenjem frakcija-razlomaka, dijelova cjelina i odnosa upustili su se u građevinske konstrukcije). Ne samo što su povezali znanja iz područja matematike, statistike i informatike već su i vježbali engleski jezik, s obzirom da se cjelokupna komunikacija i suradnja odvijala na engleskom jeziku. Neprocjenjivo iskustvo koje zasigurno žele ponoviti.
Sat kodiranja svakako je događanje kojim se diže razina svijesti i znanja o informatičkim tehnologijama. S obzirom na interes i postignuća učenika u izazovima koja su obilježila ovaj Tjedan informacijskih znanosti zasigurno će se dio učenika u budućnosti baviti programiranjem i dati svoj doprinos u području primjene ICT-a i programiranja koji su zasigurno jedan od značajnih temelja današnjeg inovacijskog gospodarstva i funkcioniranja tržišta rada.