Ishodi:
SŠ HJ C.1.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni život primatelja.
SŠ HJ A.1.3. Učenik čita u skladu s određenom svrhom opisne i pripovjedne tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
SŠ HJ A.1.6. Učenik analizira značenjske odnose među riječima pomoću rječnika.
Međupredmetne teme:
uku A.4/5.1.Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.
uku A.4/5.4. Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
Na početku sata učenici su razgovorali o vijestima o koronavirusu koje su nedavno čuli ili pročitali te su navodili naslove i ključne riječi kojih se sjećaju. Većina se složila kako je način na koji se govori o novoj bolesti često pretjeran i preuveličan.
Nakon uvodnog razgovora učenici su čitali novinski članak objavljen na portalu Telegram: https://www.telegram.hr/zivot/kako-se-siri-panika-tijekom-epidemije-profesorica-je-provela-malo-istrazivanje/.
Nakon čitanja samostalno su rješavali zadatke na nastavnom listiću koji su bili vezani uz sadržaj navedenog članka, ali i povezani s gradivom iz jezika. Cilj je bio čitanje s razumijevanjem, proširivanje rječnika te ponavljanje naučenih jezičnih i književnih pojmova. Takvi su zadaci odabrani kako bi se uvježbavale strategije čitanja.
NASTAVNI LISTIĆ
- Koja riječ nema isto značenje kao podcrtana riječ: …a neizvjesnost ovakve epidemije izaziva strah ?a) nepouzdanost b) nepredvidljvost c) nesigurnost d) nerješivost
- Koja riječ nema isto značenje kao podcrtana riječ: …poput cirkuliranja neprovjerenih glasina internetom… a) kruženje b) kolanje c) razmještaj d) optjecaj
- Koja riječ ima isto značenje kao podcrtana riječ: …obilježeno vrlo alarmantnim tonom izvještavanja ? a) zbunjujuće b) uznemirujuće c) preuveličano d) opasno
- Koja riječ ima isto značenje kao podcrtana riječ: Da bi se ta promatranja stavila u perspektivu….? a) ideja b) gledište c) shvaćanje d) pretpostavka
- Članak se sastoji od triju dijelova. U sljedećim pitanjima odredite na koji se dio članka odnose tvrdnje i označite brojevima 1., 2. ili 3.
1. Dio u kojem se navode primjeri novinskih tekstova. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Izdvojite riječi i sintagme kojima se potiče strah u medijima.
- Usporedite prisutnost koronavirusa i drugih bolesti u medijima. Izdvojite iz teksta:
- bolest o kojoj se slično izvještavalo ____________________________________________
- bolest koja godišnje odnese više života _________________________________________
- bolest o kojoj se nije toliko izvještavalo na početku zaraze __________________________
- Pronađite značenje riječi tabloid.
- Odredite joj gramatičko i leksičko značenje.
- Po čemu se tabloidi razlikuju od ostalih novina i časopisa?
- Prepoznajte stilske figure u sljedećim primjerima:
- Tabloidi šire paniku. ______________________________________________________
- Virus ubojica ____________________________________________________________
- Što autorica članka zaključuje? Objasnite.
Učenici su veći dio sata čitali članak i rješavali zadatke koje smo poslije zajednički provjerili i otklonili poneke nejasnoće i dvojbe. Bitno je napomenuti da je najteži zadatak bio s prepoznavanjem dijela teksta (peti zadatak na listiću) u kojem su često griješili. Pojedini učenici griješili su i u prvim zadacima s prepoznavanjem bliskoznačnica. Takvi rezultati potvrđuju važnost kontinuiranih aktivnosti koje se temelje na pomnom čitanju i čitanju s razumijevanjem.
U završnom dijelu sata učenici su raspravljali o temi i iznijeli svoje mišljenje o razlozima neobjektivnog medijskog izvještavanja. Pri tome su pokazali zrelo razmišljanje i kritički se postavili prema senzacionalističkim vijestima.
Ideje za daljnje proširenje teme: praćenje vijesti o koronavirusu na hrvatskim i stranim portalima, bilježenje naslova te uočavanje i izdvajanje ključnih riječi. Na temelju pročitanih članaka sastavljanje objektivne i neutralne vijesti koja izvještava o činjenicama bez senzacionalizma. Učenici bi na nekom od sljedećih sati mogli usporediti vijesti koje su sami napisali s člancima koje su pročitali te uočiti sličnosti i razlike. Tema bi se također mogla povezati i sa širenjem lažnih vijesti o koronavirusu tako da se osmisle aktivnosti u kojima će učenici prepoznavati neprovjerene i netočne informacije o bolesti.