U obrazovanju, umjetna inteligencija već sada omogućuje personalizirano učenje, automatizaciju administrativnih zadataka i pristup raznovrsnim edukativnim resursima. Ipak, s napretkom dolaze i brojni izazovi. Primjena UI u obrazovanju otvara pitanja etike, privatnosti i pravednosti. Pristranosti algoritama, sigurnost podataka i potencijalna ovisnost o tehnologiji važne su teme koje zahtijevaju poseban oprez pri implementaciji ovih tehnologija u učionice. S obzirom na sve veći značaj umjetne inteligencije u obrazovanju, javlja se potreba za razumijevanjem načina na koji učenici, kao najvažniji dionici obrazovnog procesa, percipiraju i doživljavaju ovu tehnologiju.
Anketa provedena među učenicima vukovarske gimnazije osmišljena je kako bi se dobili uvidi u njihovu razinu informiranosti, stavove i iskustva u vezi s umjetnom inteligencijom. Cilj je bio razumjeti koliko su učenici upoznati s konceptom umjetne inteligencije, koje alate koriste u svakodnevnom životu i obrazovanju, te kako percipiraju njezin utjecaj na društvo i obrazovni sustav. Istraživanje je obuhvatilo etička pitanja povezana s umjetnom inteligencijom, poput odgovornosti za odluke koje donosi UI, sigurnosti podataka i pristranosti algoritama.
Ovi su aspekti nužni za promišljanje o načinima na koje se UI može odgovorno i učinkovito integrirati u obrazovni proces, a rezultati ankete pružaju vrijedne uvide za daljnje planiranje edukativnih i razvojnih programa. Anketa o stavovima učenika prema umjetnoj inteligenciji (UI) provedena je na uzorku od 215 učenika Gimnazije Vukovar i obuhvatila je pet cjelina: svijest o UI, stavove o UI, korištenje UI u svakodnevnom životu, etička pitanja vezana za UI i ulogu UI u obrazovanju. Kroz 24 pitanja, istraživanjem se ispitivalo kako učenici doživljavaju ovu tehnologiju i kakvu joj ulogu pripisuju u svojim životima.
Rezultati ankete donose vrijedne uvide u stavove učenika prema umjetnoj inteligenciji (UI), njezinoj ulozi u obrazovanju i svakodnevnom životu te potencijalnim izazovima. Većina učenika (97.7%) izjavila je kako je čula za UI, pri čemu su najčešći izvori informacija škola (53%) i društvene mreže (51.2%). Učenici prepoznaju UI kao alat za analizu podataka (63.7%), učenje i prilagodbu (44.7%) te automatizaciju zadataka (49%), što ukazuje na njihovo osnovno razumijevanje funkcionalnosti tehnologije.
Međutim, dio učenika pogrešno pripisuje UI osobine poput emocija, što naglašava potrebu za dodatnim obrazovanjem o stvarnim mogućnostima i ograničenjima ove tehnologije. Kad je riječ o korištenju UI u svakodnevnom životu, rezultati pokazuju da 43.3% učenika rijetko koristi tehnologije temeljene na UI, dok ih samo 9.3% koristi svakodnevno. Najpopularniji alati uključuju ChatGPT (60.9%), Google Translate (46.5%) i preporuke na platformama poput YouTube-a (52.6%), što jasno ilustrira kako UI olakšava svakodnevne zadatke i učenje. No, samo 62.3% učenika svjesno je da su preporuke sadržaja temeljene na UI, što ukazuje na potrebu za edukacijom o praktičnim primjenama ove tehnologije i njezinom utjecaju na svakodnevne odluke.
Što se tiče etičkih pitanja, 57.2% učenika brine utjecaj UI na ljudske odnose, dok 52.1% strahuje od gubitka radnih mjesta. Većina učenika (71.6%) smatra da bi UI trebala imati ograničenja u donošenju odluka koje izravno utječu na ljude, posebno u osjetljivim područjima poput medicine, pravosuđa i obrazovanja. U vezi s regulacijom UI, 40% učenika smatra da bi međunarodne organizacije trebale preuzeti odgovornost za razvoj i kontrolu ove tehnologije, dok 38.6% povjerenje daje znanstvenicima. U obrazovanju, gotovo 90% učenika vjeruje da UI može unaprijediti proces učenja, pri čemu su najkorisnijima prepoznali alate za automatsku procjenu zadataka (65.6%) i personalizirano praćenje napretka (35.8%). Unatoč prepoznavanju koristi, velika većina učenika (84.7%) smatra da UI ne može zamijeniti nastavnike, naglašavajući važnost ljudske interakcije i podrške u obrazovnom procesu.
Rezultati jasno pokazuju da učenici prepoznaju vrijednost umjetne inteligencije kao alata za podršku, ali zadržavaju povjerenje u nezamjenjivu ulogu nastavnika. Zabrinutosti vezane uz etičke aspekte, poput privatnosti i odgovornosti, naglašavaju potrebu za odgovornim razvojem i regulacijom tehnologije. Dobiveni podaci pružaju temelj za planiranje edukativnih programa koji će učenicima omogućiti bolje razumijevanje umjetne inteligencije, njezinih aplikacija i praktičnih koristi. Anketa potvrđuje važnost integracije umjetne inteligencije u obrazovni sustav, osiguravajući ravnotežu između tehnološkog napretka i ljudskog doprinosa te pripremajući učenike za izazove budućnosti.
Rezultati ankete i njihova detaljna analiza dostupni su na Edutoriju te omogućuju sveobuhvatniji uvid u podatke i interpretacije vezane za percepciju učenika o ulozi i izazovima umjetne inteligencije u obrazovanju.