Hour of Code globalna je inicijativa za promociju računalne pismenosti, pokrenuta od strane organizacije Code.org, koja omogućava učenicima diljem svijeta da kroz kratke, zabavne aktivnosti nauče osnove programiranja. Svrha projekta je učiniti kodiranje pristupačnim, čak i početnicima, kroz jednostavne vođene vježbe (tutorijale).
Aktivnost je započela kratkim uvodom, gdje su učenici upoznati s pojmom „kodiranja“ te su otkrili što znači stvarati upute koje računalo može razumjeti. Većina učenika bila je upoznata s pojmom kodiranja, a mnogi su spomenuli kako je “kod” kao tajna poruka ili niz uputa koje računalo koristi za izvršavanje zadataka.
Nakon uvodnog dijela, učenicima je predstavljen Minecraft Designer, online alat s kojim su se učenici susreli kroz poznatu igru Minecraft. Ova aktivnost je bila izazov u kojem su mogli kreirati vlastiti virtualni svijet i naučiti niz pojmova poput „petlji“, „događaja“, „programiranja“ i „ispravljanja grešaka“. Na početku im je također prikazan kratki inspirativni video “The Hour of Code is Here” kako bi učenicima dao dodatnu motivaciju prije nego krenu s „programiranjem“.
Tijekom aktivnosti, učenici su kroz Minecraft Designer uspješno prošli 12 lekcija programiranja. Svaka lekcija je tražila dodatno programiranje, tj. zadaci su postupno postajali zahtjevniji. Učenici su pokazali veliko zanimanje i posvećenost, a mnogi su se brzo prilagodili radu u parovima, što je omogućilo bolju suradnju i podršku. Upravo ova metoda „pair programminga“ bila je ključna u grupi učenika četvrtih i petih razreda jer im je omogućila da međusobno dijele ideje i savjete.
Kako su učenici napredovali kroz lekcije, dodatno su usmjeravani odgovorima na pitanja koje su učenici postavljali, čime im je pružena dodatna podrška. U svakom zadatku bilo je potrebno riješiti određene izazove – od skupljanja predmeta, kreiranja putova do prolaska kroz labirinte. Učenici su uživali u otkrivanju kreativnih načina za rješavanje zadataka i brzo su se upoznali s tehnikama poput petlji, što je omogućilo ponavljanje određenih radnji u njihovom kodu.
Kodiranje u Minecraft Designeru također je učenicima omogućilo razvijanje vještina logičkog razmišljanja i pronalaženje pogrešaka kroz proces ispravljanja grešaka ili što se u svijetu programiranja zove „debugging“. Učenici su sa zanimanjem analizirali svoje kodove kako bi pronašli i ispravili greške koje su ih sprječavale u izvršavanju ciljeva. Ovaj proces pomogao im je shvatiti važnost detalja i ustrajnosti u programiranju.
Po završetku zadataka, učenici nisu krili zadovoljstvo jer su postigli sve ciljeve te su uspješno završili 12 lekcija. Mnogi od njih su istaknuli kako im je Minecraft Designer bio zabavan način učenja kodiranja i izrazili želju za daljnjim istraživanjem programiranja.
Na kraju aktivnosti proveden je kratki završni razgovor s učenicima, tijekom kojeg su oni imali priliku dati povratne informacije o naučenome te svoje utiske odobravaju li ovakav oblik poučavanja. Istaknuli su kako im se svidjela mogućnost stvaranja vlastitih uputa i rješavanja zadataka koristeći se programiranjem.
Za mnoge učenike ovaj sat kodiranja bio je jedno potpuno novo iskustvo. Uživali su u osjećaju postignuća dok su otkrivali načine kako njihovi kodovi mogu stvoriti promjene u virtualnom svijetu. Posebno su bili ponosni na svoje završene projekte i činjenicu da su uspjeli sami stvoriti cijele nizove radnji koje su dovele do željenog rezultata.
Na kraju sata, učenici su dobili preporuku da posjete stranicu kako bi nastavili s učenjem kodiranja, ako su u tome pronašli dodatnu inspiraciju. Ovogodišnji Hour of Code bio je izvanredno iskustvo za učenike četvrtih razreda, a važno je istaknuti kako su učenici pokazali izuzetnu vještinu u korištenju Minecraft Designera i brzo savladali osnove kodiranja. Kroz ovu zabavnu i edukativnu aktivnost, učenici su razvili ključne vještine koje će im pomoći u daljnjem razumijevanju računalne znanosti.