prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učenje o vodi na obali mora: integrirarni nastavni dan učenika petih razreda

Već unatrag nekoliko godina učenici petih razreda Osnovne škole Jurja Dobrile iz Rovinja o vodi i krškim oblicima uče kroz terensku nastavu na Zaštićenoj park šumi Zlatni rt.

Učenje na iskustvu najbolji je način učenja, a najbolja metoda za uspješno usvajanje ishoda učenja temeljenih na iskustvu jest organizacija terenske nastave. Nastava se realizira kroz integrirani nastavni dan Prirode i Geografije kroz čiji se kurikulum ovi pojmovi i obrađuju. Cilj je realizacije ovakvog nastavnog dana osigurati učenicima stjecanje znanja na vlastitom iskustvu i doživljaj svijeta koji ga okružuje te proučavanje određene teme, u ovom slučaju vode, kroz različita stajališta.

Tako su učenici petih razreda rovinjske škole o vodi učili upravo na Svjetski dan voda. Iz škole su pješice krenuli tridesetominutnom šetnjom do zaštićene šume Zlatni rt te se podijelili u dvije grupe – Prirodnjake i Izviđače koji su se nakon realiziranih ishoda jednog nastavnog sata zamijenili. Grupa Prirodnjaci sudjelovala je na radionici o moru koju je vodila učiteljica prirode Sanja Kušar Precali, a Izviđači su se bavili krškim oblicima i osnovama snalaženja u prostoru koju je vodio profesor geografije Igor Serdar.

Na obali mora Prirodnjaci su dobili zadatak da prošeću morskom obalom, promotre okruženje, biljke i životinje uz more te su sve to trebali napisati u svoj terenski dnevnik u obliku nastavnog listića. Koristeći pametne telefone učenici su trebali istražiti dnevnu temperaturu, vlažnost zraka te smjer i jačinu vjetra koristeći prognostičkog sustava freemeteo.com.hr. Koristeći termometar izmjerili su temperaturu mora te pomoću univerzalnog indikator papira njegovu pH vrijednost. Obzirom da su za vrijeme svog boravka učenici zatekli oseku, imali su priliku izbliza promatrati mnoge morske životinje poput moruzgvi, priljepaka, puževa i račića. Nakon imenovanja svake pronađene životinje i biljke, učenici su trebali u svom listiću opisati prilagodbe nekih od kategorija životinja na život u zoni plime i oseke poput morskog ježinca, moruzgva, morske trave i dagnje.

Drugi dio nastave bavio se vodom i ulogom koju ima u krškom reljefu. Učenici su tako na mjestu nekadašnjeg kamenoloma proučavali različite vrste i obilježja vapnenačkih stijena  te specifične površinske krške reljefne oblike poput škrapa , kamenica i dr. Djelovanjem vode na vapnence imali su prilku vidjeti kako se kalcijev karbonat kristalizira i formira neobične tvorevine u obliku malih siga. Do samog kamenoloma stigli su samostalno se orijentirajući u prirodi koristeći dosad stečeno znanje poput korištenja i čitanja topografskih karata i kompasa, a nakon toga zadatak je bio pronaći orijentaciju u prirodi bez kompasa (mahovina, godovi na panju, krošnja drveća) te iste fotografirati.

Povratkom u školu učenici su na satu likovne kulture pod mentorstvom profesorice Margerite Rakić slikali morski svijet (alge i morske životinje) kombinirajući tehniku laviranog tuša i morske vode. Svijetlije i tamnije tonove učenici su dobili dodavanjem veće ili manje količine vode kojom su nastale prekrasne hobotnice, rakovi, alge i ostali morski oblici koji su dio izložbe u učionici prirode i biologije koju je postavila profesorica Rakić.

Po završetku nastavnog dana učenici su napisali svoj kratki osvrt na Padlet na realizirane aktivnosti i jednoglasno zaključili kako im se ovakav način učenja sviđa više od tradicionalne nastave kada uče iz udžbenika i samo reproduciraju stečeno znanje. Aktivno učenje i ovog se puta pokazalo vrlo motivirajuće za usvajanje novog sadržaja te je dinamika rada i boravak na svježem zraku doprinijela pozitivnom stavu učenika prema učenju dok je suradničko učenje omogućilo učenicima da otkriju povezanost pojava u prirodi promatranjem i istraživanjem.

Iako je priprema ovakvih integriranih dana zahtjevnija od klasičnog nastavnog sata obzirom da ona iziskuje osmišljavanje zanimljivog nastavnog sata i kombinaciju različitih aktivnosti te suradnju kolega iz više različitih predmeta, pozitivne povratne informacije potiču nas da i dalje realiziramo ovakav tip nastave. Ovogodišnji integrirani dan jedna je od projektnih aktivnosti Erasmus+ projekta Sustainable living skills koji će ove godine omogućiti petašima suradnju i učenje o vodi i održivom razvoju s vršnjacima iz slovenske Osnovne šole Ljubno ob Savinji.