Novi početak školske godine, novi nastavnici, prelazak iz osnovne u srednju školu, napuštanje razredne nastave i nova upoznavanja s predmetnom nastavom koje donosi peti razred, novi učenici koji su promijenili mjesto stanovanja… promjene su sveprisutne i gotovo ih svi prolaze. Nastavnici su oni koji mogu ublažiti svaku promjenu i pozitivnim pristupom olakšati početak nove školske godine i stvoriti pozitivnu atmosferu u svakoj učionici.
Predstavite se na drugačiji način
Budite drugačiji i originalniji. Dobro je predstaviti se imenom i prezimenom, predmetom koji će predavati u narednoj školskoj godini i koja su njihova općenita očekivanja od učenika i ishoda nastave. Ponekad je poželjno promijeniti obrazac i učiniti nešto novo i drugačije.
Utjecaj na pozitivan početak nove školske godine može biti upravo vaše predstavljanje učenicima, čak ako ste im već predavali. Ispričajte učenicima neku zanimljivost o sebi, poput glazbe koju volite slušati, najdraže hrane i životinje, mjesta koja biste voljeli posjetiti i putovanja na koja biste se voljeli uputiti. Ovakav je pristup otvoreniji i srdačniji, a učenicima daje da vas bolje upoznaju i steknu povjerenje.
Ostavite mogućnost postavljanja pitanja koja vam učenici žele uputiti ali ostanite dosljedni činjenici kako su učenici učenici, a vi ste njihov nastavnik. Što to točno znači? Izbjegavajte iznošenje privatnih činjenica poput vjeroispovijesti, političkih opredjeljenja i stavova, privatnog života itd. Time dajete do znanja kako među vama postoji jasno određena granica i razlika koju učenici moraju poštovati, ali i obratno.
Zapamtite imena i naučite nešto novo o svojim učenicima
Ako ste dobili novi razred ili generaciju učenika, potrudite se u što kraćem roku zapamtiti imena svojih učenika. Povedite se predloženim načinom vašeg predstavljanja učenika i zamolite ih da ispričaju u nekoliko rečenica nešto zanimljivo o sebi. Uzmite u obzir kako su neki učenici sramežljiviji i introvertiraniji od drugih, stoga kako biste im olakšali, pripremite neutralna pitanja i pomognite im u njihovom predstavljanju. Na taj ćete način lakše zapamtiti imena i uspostaviti kvalitetniju i otvoreniju komunikaciju. Učenicima brzo pamćenje njihovih imena, ali u ovom slučaju i njihovih osobnih interesa, hobija i želja daje određeni osjećaj sigurnosti ali ponajviše uvaženosti.
Postavite pravila, ciljeve i očekivanja
U prijašnjim smo tekstovima pisali o tome koliko je učenicima potrebna rutina, struktura i red bez obzira koliko godina imaju i navike koje su ranije usvojili. Vaša učionica i vaš predmet ili nastava nisu isti kao kod drugih nastavnika i imate pravo postaviti jasna pravila i granice što točno očekujete od učenika. Cilj nije i ne smije biti da vas se učenici boje, već da im egzaktnim pravilima na samom početku predstavite granice koje će se tolerirati, a koje ne.
Na ovaj se način može smanjiti mogućnost problematičnog ponašanja i neugodnih situacija. Pravila ovise o vama i onome što vi očekujete od učenika i same nastave. Ako smatrate da je potrebno, pravila, ciljeve i očekivanja možete napismeno izvjesiti u učionici i time podsjećati učenike ukoliko tokom godine zaborave sve što se usmeno naveli na početku godine. Predlažemo da u svojim pravilima poseban naglasak stavite na točno izvršavanje obveza, redovito dolaženje na nastavu, bullying, mobitela za vrijeme nastave i pristojnog ponašanja prema vama i razrednim kolegama.
Disharmonično postaje harmonično
Nastavnici se u svojim karijerama svake godine susreću s potpuno različitim generacijama učenika. Ponekada je čitav razred cjelina koja funkcionira skladno i osim što su razredne kolege, učenici su ujedno i prijatelji. Iako su više-manje ovakve generacije rijetkost, to ne znači kako vi kao nastavnik ne možete pridonijeti uspostavljanju povezane razredne zajednice.
Nevezano predajete li novom razredu ili onome koji ste imali prethodne godine, predlažemo vam mali eksperiment u kojem možete podijeliti učenike u grupe koje ćete sami osmisliti: podijelite im pitanja uz pomoć kojih će bolje upoznati jedni druge i ovakvim ih pristupom potaknite na upoznavanje. Djeca u većini slučajeva nemaju vlastitu inicijativu za ovakvim druženjem i upoznavanjem, skloni su formiranju manjih i zasebnih grupica u kojima se druže s učenicima koji su slični jedni drugima.
U tome nema ništa loše ali na taj način neki drugi bivaju zanemareni ili ne uzeti u obzir i zbog toga razred koji ima sve predispozicije biti harmoničan postaje disharmoničan. U takvom razredu postoji mogućnost da se dio učenika osjeti nebitnim i odsječenim od ostalih, a i nastavnicima je teško predavati i provoditi potrebnu disciplinu
Navedeni bi savjeti i prijedlozi mogli pomoći nastavnicima, no prvenstveno bi trebali koristiti učenicima koji bi školske dane trebali pamtiti po kvalitetnim i dobrim nastavnicima koji su im pomagali pri učenju i odrastanju. Ako vi kao nastavnik možete imati malen, ali pozitivan utjecaj na ovakav ishod, iskoristite ga.