Ali zašto im se uvijek iznova vraćamo? Većina se društvenih mreža temelji na 3 principa koja su u nastavku i detaljno objašnjena.
1. Društvena potvrda
Prvo je načelo vrlo jednostavno za objasniti ako se prisjetiš da je bit društvenih mreža upravo interakcija korisnika, odnosno društveni kontakt. Društvene mreže nam omogućuju da međusobno komuniciramo na lak i dopadljiv način. Pritom možemo pokazati koliko se jedni drugima sviđamo “lajkanjem”, “tagiranjem” ili međusobnim praćenjem.
Svaki “lajk”, komentar ili novi pratitelj predstavlja potvrdu, odnosno afirmaciju i svojevrsni izraz uvažavanja nekoga kao osobe. Ovakva društvena afirmacija donosi osjećaj ugode! I prije nego što postanemo toga svjesni, bivamo uvučeni u utrku za što više “lajkova” ili pratitelja.
2. Personalizirani sadržaj
Društvenim mrežama je u interesu da nam pružaju one informacije koje nam se sviđaju ili su nam zanimljive. Njihov je cilj da im se uvijek vraćamo.
Na društvenim mrežama ćemo uglavnom pronaći fotografije i poruke koje odgovaraju našim interesima i našoj osobnosti. No koja je posljedica toga?
To podrazumijeva da imamo manje kontakta sa stavovima koji su drugačiji od naših. Možemo reći da se nalazimo u “informacijskom balonu” u kojem nam je ugodno jer smo zaštićeni od svega što je drugačije.
Taj se personalizirani balon naziva još i “filter balon”.
Društvene mreže se, između ostalog, služe i osobnim podacima korisnika da bi prodale oglasni prostor kompanijama i oglašivačima. Posljedica je toga oglašavanje koje kao da je skrojeno po našim željama jer se u potpunosti temelji na našim interesima. Ovakvim personaliziranim oglašavanjem društvene mreže imaju više izgleda da nas uvjere da nešto kupimo – i na taj način zarađuju.
3. Nagrada
Društvene mreže žele da im se vraćamo što je češće moguće. To postižu uz pomoć nagrada. Zahvaljujući tim malim darovima, vrlo je lako “navući” se na stalno “skrolanje”.
Kako ti darovi izgledaju?
Na većini se društvenih mreža sadržaj može prelistavati u nedogled – a mozak kao da je na “autopilotu”. Baš kada osoba pomisli da je završila s pregledavanjem sadržaja i da bi mogla uzeti pauzu, vidi nešto novo što je zabavno i zanimljivo. Ta nagrada je poticaj da se i dalje prelistava sadržaj! I svaki put kada prstom povučemo zaslon prema gore kako bismo obnovili sadržaj, stiže nagrada u obliku nove objave. To je poslastica za mozak!
Također, većina aplikacija upotrebljava zvukove, boje i obavijesti. Njima korisnike obavještavaju da ih čekaju nove informacije. Teško je ignorirati te signale jer ne želimo propustiti niti jedno “srce”, “palac gore” ili komentar. Osjećamo se nagrađeno svaki put kada otvorimo aplikaciju.
Borba za pozornost
Sve društvene mreže koriste ova 3 principa jer tvoja pažnja njima donosi profit. Što si dulje na njihovoj platformi i što im više podataka ustupiš “lajkanjem” i praćenjem ostalih korisnika, više će zaraditi od oglašavanja.
Tisuće razvojnih stručnjaka neprekidno je u potrazi za novim načinima kako da zadrže korisnike. Svi se oni međusobno bore za pozornost.
Preuzmite materijale EDUbox – Pravo lice društvenih mreža
Tekst je u potpunosti prenesen s mrežnih stranica Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.