Ova edukativna i interaktivna radionica, namijenjena djeci i mladima, okupila je znatiželjnike željne novih znanja, povijesnih uvida i izazovnih zadataka.
Osmišljena kao zabavno i izazovno putovanje kroz povijest, jezik i znanost, radionica je polaznicima omogućila praktično sudjelovanje u aktivnostima kojima su razvijali znanja i vještine potrebne za razumijevanje glagoljice i znanstvenih koncepata.
Radionica se sastojala od četiri glavna zadatka, od kojih je svaki na inovativan način koristio glagoljicu kao temelj za istraživanje drugih područja.
U sklopu prve aktivnosti, polaznici su uz pomoć 3D pločica upoznali Braillovo pismo, sustav pisanja i čitanja namijenjen slijepim ili slabovidnim osobama, koji je 1829. godine osmislio Louis Braille.
Za provedbu aktivnosti, ispisane su 3D pločice koje sadrže ukupno šest udubljenja, raspoređenih u tri retka, pri čemu se u svakom retku nalaze po dva udubljenja. Ovaj raspored oponaša standardni format Braillovog pisma. Polaznici su imali zadatak prepoznati određeno slovo na glagoljici i potom smjestiti 3D oblike, slične čepiću, u odgovarajuća udubljenja kako bi kreirali isto slovo na Braillovom pismu.
Ova inovativna metoda omogućila je sudionicima praktično razumijevanje načina na koji Braillovo pismo funkcionira, osnažujući njihovu percepciju o važnosti dodira u čitanju i pisanju. Dodir predstavlja jedan od osnovnih kanala komunikacije za osobe s oštećenjem vida a Braillovo pismo primarno sredstvo za pristup informacijama i literaturi.
Kroz ovu su aktivnost, polaznici osvijestili izazove s kojima se suočavaju slijepi i slabovidni pojedinci u svakodnevnom životu. Aktivnost je potaknula empatiju i podršku prema različitim potrebama u društvu, istovremeno promovirajući inkluzivnost i jednak pristup obrazovanju i informacijama za sve.
Druga je aktivnost usmjerila polaznike na povezivanje simbola – elemenata periodnog sustava zapisanih glagoljicom s odgovarajućim svakodnevnim predmetima. Na primjer, simbol za aluminij (Al) polaznici su trebali povezati s aluminijskom folijom, brom (Br) s filmom iz analognog fotoaparata, kalij (K) s bananom a kalcij (Ca) s kostima.
Kombinirajući kemiju i staro slavensko pismo, aktivnost je polaznicima omogućila dobru zabavu i proširivanje postojećeg znanja o kemijskim elementima i njihovoj primjeni. Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, u trećem su zadatku, polaznici trebali prepoznati i klasificirati elemente periodnog sustava napisane glagoljicom u različite skupine – metale, polumetale i nemetale. Ovaj je izazov poslužio kao odlična vježba za razumijevanje osnovnih kemijskih skupina unutar periodnog sustava. Rad s glagoljicom dodao je dodatni sloj složenosti i potaknuo polaznike na promišljanje i povezivanje s povijesnim pismom.
Posljednja aktivnost uvela je polaznike u svijet kriptografije. Pomoću starih tehnika kriptiranja: skitala i rešetki, sudionici su morali dešifrirati zapise na glagoljici. Ova vještina dekodiranja omogućila je polaznicima da se okušaju u umjetnosti šifriranja, koja je korištena kroz povijest za tajnu komunikaciju. Kroz igru i praktičan rad s šiframa, razvijali su logičko razmišljanje i vještine zaključivanja.
Za sve skupine koje bi među prvima uspješno riješile zadatke, organiziran je kutak za razonodu. U njemu su polaznici mogli rješavati logičke zadatke iz kriptografije, preuzete s međunarodnog natjecanja iz informatike i računalnog razmišljanja “Dabar”. Odigrali su i igru memorije. Igra „Memory“ osmišljena je kao edukativno-zabavna aktivnost koja spaja učenje i zabavu kroz prepoznavanje različitih pisama.
Igra memorije koristi 3D ispisane kartice, pri čemu je svaka kartica s jedne strane označena slovom na latinici ili glagoljici, dok je stražnja strana prazna. Svaki igrač na početku igre ima kartice položene licem prema dolje, a cilj je pronaći par kartica koji sadrži isto slovo, ali na dva različita pisma. Igra pomaže u učenju glagoljice, potiče vizualnu memoriju, logičko povezivanje i koncentraciju.
Polaznici su odigrali i igru “Pogodi riječ” u sklopu koje su formirali riječi koristeći jedno pismo (npr. glagoljicu), dok su drugi polaznici pokušavali prepoznati i napisati iste riječi na drugom pismu (npr. latinici) unutar zadanog vremena. Ovaj je kutak dodatno potaknuo zainteresiranost i natjecateljski duh te je omogućio produbljivanje znanja o šifriranju i starom slavenskom pismu kroz igru i izazovne zagonetke.
Radionica je protekla u pozitivnoj atmosferi u kojoj su polaznici s lakoćom savladavali osmišljene zadatke. Interaktivne aktivnosti doprinijele su boljem razumijevanju glagoljice, Brailleovog pisma kemijskih koncepata i kriptografije. Cilj radionice bio je ukazati na mogućnost spoja tradicije i suvremenih metoda u učenju, te inspirirati sudionike na daljnje istraživanje znanosti i povijesti pisama.