Prilika je to da čuje od djece i mladih o problemima koji ih najviše pogađaju u online svijetu. Razumijevanjem njihovih perspektiva i iskustava, mogu se pružiti najbolja podrška i savjet. U sklopu obilježavanja Dana sigurnijeg interneta u školi je proveden projekt „Sigurniji na internetu“. Kroz razne aktivnosti, par nastavnika škole nastojalo je uspostaviti poticajno okruženje za djecu i mlade da otvore svoja iskustva i uče o potencijalno osjetljivim temama. Pomažući im da se osjećaju samouvjereno i sigurno, vjerojatnije je da će dijeliti i postavljati pitanja, bez straha od osude ili negativnih povratnih informacija.
Profesori Davor Ljubić i Antonio Gazilj priredili su kviz znanja o sigurnom radu na internetu za sve učenike prvih razreda (1. a, 1. b, 1. e i 1. f) u kojem su ustanovljena predznanja učenika o navedenoj temi. Također su za usporedbu testirani i učenici 2. e, 2. f i 4. e. Učenici su pokazali dobro znanje o vrstama opasnosti koje vrebaju na internetu.
Iz provedenog kviza saznali su što još učenici trebaju naučiti da bi smanjili njihovu izloženost opasnostima koje vrebaju dok „surfaju“ na internetu. Provedene aktivnosti su bile izrada plakata za siguran rad na internetu, brošure i prezentacije o raznim zloćudnim programima te raznim oblicima nasilja na internetu i radionice. Jedan dio toga je prezentiran na školskom panou kojeg su izradili učenici 3. f razreda. Nakon provedenih radionica učenici će ponovo pisati novi kviz znanja.
Povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta u utorak, 7. veljače 2023. godine, stručna suradnica pedagoginja, Andreina Bekafigo Starčević, održala je pedagoške radionice u prvim i trećim razredima. Kako su mlađe generacije još uvijek u fazi formiranja vlastitog identiteta tako su i više podložni utjecajima iz svoje okoline. U vremenima kada nije bilo digitalizacije, na učenike su utjecali vršnjaci, pogotovo oni koji su bili centar društva, ali i popularna „MTV zajednica“, općenito pop kultura, čiji se sadržaj „upijao“ preko jedinog postojećeg medija tada, televizije. Vremena se nisu previše promijenila kada je riječ o utjecaju na mlade, ali mediji itekako jesu. S globalnom digitalizacijom došle su društvene mreže i razne komunikacijske platforme koje su još „brže i šire“ otvorile prozor u svijet. Slijedom toga, došli su i neki novi utjecaji, točnije, svijet je začarao fenomen influencera.
Tko su oni? Što su oni? I zašto im se ogroman broj ljudi diljem svijeta divi? Upravo je to tema pedagoške radionice, s naglaskom na diskusiji, koja je provedena u prvim razredima. Cilj je radionice upoznati učenike s pojmom „influencer“ i svim njegovim pripadajućim vrstama (obzirom na broj pratitelja, sadržaj koji prikazuju), ali i ukazati na prednosti i nedostatke tog „zanimanja“. Učenicima je ova tema poznata i značajna te su vrlo rado međusobno diskutirali o tome.
Spominjući loše strane digitalnog doba u kojemu živimo, tema koja je predstavljena učenicima trećih razreda bila je „Dezinformacije u medijima“. Koliko su dezinformacije česte u medijskim prostorima, s kojom svrhom se pojavljuju i kako ih prepoznati pitanja su na koja je vrlo važno dati točan odgovor i time educirati učenike da ih samostalno znaju prepoznati kako ih ne bi dijelili dalje u digitalno bespuće zagađujući time informacijski prostor. Iako su učenici upoznati s pojmom dezinformacija i lažnih vijesti, puno je njih koji nisu znali na koji način mogu provjeriti istinitost onoga što vide i čitaju u medijima. Potaknuti tom spoznajom, zajedno smo usvojili korake koje činimo kada vršimo provjeru sadržaja koji čitamo.
Upravo zato što smo svi konzumenti interneta u svim njegovim sferama, bitno je educirati svakodnevno učenike o „negativnim“ učincima digitalnih medija na zajednicu. U 21. stoljeću značenje riječi „pismen“ nije „onaj koji zna čitati i pisati“ već „onaj koji zna doći do informacija“. Zato se educirajmo i sigurno kročimo kroz Internet prostranstva!
Profesorica Marina Mirković, u tjednu kada obilježavamo Dan sigurnijeg interneta, s učenicima 1. i 2. razreda održala je radionice s različitim aktivnostima. Učenici su izrađivali vremensku traku od rođenja do njihove trenutne dobi te brojne događaje kao tehnološke prekretnice postavljali na vremensku liniju. Analizirali su prosječne dobi koju bi djeca/mladi mogli doživjeti u pojedinim događanjima vezanim za primjenu digitalne tehnologije. Ova aktivnost pokreće raspravu o online iskustvima učenika te u kojoj se dobi počinju događati različite tehnološke prekretnice. Za edukatore ovo je način da uvide što se događa u online svijetu te im pomaže u donošenju odluke o potpori koja bi učenicima mogla biti potrebna u budućnosti.
Učenici su osmišljavali citate o online životu i sigurnosti na internetu te potaknuli rasprave o njima. Sudjelovali su u online kvizu za djecu i mlade o sigurnosti na internetu u organizaciji nacionalnog Centra za sigurniji internet.
U aktivnosti Bingo “Biti online” učenici su morali pronaći svoje vršnjake koji su učinili radnje navedene u bingo tablici. Pobjednik je bio učenik koji je prvi popunio bingo tablicu imenima. Učenici su pri tome mogli saznati nešto više informacija od svojih kolega vezano za online događanja i ponašanja, npr. kako ste podržali prijatelja koji je doživio zlostavljanje na internetu ili koju ste dobru svrhu podržali na internetu i kako.
U nekoliko razreda prof. Mirković održala je radionicu o autorskim pravima uz pomoć brošura na mrežnoj stranici www.autori.hr te plagiranju uz pomoć publikacije Foruma za slobodu odgoja pod nazivom „Kako s učenicima razgovarati o akademskoj čestitosti i plagiranju“. U njoj se nalazi niz aktivnosti za nastavnike kako mogu razgovarati s učenicima o akademskoj čestitosti, plagiranju, citiranju i korištenju drugih izvora. Cilj radionice bio je senzibilizirati učenike na izbjegavanje plagiranja pri čemu su učili definirati plagijat, uočavati i razlikovati citiranje i parafraziranje te ispravno citirati. Značajna je uloga obrazovanja u razvoju načela akademske čestitosti kod učenika.
Učenici drugog razreda imali su radionicu o online seksualnom uznemiravanju „Samo šala?“. Edukativni materijal pripremio je Centar za sigurniji internet iz Osijeka. Cilj ove radionice bio je istaknuti važnost reagiranja na nasilje, a očekivani ishodi: učenici će moći svojim riječima opisati što je to nasilje, elektroničko nasilje i online seksualno uznemiravanje, te osvijestiti kome se možemo obratiti u slučaju nasilja. Podijeljeni u grupe, učenici su opisivali što više situacija koje bi bile karakterizirane kao nasilje, elektroničko nasilje i online seksualno uznemiravanje. Komentirali su kome bi se obratili u slučaju da primijete da su njihovi prijatelji, poznanici, pa možda i oni sami, našli se u situaciji da ih netko uznemirava ili su uključeni u nasilje.
Internet je nevjerojatan i ima toliko toga za ponuditi djeci i mladima, ali sigurnosne vještine na internetu sve su važniji dio našeg života. Zabavljajući se, uz zajednički rad i učenje i bavljenjem internetskim problemima koji najviše brinu mlade, možemo stvoriti sigurniji internet za budućnost.