prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Smjernice za postizanje bolje koncentracije u učionici

Vrlo je česta rasprava među nastavnicima kako i što učiniti po pitanju učeničke koncentracije koja je vidno narušena u posljednje vrijeme. Koncentracija je sve manja, na nju utječu različiti elementi i učenici ponekad nisu u stanju mirno i koncentrirano sudjelovati u nastavnom satu. 

Narušena koncentracija prvenstveno ometa nastavnika, ali i druge učenike u razredu, smanjuje mogućnost praćenja nastavnog sata, učenje, usvajanje novog gradiva i vještina. Uzroci narušene koncentracije kod učenika mogu biti različiti: nedovoljno sna, prečesta uporaba mobitela bez kojih se učenici teško odvajaju čak i za vrijeme nastave (makar uporaba mobitela za vrijeme nastave u privatne svrhe nije dopuštena), zahtjevan raspored, privatna situacija određenog učenika i dr.

Pročitajte nekoliko smjernica i praktičnih savjeta koji vam mogu pomoći kako postići bolju koncentraciju u učionici.

Učionica je mjesto gdje se i nastavnik i učenici trebaju osjećati ugodno i pozitivno. Mnogo toga dolazi od samog nastavnika. Ako ste taj dan loše raspoloženi ili imate osjećaj da sami niste dovoljno koncentrirani na sve što je potrebno napraviti, nastojte ne prenositi svoje raspoloženje na učenike. Također, ako su učenici nemirni, nedovoljno koncentrirani i ne uspijevaju izvršiti obveze i zadatke, iznimno je važno ne gubiti kontrolu u takvim trenucima jer se time situacija neće popraviti, naprotiv. Ako je potrebno, prekinite nastavni sat i porazgovarajte s učenicima o onome što ih eventualno muči ili smeta. Procijenite li da će koncentracija sve više opadati ili da u razredu nastaje sve veća nervoza, što vaša, što njihova, promijenite aktivnost. Možete se poslužiti aktivnošću i metodom koja je drukčija od onih koji češće koristite npr. odaberite temu i pokrenite diskusiju uz pomoć Sokratovih seminara.

Na vrijeme postavite pravila i smjernice ponašanja. Postojat će dani tijekom školske godine kada će se pravila prekršiti i ovdje očekivanja moraju biti realna jer samo zato što su pravila jasno istaknuta, ne znači da će ih se učenici uvijek biti u stanju pridržavati. Pravila ponašanja učenicima ukazuju na svakodnevnu rutinu i sistematičnost koja ima je potrebna u školi. Ako predajte učenicima nižih razreda osnovne škole još je više važnije što češće upućivati i podsjećati na pravila ponašanja. Ako imate problema s postizanjem učinkovite koncentracije u razredu, a vani je još uvijek lijepo vrijeme, izvedite ih u školsko dvorište i promijenite smjer održavanja nastave istraživačkim učenjem na temu koju odaberete. Učenicima je ponekad važna fizička aktivnost uz pomoć koje se rješavaju viška energije, nemira, stresa i nervoze.

Nastojte ne kritizirati učenike u trenucima nemira jer najvjerojatnije neće imati pozitivnog učinka. Kada se situacija smiri, pokrenite refleksiju na događaj na koji im želite skrenuti pozornost. Različitim pitanjima potaknite učenike na kritičko promišljanje o onome što se dogodilo i također ih potaknite da sami dođu do zaključaka. Refleksija osim u obrazovnom može biti jednako korisna metoda u odgojnom pristupu. S vremena na vrijeme, kada obveze i vrijeme ostave dovoljno prostora, poželjno je potaknuti učenike na refleksiju o vlastitom ali i kolektivnom ponašanju, bez obzira je li ono bilo pozitivno ili negativno. Smjernice koje mogu pomoći u ovom procesu su sljedeće:

  • Danas smo mnogo toga uspjeli naučiti i istražili smo različite sadržaje, što mislite zašto?
  • Recite tri pozitivne činjenice o ponašanju cjelokupnog razreda ili određenih razrednih kolega koje ste uočili tijekom današnjeg sata.
  • Na prošlom satu nismo uspjeli obraditi nastavnu cjelinu, što mislite koji je uzrok bio takvom ishodu?
  • Kako bismo mogli zajedničkim radom i ponašanjem pridonijeti tako da svaki sat bude uspješan?

Refleksija će potaknuti učenike kako bi shvatili što se događa kada koncentracije nema ili je narušena iz određenog razloga.

Izvor:

http://skole.hr/podsjecamo?news_id=13152#mod_news

https://www.edutopia.org/article/how-teach-self-regulation

http://skole.hr/obrazovanje-i-tehnologija?news_id=13363#mod_news