Kako početi pisati o doživljajima nakon povratka s 20. CARNET– ove korisničke konferencije CUC 2018.? U tri riječi mogli bi napisati sljedeće: veličanstveno, inovativno i kreativno. No, puno toga pozitivnoga je bilo, stoga nećemo ostati samo na tri riječi.
CUC 2018. ove se godine održavao u Šibeniku, najstarijem gradu u Dalmaciji, gradu s četiri tvrđave. CARNET– ova CUC korisnička konferencija pod nazivom: „Mreža ideja“ održana je od 21. do 23. studenog 2018. godine. Dok je prije nekoliko godina CUC bio rezerviran isključivo za informatičare i srodna područja, ulaskom u pilot projekt e–Škole pod nazivom: „Razvoj sustava digitalno zrelih škola“, vrata CUC-a a otvorena su učiteljima, nastavnicima, znanstvenicima i obrazovnim djelatnicima kako bi u što široj publici i brojnim sudionicima izlagali i razmjenjivali iskustva dobre prakse, inovacije iz vlastite nastave, predstavljanje projekata, inspiraciju i strast prema učenju i poučavanju.
U tome su zasigurno uspjeli pred 1100 sudionika ovogodišnjeg CUC-a, koji je ujedno i najbrojniji ikada. Prva CUC konferencija održana je 1999. godine na kojoj je bilo prijavljeno 247 sudionika. Od te davne 1999. godine na svim konferencijama do ovogodišnje sudjelovalo je 8946 sudionika. Gdje smo mi u cijeloj toj priči? Prvo naše sudjelovanje na CUC konferenciji bilo je gotovo prije 10 godina kada se tadašnji CUC održavao videokonferencijski. Te 2009. godine u jeku recesije koja je pogodila sve dijelove društva, obrazovni i znanstveni sustav, pa tako i CARNET, koji je bio prinuđen odustati od radionica, tutorijala i prezentacija, izlaz iz novonastale krize vidjeli su u onome u čemu je CARNET najpoznatiji, a to je uporaba IKT-a. Tehnologija, znanje i puno uloženog truda omogućilo je CARNET-u održavanje konferencije u 11 hrvatskih gradova od Dubrovnika do Vukovara. U to vrijeme, sudjelovali smo na prvom CUC-u. Od tada do sljedećeg CUC-a prošlo je 6 godina kada nam je omogućeno sudjelovanje u sklopu pilot projekta e-Škole i to vrlo uspješno svake sljedeće godine, bilo samo kao sudionici ili autori s prijavljenim radovima. Na CUC-u u Dubrovniku 2017. godine sudjelovali smo s 4 prijavljena i odobrena rada i 5 nastavnika od kojih je konferencijski rad „HOKUS – POKUS“ autorica Karoline Dvojković i Sanje Pavlović Šijanović proglašen najboljim osvojivši 1. nagradu u kategoriji konferencijskih radova. U kolovozu 2018. godine završio je i projekt e-Škole te smo se pomirili s činjenicom kako više nećemo biti u mogućnosti odlaziti na CUC konferencije, što je u projektu bilo financijski pokriveno od strane CARNet-a. Nova školska godina već je bila u tijeku, svi rokovi za prijavu su prošli, kad 24. listopada 2018. godine stiže mail od CARNET helpdeska u kojem nas poziva na 20. CARNET – ovu korisničku konferenciju u konferencijskom centru Šibenik u Solarisu. U pozivu je stajalo slijedeće: „Kako je pilot projekt e – Škole završio, ove godine nismo bili u mogućnosti financirati dolazak sudionika svih škola iz pilota, već samo pojedincima koji su bili posebno angažirani u zajednici praktičara i ostalim projektnim aktivnostima te autorima koji su svoja iskustva iz projekta odlučili predstaviti kroz radove i radionice u programu konferencije, a trošak sudjelovanja pokriva se iz sredstava projekta“.
Pozive iz Gimnazije Vukovar dobili su: Sanja Pavlović Šijanović, Kristina Kristek i Davor Šijanović. Kakvo oduševljenje i nagrada za izvrsno odrađeni posao u pilot projektu, koji je proglašen jednim od 12 najboljih projekata u svijetu u 2017. godini. Na put u Šibenik uputili smo se 20. studenoga u jutarnjim satima po magli, kiši i snijegu. Prolazeći kroz Liku koja je pokazivala sve ljepote, ali i opasnosti zime, imali smo osjećaj kao da smo u nekom poznatom Europskom skijalištu prepunom snijega. Prolazeći tako tunelom Sveti Rok razmišljali smo što nas čeka s one strane Velebita. Nakon skoro 6 kilometara vožnje tunelom, izlaskom na drugu stranu kao da smo ušli u drugu vremensku zonu. Zasjalo je sunce, temperatura 15 stupnjeva C i prekrasan pogled na najljepšu obalu na svijetu. Tako je bilo i sva tri preostala dana. Lijepo vrijeme u Šibeniku omogućilo je svim sudionicima sudjelovanje i kretanje u konferencijskom centru na dosada najvećem broju predavanja, radionica i interaktivnih izlaganja. Raspored svih događanja bio je toliko opsežan, zanimljiv i pregledan te je svatko mogao naći svoje područje interesa, a osim toga, svi sudionici konferencije imali su priliku osvojiti dnevne nagrade učitavanjem svojih akreditacija u obliku pametnih kartica. Predavanja, radionice i interaktivna izlaganja u sva tri dana bila su ponuđena u nekoliko područja i to kao:
- Inovacije
- Istraživanja u obrazovanju
- Kompetencije za novo doba
- Pozvano predavanje
- Tehničke teme
- Ususret digitalnom društvu
- Učimo li za život
Prvoga dana, na svečanom otvorenju bilo je prekrasno vidjeti preko 1100 sudionika na jednome mjestu, gdje su nas pozdravili i zaželjeli puno uspjeha u radu ministrica znanosti i obrazovanja prof.dr.sc. Blaženka Divjak, ravnatelj CARNET-a Goran Kezunović i brojni drugi značajni gosti iz politike i javnoga života Republike Hrvatske. Izuzetno zanimlljivo pozvano predavanje održao je doc.dr.sc. Robert Kopal s temom: „Kreativnost 4.0: kreativnost usprkos i zahvaljujući industrijskoj revoluciji 4“ u kojoj je na konkretan i interesantan način prikazao zašto je važno poticati kreativnost i zašto ona može donijeti presudnu konkurentnu prednost.
Gimnazija Vukovar sudjelovala je s dva predavača, prof. Sanja Pavlović Šijanović i prof. Kristina Kristek. Profesorica Kristek je 22. studenoga održala interaktivno izlaganje u vidu oglednoga sata pod nazivom: „IKT kao cilj ili IKT – om prema cilju (kemija)“, Autori: Kristina Kristek (Gimnazija Vukovar), Renata Ivanković i Daria Jandrečić (CARNET), doc.dr.sc. Goran Hajdin (Fakultet organizacije i informatike). Zadatak je bio predstaviti ogledni sat iz kemije u kojem će nastavnik prikazati kao bi koristio DOS (Digitalne obrazovne sadržaje ) i scenarije poučavanja koji su izrađeni kroz CARNET-ov pilot projekt e-Škole. Nazočni na satu dobili su upute za sudjelovanje u vidu učenika srednje škole čime se htjelo prikazati što realniju simulacija sata. Za ogledni sat iz kemije odabrana je nastavna jedinica „Svojstva tekućina“ iz 2. razreda gimnazijskog programa. Osim DOS-a u oglednom satu korišten je alat MolView koji daje mogućnost crtanja molekula ali i pretraživanja molekula koje su u bazi samog alata uz mogućnost 3D rotacije molekula. Pokus koji je izveden na satu projiciran je pomoću web kamere i hibridnog računala bežično na pametni ekran kako bi svi sudionici sata mogli detaljno promatrati sve faze eksperimenta. Provjera razumijevanja i usvojenosti sadržaja nastavne jedinice odrađena je u alatu Socrative, dok je projektni zadatak za kod kuće zahtijevao upotrebu alata Animoto pomoću kojega bi učenici izradili video u kojem je prikazan eksperiment izveden kod kuće uz pripadajuće objašnjenje. Nakon izvedbe sata, uslijedio je vlastiti osvrt od strane nastavnice Kristek, a nakon toga osvrt sata od strane doc.dr.sc. Gorana Hajdina s FOI-a kroz analizu IKT-a koji je korišten u realizaciji sata. U području Kompetencije za novo doba prof. Kristek održala je predavanje s kolegicom Mirtom Matanić iz Gimnazije Matija Mesić iz Slavonskog Broda pod nazivom: „Ova kemija je u banani“. Naziv rada ima dvojaku funkciju, prije svega, ukazati na eksperiment koji je rađen s učenicima u koji smo uključili Informacijske i komunikacijske tehnologije, dok ujedno predstavlja predrasude o predmetu kemije koje želimo ukloniti izlaganjem svoga rada. Suradnjom dvije slavonske gimnazije, Gimnazija Vukovar iz Vukovara i Gimnazija „Matija Mesić“ iz Slavonskog Broda te Odjel za kemiju Sveučilišta J.J. Strossmayera u Osijeku prikazali smo suvremeno organiziranu nastavu kemije uz primjenu Skype-a. Studenti kemije vodili su učenike kroz sve faze eksperimenta pod nazivom „Izolacija DNA iz banane“. Uz samu izvedbu eksperimenta u skupinama, učenici su dokumentirali sve aktivnosti te su snimljene fotografije i video snimke koristili za izradu digitalnog laboratorijskog dnevnika u alatu One Note. Uz ovaj alat korišteni su još neki, Chemix, ChemSketch, Socrative. Profesorice Kristina Kristek iz Gimnazije Vukovar i Mirta Matanić iz Gimnazije „Matija Mesić“ izložile su ovaj rad koji je imao za cilj dati doprinos konferenciji kroz teme „Kompetencije za život“ i „Učimo li za život?“ jer prikazuje način rada i suradnje uz primjenu tehnologije te različitih alata u suvremeno organiziranoj nastavi, a ti alati i ovakav način rada svakako pomažu bržem i lakšem te suvremenijem ostvarivanju ishoda nastave.
Profesorica Sanja Pavlović Šijanović je 22. studenoga u večernjim satima održala 3 – minutno predavanje na Teachmeet – u pod nazivom: „Safety starts with me“ na kojem je prikazala primjer dobre prakse u suradnji s Industrijskom i strojarskom školom iz Zagreba, a koja je rezultirala globalnim webinarom „Dan sigurnijeg interneta 2018. godine i nizom Skype aktivnosti kojima su učenici unaprijedili svoja znanja, komunikacijske, prezentacijske i organizacijske vještine i u konačnici razvili pozitivan stav prema učenju.
I na samome kraju, kada podvučemo crtu, možemo reći kako je ovo bilo jedno predivno i nezaboravno iskustvo, motivacija i poticaj za dalje. S druge strane, uzimajući u obzir sve navedeno i doživljeno, ne smijemo i ne možemo zaboraviti kako sve ovo ne bi bilo moguće za nas nastavnike bez briljantne organizacije. Stoga, zahvaljujemo organizatorima i programskom odboru CARET-ove CUC konferencije na savršenoj organizaciji i stečenom iskustvu kojeg ćemo pamtiti još godinama. Svaki ovakav ili sličan seminar/konferencija omogućuje nam obrazovanje kroz cjeloživotno učenje koje je dio današnjeg modernog društva, jer mijenjajući sebe unosimo promjene u obrazovni sustav te postajemo aktivni dionici izgradnje „Škole za život, a ne za ocjene“.