prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Savjeti za mlade učitelje

U svakom poslu pa tako i u učiteljskom koje je jedno od najpredanijih i najizazovnijih zanimanja, iskustvo, smirenost i mudrost dolazi s godinama radnog iskustva. Mladi učitelji koji tek započinju svoju karijeru u odgojno-obrazovnom sustavu često se susreću s početničkim problemima i teškoćama poput prebrzog sagorijevanja i želje za uspjehom i rezultatima.

Svi ovi, ali i drugi čimbenici dovode do stresa, zasićenja, gubitka strpljenja i kreativnosti. Mladi se učitelji često previše emotivno povezuju sa svojim učenicima jer im neiskustvo ne dopušta gdje i kada treba podvući granicu.

Na fakultetu buduće učitelje nitko ne može dovoljno pripremiti na ulogu za koju se tako mukotrpno pripremaju. Pritom bi se trebalo uzeti u obzir kako je svaki učitelj individualna osoba koja neće jednako reagirati u trenutku kada jednom stane pred razred i pogleda u znatiželjne oči učenika koje treba toliko toga kvalitetno i trajno naučiti. Neki će od učitelja prebrzo govoriti, neki će misliti kako zapravo ništa ne znaju, neki će čitati iz priprema jer će trema biti prevelika, zaboravit će na govor tijela, pravilnu dikciju i još mnogo toga. Sve navedeno tipične su početničke pogreške i neiskustvo na kojima se uči i s osmjehom prisjeća nakon nekoliko godina radnog iskustva.

Nudimo vam neke od savjeta i strategija koje će mladim učiteljima uvelike olakšati početak karijere u obrazovanju i svakodnevnom radu s djecom.

Učitelji ne bi smjeli imati „loš dan“

Bez obzira na privatne probleme ili probleme s kojima se susreću u učionici i radnom mjestu, učitelji nemaju pravo na „loš dan“. Barem ne na način na koji bi ga voljeli izraziti jer kod djece takav stav i ponašanje jednostavno nisu mogući. Učenici reflektiraju ponašanje svojih učenika, upijaju njihovu energiju i ako osjete kako je njihov učitelj taj dan nervozan, neraspoložen ili ljut, ubrzo će čitav razred  poprimiti jednako ponašanje. Iako je ponekada vrlo teško i iscrpljujuće zadržati pozitivan i optimističan stav, on je neophodan za dobrobit učenika i zajednički rad u učionici.

Traženje savjeta nije znak slabosti

Učitelji koje prati dugogodišnje iskustvo u obrazovanju i odgoju djece najbolji su savjetnici mlađim kolegama. Njima se uvijek vrijedi obratiti za savjet ili podršku prije nego što se poduzmu samostalni koraci u rješavanju problema. Iako je početak karijere oblikovan željom za samodokazivanjem i što većom samostalnošću, traženje pomoći i savjeta nikada nije znak slabosti. Upravo takav pristup rješavanju problema može spriječiti eskalaciju situacije u kojoj se mladi učitelj nalazi, bez obzira radi li se o problematičnom učeniku, nastavnim metodama ili uspostavljanju recipročne komunikacije u učionici. Nastavnici s više godina radnog iskustva često su odlični mentori i suradnici.

Pripreme, pripreme i opet pripreme

Učitelji čitav svoj radni vijek provode u pripremama. Pripremanje za sat s učenicima kao i samo učenje nikada ne završava. Niti jedna generacija nije ista. Svaki razred na svoj je način jedinstven i neponovljiv i to je jedan od ključnih razloga zašto su pripreme za nastavu bitne. Individualizirani pristup svakom razredu, a i učeniku zahtjeva temeljite svakodnevne pripreme, pažljivo promatranje i procjenjivanje što se od nastavnih jedinica i metoda može postići te hoće li na kraju odgojno-obrazovni ishodi biti zadovoljavajući. Mladim učiteljima na početku karijere potrebno je određeno vrijeme u kojem će savladati vještine predavanja, ali pripreme su za svaki sat neizbježne.

Preuzimanje kontrole nad situacijom

Učitelji nemaju pravo na loš dan, ali učenici, pogotovo oni mlađi koji su tek u procesu učenja kako kontrolirati svoje raspoloženje i ponašanje u učionici lakše će pasti pod utjecaj kolektivnog ponašanja cjelokupnog razreda. Ponekada će u pitanju biti isključivo pojedinci, ali postojat će dani kada će učitelj imati osjećaj kako se čitav razred „urotio“ protiv njega. Provokacije, netipično ponašanje,

nepoštovanje, nepristojno odgovaranje itd. samo su neki od mogućih scenarija kada nastavni plan ne ide u smjeru koji je nastavnik zamislio. Upravo u takvim situacijama gradi se samokontrola prema netipičnom ponašanju, smirenost i prilagodljivost situaciji. Jer, upravo je nastavnik taj koji mora preuzeti kontrolu nad situacijom i spriječiti gubljenje vlastitog strpljenja. Dovoljno sna, kvalitetna prehrana i fizička aktivnost uvelike pomažu učiteljevoj samokontroli u ovakvim situacijama. Preporučljivo je dobro iskoristiti pauze između satova jer samo pet minuta u miru i tišini može kvalitetno i blagotvorno pridonijeti smirenosti učitelja.

Nadamo se kako su vam ovi savjeti pomogli i kako ćete ih sa zadovoljstvom primijeniti u vašem radu.