Republika Hrvatska dio je mreže Škola za zdravlje u Europi (Schools for Health in Europe – SHE). Uloga je mreže SHE djelovati kao europska platforma za promicanje zdravlja u školama pružajući informacije, potičući istraživanja, dijeleći dobru praksu, ekspertizu i vještine, kontinuirano zagovarajući zdravlje u školama i potičući zajedničku suradnju zdravstvenog i obrazovnog sektora (AZOO).
Škole koje promiču zdravlje u okviru SHE mreže djeluju po principu “pristup cijele škole” koji povezuje školsku politiku, fizičko i društveno okruženje, vještine i sposobnosti, veze sa zajednicom te zdravstvene službe. Gimnazija se školske godine 2022./2023. priključila projektu SHE te kroz različite aktivnosti nastoji unaprijediti i zaštiti zdravlje učenika, nastavnika i roditelja unutar školske zajednice. Koordinatorica projekta na razini škole je prof. biologije Jasminka Bikić a članovi radne skupine su profesori Sanja Pavlović Šijanović, Davor Šijanović, Suzana Osička, Sanja Škrabić, Antonija Milić i Dijana Viduka. Radna je skupina započela s radom kroz identifikaciju problema i potreba te planiranjem aktivnosti tijekom školske godine s ciljem podizanja svijesti o navikama i ponašanjima koje mogu unaprijediti i zaštititi zdravlje. Do sada je provedeno niz edukativnih aktivnosti.
Tijekom mjeseca rujna, obilježen je Dan srca i provedena edukacija učenika kako na pravilan način poticati i u svojoj zajednici promovirati heart-healthy living ili kako živjeti zdravo za srce a tijekom listopada obilježen je Dan dragovoljnih darivatelja krvi s ciljem podizanja svijesti o važnosti darivanja krvi, lijeka koji se ne može pripraviti u laboratoriju a mnogima spašava živote. U istom mjesecu, obilježeni su i Međunarodni dan inteligencije, Dan jabuka i Dan ružičastih vrpci u sklopu kojega su učenici napisali i podijelili poruke podrške svojim majkama, bakama, prijateljicama i poznanicama s ciljem podizanja svijesti o samopregledu dojke.
U sklopu Svjetskog dana mentalnog zdravlja, učenici su učili o psihološkoj otpornosti te osmislili niz kratkih aktivnosti kojima ju svakodnevno mogu ojačati te su izradili plakate na temu duhovnog, psihičkog i tjelesnog zdravlja kako bi potaknuti sve ljude na brigu o sve tri razine tijela koje su nužne za cjelovito zdravlje čovjeka. Provedene su radionice Asertivne komunikacije s ciljem usvajanja temeljnih vještina za uspješnu komunikaciju koje omogućuju uspješno snalaženje u raznim komunikacijskim situacijama i međuljudskim odnosima tijekom cijelog života.
Osmišljene su i provedene neposredne sportske aktivnosti poput krosa, plivanja, skoka u dalj i vis, bacanja kugle i štafete. Provedena je radionica izrade platnenih vrećica od starih majica i odaslana je poruka „Odbacite plastične vrećice i zamijenite ih svojom homemade torbom – tako pridonosite stvaranju čišćeg i zdravijeg svijeta!“.
U sklopu obilježavanja Dana šećerne bolesti, pod sloganom “Edukacijom do bolje sutrašnjice” učenici su sudjelovali na predavanju o znakovima, simptomima i rizičnim čimbenicima ove bolesti, te važnosti preventivnih pregleda za pravodobno otkrivanje šećerne bolesti, nakon kojega su imali mogućnost mjerenja šećera u krvi dok je u povodu događanja Movember ili brkati studeni – mjesec svjesnosti o muškom zdravlju, organizirano predavanje u sklopu kojega su učenicima prezentirani statistički podatci (HZJZ) o broju oboljelih na godišnjoj razini, simptomi bolesti, rizici za razvoj bolesti, te mogućnosti prevencije.
Obilježavanjem Svjetskog dana borbe protiv AIDS-a, učenici su ukazali na jedan od najvećih zdravstvenih problema današnjice a obilježavanjem događanja Mjesec hrvatske knjige poslana je poruka „Misli na sebe – čitaj!“. Uz pomoć književnog predloška cilj je ojačati komunikacijske vještine, osobito vještine slušanja i govorenja, ohrabriti pozitivno mišljenje i kreativno rješavanje problema, omogućiti razvoj mišljenja kroz nove ideje, uvide i informacije. Stoga se Pričaonica Gimnazije Vukovar temelji na interaktivnom procesu biblioterapije koja podrazumijeva uporabu biranih materijala za čitanje u terapijske svrhe. Birana literatura, posebno poezija, zadovoljava kognitivne (učenje novih činjenica, stjecanje novih znanja, logičko mišljenje, prosuđivanje) i afektivne (pobuđuje emocije, omogućuje uvide i spoznaje, utječe na raspoloženje, potiče na razmišljanje, motivira) potrebe i omogućuje identifikaciju s tekstom.
Učenici Gimnazije sudjelovali su i u provedbi međunarodnog projekta „Šafran“ koji se provodi u periodu od mjeseca studenog 2022. do siječnja 2023. godine. Učenici su u studenom posadili lukovice šafrana, a prvi cvjetovi pojavili su se u siječnju. 27. siječnja je Međunarodni dan sjećanja na žrtve Holokausta, a žuti šafrani znak su sjećanja na milijun i pol židovske djece, te tisuće druge djece koja su umrla u Holokaustu. Promatranje cvijeća kako raste, potiče kontinuirano učenje o važnosti tolerancije i poštovanja, te upoznavanje pojma Holokaust. Zajedničko prisjećanje na zločine holokausta i zajednički rad kako bi se osiguralo da se takva povijest nikada ne ponovi, put je kojim treba ići. Obveza današnjih generacija je poduzimati mjere za sprječavanje katastrofa, učiti iz prošlosti i graditi društvo u kojem se prema svima postupa jednako i u kojem nitko nije izostavljen. Ciljevi održivog razvoja (SDG) nacrt su za postizanje bolje i održivije budućnosti za sve.
Obilježen je i Međunarodni dan epilepsije u sklopu kojega je u školi, predsjednica Hrvatske udruge za epilepsiju prim. Ana Sruk, održala predavanje na temu „Epilepsija i predrasude o oboljelima“ u sklopu kojega su učenici dobili brojne informacije o samoj bolesti, a ono što je posebno važno, naučili su kako se ponašati i što napraviti u situaciji kada trebaju pomoći osobi s epileptičnim napadom.
Ovo su samo neke od aktivnosti koje su provedene u Gimnaziji u svrhu promicanja zdravlja u školskoj zajednici. Bilo je još raznih inicijativa kao što su edukativne radionice o prehrani i tjelesnoj aktivnosti, organizacija sportskih turnira i natjecanja, aktivnosti usmjerene na prevenciju ovisnosti, organiziranje školskih izleta i ekskurzija koje uključuju različite aktivnosti u prirodi, te uključivanje u razne međunarodne projekte s temom zdravlja i dobrobiti. Gimnazija je posvećena kontinuiranom unaprjeđenju svojih aktivnosti za promicanje zdravlja i dobrobiti svojih učenika i zaposlenika.
Cilj projekta je nastaviti s aktivnostima koje će promovirati zdravlje u školskoj zajednici, te tako doprinijeti boljoj i zdravijoj budućnosti za sve. Uključivanje u mrežu SHE omogućava pristup novim informacijama, stručnoj pomoći i razmjeni dobre prakse, što će omogućiti Gimnaziji da i dalje unaprjeđuje svoje aktivnosti za promicanje zdravlja u školskoj zajednici.