prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učenje kroz igru: Prva aktivnost u sklopu Projekta “Naša mala knjižnica”

Projekt Naša mala knjižnica provodi se u 1. a razredu Osnovne škole Siniše Glavaševića u Vukovaru pod vodstvom učiteljice Jasne Panza, u suradnji s knjižničarkom.

Cilj projekta je potaknuti učenike na čitanje i razvijanje ljubavi prema knjigama kroz kreativne i interaktivne aktivnosti prilagođene njihovoj dobi. Suradnja s knjižničarkom učenicima približava knjižnicu kao poticajno mjesto za učenje i druženje, dok ih kroz zabavne aktivnosti uvodi u svijet knjiga i pismenosti.

U sklopu projekta Naša mala knjižnica realizirali smo prvu aktivnost koja je obuhvatila čitanje, pripovijedanje te vježbe usmjerene na poboljšanje koncentracije učenika (drvosječa, diši kao zmaj i zmija, nevidljiva lopta, koncentrični krugovi povjerenja).  Ove su aktivnosti bile osmišljene tako da učenike zabave, ali i da poboljšaju njihovu sposobnost koncentracije kroz fizičku aktivnost i mentalnu stimulaciju. Vježbe su uključivale jednostavne pokrete i igre koje su učenicima omogućile brzu promjenu fokusa te osnažile suradnju među njima, što je povećalo njihovu usmjerenost i motivaciju za daljnji rad. Cilj aktivnosti bio je potaknuti ljubav prema čitanju, razviti pripovjedne vještine i usmjeriti energiju učenika kroz interaktivne igre i vježbe za bolju pažnju. Evo kako smo proveli i razradili svaku od vježbi:

  1. Drvosječa
    Vježba “Drvosječa” osmišljena je kako bi učenici rasteretili nakupljenu energiju i postigli osjećaj opuštenosti prije početka intelektualnih aktivnosti. Učenici stoje u krugu, a ruke podižu visoko iznad glave kao da drže imaginarnu sjekiru. Zatim, uz duboki udah, spuštaju ruke naglo prema dolje, kao da cijepaju drvo, ispuštajući pri tome zvuk “ha!” ili slično. Ova vježba pomaže učenicima da oslobode napetost, a ritmičko ponavljanje pokreta i zvuka doprinosi njihovom osjećaju koncentracije i energiziranju.
  2. Diši kao zmaj i zmija
    Ova vježba usmjerena je na tehnike disanja koje doprinose smirivanju i koncentraciji. Učenici prvo oponašaju disanje zmaja, uzimajući dubok udah i snažno izdišući, kao da izbacuju vatru. Potom prelaze na disanje zmije: udahnu polako i duboko, a zatim lagano i kontrolirano izdišu kroz zatvorene usne, stvarajući tihi, siktavi zvuk “ssss”, nalik na zmiju. Kroz ove tehnike učenici uvježbavaju kontrolirano disanje, što im pomaže da smanje stres, povećaju fokus i osvijeste važnost pravilnog disanja kao alata za smirenost.
  3. Nevidljiva lopta
    “Nevidljiva lopta” vježba je za razvijanje pažnje, usmjerenosti i međusobnog povjerenja. Učenici stoje u krugu i međusobno dodaju nevidljivu loptu. Prilikom dodavanja lopte, svatko mora održati kontakt očima s osobom kojoj “dodaje” loptu i gestikulirati kao da zaista drži loptu. Vježba od učenika zahtijeva koncentraciju, jer moraju pratiti kada su uključeni, ali i kad nisu, što doprinosi razvoju timskog duha i pažnje. Također, nevidljiva lopta djeluje kao zabavna aktivnost koja ih razbuđuje i priprema za daljnji rad.
  4. Koncentrični krugovi povjerenja
    Ova vježba ima za cilj razviti osjećaj povjerenja među učenicima te ih potaknuti na fokusirano praćenje uputa. Učenici se postave u dva koncentrična kruga, s tim da su parovi iznutarnjeg i vanjskog kruga okrenuti licem jedan prema drugome. Na zadani signal, učenici u vanjskom krugu se kreću za jedno mjesto udesno, mijenjajući partnere, a zadatak svakog para je da obavi određeni zadatak međusobnog povjerenja ili jednostavne komunikacije. Kroz rotaciju i međusobnu interakciju, učenici vježbaju koncentraciju i aktivno slušanje, dok ujedno stvaraju osjećaj povezanosti i povjerenja u grupi.

Ove su vježbe učenicima pružile priliku za opuštanje, usmjeravanje energije i razvoj međusobne povezanosti, čime su stvoreni temelji za kvalitetnije usvajanje sadržaja u nastavku projekta Naša mala knjižnica.

Naš rad započeli smo zajedničkim čitanjem knjige Na čičak, gdje su učenici 1. a razreda pažljivo slušali i aktivno sudjelovali u razgovoru o sadržaju, dijeleći svoja razmišljanja i dojmove. Diskusija je dodatno potaknula njihovu maštu i razumijevanje priče, stvarajući pozitivan pristup prema knjizi i motivirajući ih za daljnje aktivnosti.

Nakon čitanja, kroz japansku tehniku pripovijedanja Kamishibai, oživjeli smo poznatu bajku Postolar i patuljci. Kamishibai kao vizualna i pripovjedna metoda omogućila je učenicima dublje povezivanje s pričom, izražavanje emocija te razumijevanje likova. Učenici su s velikim interesom sudjelovali u pripovijedanju, postavljali pitanja i dijelili svoje dojmove, čime je atmosfera u razredu postala dinamična i kreativna.

Ova prva aktivnost u projektu Naša mala knjižnica pokazala se izuzetno uspješnom. Učenici su s entuzijazmom sudjelovali u svim dijelovima aktivnosti, pokazali znatiželju i spremnost za učenje kroz igru i pripovijedanje. Kombinacijom čitanja, Kamishibai tehnike i vježbi za koncentraciju, stvorili smo poticajno okruženje koje doprinosi njihovom kognitivnom i emotivnom razvoju. Tijekom prve aktivnosti u sklopu projekta Naša mala knjižnica, učenici su dobili konkretan zadatak – učenje vezanja vezica. Ova vježba, koja naizgled djeluje jednostavno, zapravo je vrlo korisna za razvoj fine motorike, strpljenja i samopouzdanja kod učenika.

Učenje vezanja vezica uključuje niz preciznih pokreta prstima koji su ključni za razvoj fine motoričke kontrole. Učenici su kroz ovaj zadatak uvježbavali koordinaciju ruku i očiju, što doprinosi razvoju njihovih motoričkih vještina i priprema ih za druge slične aktivnosti koje zahtijevaju spretnost prstiju, poput pisanja, crtanja i rada sa sitnim predmetima. Ovaj proces im je također omogućio da razumiju važnost koncentracije i pažljivog praćenja koraka.

Aktivnost je bila strukturirana u nekoliko faza, kako bi učenici lakše savladali tehniku. Prvo smo koristili veće modelne vezice i kartonske cipele s probušenim rupama, kako bi lakše razumjeli osnovne pokrete. Ovakav vizualni i praktični pristup pomogao je učenicima da korak po korak savladaju tehniku vezanja – od prvog osnovnog čvora do formiranja i učvršćivanja mašne.

Učenici su pokazali veliko zanimanje i motivaciju za učenje ove vještine, a oni koji su ranije savladali vezanje vezica, pomagali su svojim prijateljima u grupi, što je dodatno poticalo suradnju i međusobno povjerenje. Kroz ovu aktivnost razvijali su i strpljenje, budući da su ponavljali pokrete sve dok nisu postigli željeni rezultat. Kroz praksu su shvatili kako pažnja na detalje i ponavljanje pridonose uspjehu, što je važno iskustvo koje će im koristiti u svim aspektima školovanja.

Ovaj zadatak vezanja vezica imao je važnu edukativnu vrijednost, jer je osim motoričkih vještina učenicima omogućio da kroz igru uče o samostalnosti i svakodnevnim praktičnim vještinama, dok su istovremeno gradili samopouzdanje u svoje sposobnosti. Na kraju aktivnosti, svi su učenici s ponosom pokazali svoje uspješno zavezane vezice, a zadovoljstvo postignutim rezultatom dodatno je motiviralo učenike za daljnje aktivnosti unutar projekta.