prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Stručni posjet Europskome parlamentu u Strasbourgu

U razdoblju od 24. do 26. listopada 2024. 23 mlađih ambasadora Europskoga parlamenta Ekonomsko-birotehničke škole, Slavonski Brod, boravilo je, u pratnji starijih ambasadorica Sande Kovačić i Ivane Opačak, na stručnome putovanju u Strasbourgu.

Ondje su posjetili Europski parlament i, s oko 1000 srednjoškolaca iz cijele Europe, sudjelovali u međunarodnome (hibridnom) programu Euroscola – postani zastupnik na jedan dan (dio se učenika događanju pridružio iz svojih škola, online). Događanje je bilo posvećeno jačanju demokracije te zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda, a učenici su se za isto pripremali tijekom rujna i listopada 2024.; OVDJE je dostupan videosažetak tematskih predavanja koja su učenici održali (u vidu vršnjačkoga poučavanja nakon samostalnoga istraživanja i proučavanja europskih nastavnih materijala) na nastavi engleskoga jezika s prof. Opačak.

Euroscola je redoviti godišnji program Europskoga parlamenta kroz koji srednjoškolci iz svih država članica Europske unije te Ujedinjene Kraljevine i Bosne i Hercegovine na praktičan način uče o funkcioniranju EU-a i aktualnim europskim pitanjima. Učenici iz Hrvatske u programu sudjeluju od početka hrvatskoga članstva u Europskoj uniji (2013.), a za učenike Ekonomsko-birotehničke škole ovo je četvrta takva prilika – dva su puta sudjelovali online (12. studenog 2021. i 25. svibnja 2023.) i dva su puta fizički posjetili Europski parlament u Strasbourgu (17. veljače 2023. i 25. listopada 2024.). Svaki su put sudjelovanje u Euroscoli zavrijedili ostvarivši sjajne rezultate u nacionalnome programu Škola ambasador Europskoga parlamenta (EPAS) – u rujnu 2024. škola je obilježila petu godišnjicu sudjelovanja u EPAS-u, a sve je vrijeme jedna od najuspješnijih škola u provedbi programa.

Prvoga dana stručnoga putovanja (24. listopada 2024.) učenici i nastavnice posjetili su njemački grad Ulm, gdje su imali priliku vidjeti luteransku crkvu Ulmer Münster s najvišim zvonikom na svijetu (neki su se i popeli na nj). U Strasbourg su stigli u kasnim večernjim satima.

Sljedećega dana, 25. listopada 2024., upriličen je radni posjet Europskome parlamentu. U uvodnome dijelu javnoga događanja (koji je uživo emitiran na službenome mrežnom kanalu Parlamenta OVDJE) učenicima i nastavnicima obratila se, videoporukom, predsjednica Europskoga parlamenta Roberta Metsola. Uslijedio je razgovor (putem videoveze) učenika s dopredsjednikom Parlamenta Robertsom Zīleom, latvijskim zastupnikom (MEP), članom grupe Europskih konzervativaca i reformista (ECR) te članom Odbora za promet i turizam (TRAN) i Odbora za ekonomska i monetarna pitanja (ECON). Učenicima i nastavnicima potom se u poznatome Hemicycleu (polukružnoj dvorani u kojoj zasjedaju zastupnici) pridružio Antonio Caiola, voditelj Pravne službe Europskoga parlamenta, koji je, odgovarajući na pitanja učenika, učenike pripremio za debatu u okviru zadane teme – Protecting Democracy and Fundamental Rights in Europe. Sudionici su, koristeći digitalnu platformu Slido, imali mogućnost postavljati pitanja stručnjacima i predlagati rješenja, vezano za temu rasprave.

U drugome dijelu događanja organizirana je interaktivna radionica i debata. Učenici su, podijeljeni u mješovite skupine (ovisno o njihovu stavu spram teme), bez prisutnosti nastavnika, simulirali aktivnosti europarlamentaraca, raspravljajući o temama od interesa (demokracija, temeljna ljudska prava), obrazlažući prijedloge unaprjeđenja života građana Europske unije i usvajajući/odbacujući predložene amandmane, baš kao pravi zastupnici. Za nastavnike je organizirano skupno fotografiranje, razgled Europskoga parlamenta, radionica o EU-u, uz kolegijalnu podršku i dijeljenje primjera dobre prakse rada u okviru programa EPAS te posjet Parlamentariju i veoma dojmljivu 7-minutnu videoprojekciju o Europi i njezinu Parlamentu.

Iako je tema (Europa pred izazovima klimatskih promjena, globalne ekonomske krize, ilegalnih migracija i ugroze mira te potreba za jačanjem demokracije, zaštitom ljudskih prava i temeljnih sloboda) bila veoma zahtjevna, učenici su pokazali izniman interes i angažman te su kvalitetnim pitanjima i prijedlozima doprinijeli konstruktivnoj raspravi. Zahvalni na prilici da postanu zastupnici za jedan dan, učenici poručuju da to jedinstveno (životno i profesionalno) iskustvo neće nikada zaboraviti jer su „stvorili nova prijateljstva i stekli dublje razumijevanje europskih vrijednosti“ (Klaudija, 2. c).

Nakon posjeta Europskome parlamentu učenici i nastavnice imali su slobodno vrijeme za razgledavanje Strasbourga i njegovih znamenitosti. Teško je izdvojiti najljepše – obilazak katedrale Notre Dame de Strasbourg, šetnju gradskim uli(či)cama, trgovima i parkovima, večernju vožnju brodom Batorama ispod mostova (koji pričaju čudesne priče) kanalima na rijeci Ill, uz zanimljivu turističku shemu koja ih je poučila mnogo toga o gradu…

Trećega su dana (26. listopada 2024.), na povratku kući, posjetili austrijski grad Salzburg i rodnu kuću velikoga svjetskog umjetnika Wolfganga Amadeusa Mozarta. Pejzaži zemalja koje su proputovali (Slovenija, Austrija i Njemačka) oduzimaju dah… A Francuska? Ako je suditi po Petite Franceu (Maloj Francuskoj), živahnome pitoresknom turističkom središtu Strasbourga, poznatom po popločenim ulicama, kanalima i dobro očuvanim kućama s drvenim okvirima, Francuska je neopisiva, “magnifique”…

Ovo je putovanje bilo izuzetno važno za učenike Ekonomsko-birotehničke škole (upravne referente, ekonomiste i hotelijere, sudionike izvannastavne aktivnosti EPAS), koji su imali priliku u praksi primijeniti stečena teorijska znanja te doživjeti različite europske kulture. Mladi se ambasadori europskih vrijednosti slažu u jednome – ovo je bilo doista jedinstveno iskustvo jer mladi u Hrvatskoj nemaju često priliku vidjeti (i osjetiti) da su građani Hrvatske i Europske unije, da je i njihovo mišljenje važno, da i oni mogu, i trebaju, aktivno sudjelovati u demokratskim procesima i izgradnji budućnosti Europe.