Upravo iz toga razloga nastao je projekt Tradicija u novom ruhu. Autorice projekta, knjižničarka Ivona Tabak i učiteljica Hrvatskoga jezika Vesna Samardžić, zaposlene u Osnovnoj školi Ivana Lovrića, odlučile su istražiti kako umjetna inteligencija može pomoći u nastavi.
Tradicija u novom ruhu
U travnju 2024. godine obilježeno je 150. godina od rođenja Ivane Brlić-Mažuranić. Zbog važnosti hrvatske književnice, autorice su odlučile pokrenuti projekt kojim su nastojale likove iz davnine oživjeti i prikazati na jedan potpuno drugačiji način.
Cilj projekta bio je zainteresirati učenike za hrvatsku spisateljicu. Želja je pobuditi u njima želju za čitanjem te njegovati tradicijske i kulturne vrijednosti. Kako bi se djeci približila djela koja su nastala veoma davno, u projektu je korištena umjetna inteligencija koja je pomogla da učenici Ivanina djela dožive na jedan potpuno drugačiji način.
Naglasak je bio na uspoređivanju učeničkih rezultata s onima do kojih su došli uz pomoć umjetne inteligencije. Tako su učenici samostalno crtali likove iz Ivaninih djela, a zatim su to činili i koristeći se alatom AutoDraw. Tim alatom stvaranje vizualnih sadržaja čini se zabavnim i lakim. Istraživali su o Ivaninu životu. Pisali su zamišljeni intervju sa spisateljicom, a potom su to napravili pomoću umjetne inteligencije, odnosno alata Chat GPT. Iznenadili su se što su u intervjuu koji je nastao djelovanjem umjetne inteligencije pronašli mnogobrojne pogreške.
Vizualizirali su dijelove teksta Priča iz davnine koristeći se alatom Limewire, a zatim su sami vizualizirali iste dijelove teksta.
Pomoću umjetne inteligencije i alata MyHeritage oživjeli su Ivanine fotografije.
Također, pomoću umjetne inteligencije, otkrili su kako bi izgledali likovi iz Ivaninih djela, ali su i Ivanine naslovnice pretvarali u zanimljive 3D fotografije.
Zaključak
Učenicima se svidio ovakav način rada, ali su ipak shvatili da umjetna inteligencija ne može u potpunosti prikazati ono što ljudska mašta može osmisliti.
Autorice su nastojale dokazati da iako u današnje vrijeme prevladava UMJETNO, treba njegovati UMJETNOST koja je uvijek bila i jest dio čovjeka koji ima sposobnost da stvara umjetnost koju ništa umjetno ne može zamijeniti.