„Najveći izazov učiteljima današnjice jest djelotvornije iskoristiti raspoloživo nastavno vrijeme. „ (Iz priručnika :”Obrazovni trendovi uz potporu digitalnih tehnologija” )
Projektno učenje je individualni pristup usmjeren samostalnom istraživanju, projektna je nastava istraživački usmjerena nastava na interdisciplinarno učenje i istraživanje, osjećaj zajedništva na relaciji nastavnik-učenik, suradničko učenje, komunikacijska umijeća, te proaktivno djelovanje u zajednici. Ovakav pristup poučavanju traži učitelje i nastavnike koji će dizajnirati poučavanje tako da ga: personaliziraju, učine interaktivnim, suradničkim i višesmjernim primjenom „ obrnute učionice“ što bi značilo izmjestiti sebe, nastavnika iz središta poučavanja te stvoriti okruženje u kojemu će učenik najbolje prihvatiti učenje koje će odgovarati njegovim potrebama.
U ovakvom pristupu nastavi, nastavnik postaje mentor, suradnik, promatrač projekta koji kreira zajedno s učenicima koristeći se mnoštvom alata prilikom suradnje i timskog učenja. Višesmjerna komunikacija pretpostavlja sudionike aktivno uključene u stvaranje novih komunikacijskih sadržaja s mogućnošću utjecaja na već gotove sadržaje i vrijednosti s mogućnošću da brzo dobivenom povratnom informacijom provjere i nadograde znanja i umijeća koje su stekli.
Školski projekti prvenstveno ovise o specifičnoj kulturi pojedine škole. Zahtjevi današnjih škola su : promocija novih tehnologija, poticanje učenika na suradnju, razvoj kreativnosti tijekom procesa učenja. Mogu se raditi kao e Twinning projekti ili istraživački školski projekti o pojedinim odrednicama ili značaju poznatih ličnosti važnih za njihovo usmjerenje budućeg zanimanja.
Osobna dugogodišnja iskustva s eTwinning projektima u našoj školi koja kroz svoj rad dobiva ocjenu kvalitete dugi niz godina, upućuju na promicanje inovacija, kreativnost i kritičko promišljanje gdje su učenici su uključeni u rad na projektu, nastavnici više rade s učenicima u malim skupinama suradnički u rješavanju problema, imaju umjereni ili veliki utjecaj na motivaciju učenika i na poboljšanje osobnih odnosa među učenicima. Nastavnici učenike usmjeravaju kako prepoznati, razumjeti i odabrati načine promišljanja, osjećanja i djelovanja, razviti njihovu emocionalnu inteligenciju gdje poštuju tuđu različitost, s lakoćom surađuju s drugima i drugačijima, aktivno slušaju i čuju jedni druge, osvješćuju vlastite vrijednosti, održavaju svoje mentalno zdravlje razvijaju empatiju i psihološku otpornost. Krajnji cilj bilo kojeg od školskih, županijskih, međužupanijskih ,državnih i međunarodnih projekata je da metodom iskustvenog učenja učenici učenjem, otkrivanjem polaze od uočavanja i definiranja problema, preko vlastite aktivnosti, postignu pronalaženje rješenja te izvođenje zaključka.
Prije desetak i više godina projekt „Leonardo da Vinci“ imao je za cilj mobilnost učenika i realizaciju sadržaja iz struke i u njega su bili uključeni i pojedini nastavnici kroz dvotjednu edukaciju „nastavnika u sjeni“ u odabranim zemljama partnerima. Bilo je to vrlo vrijedno iskustvo i za jedne i za druge.
Nakon višegodišnjeg iskustva s eTwinning projektima vidljiva je dodatna vrijednost kroz stjecanje partnera za potencijalne nove projekte, stvaranje ideja kako poboljšati kvalitetu budućih potencijalnih eTwinning projekata i naravno iskustvo međunarodne suradnje s drugima i drugačijima. eTwinning projekti događali su se online te završavali su video konferencijama kao krunom međunarodne suradnje ili kroz evaluaciju u obliku zajedničke objavljene knjige uradaka po državama koje su surađivale. Ideja iz eTwinninga također može prerasti u jedan od tipova Erasmus plus projekata gdje se kroz razmjenu i putovanja učenika u strane zemlje stvaraju i nova prijateljstva i upoznaju navike i običaji drugih nacija. U svakom slučaju obogaćivanje vlastitih pozitivnih iskustava za mlade ljude doprinosi osamostaljenju, otvorenosti, suradljivosti kroz razvoj niza učeničkih kompetencija.
Međunarodni projekt Erasmus + KA1 kroz osposobljavanje nastavnika za primjenu suvremenih načina rada i alata za kvalitetnije poučavanje i razvoj poduzetničkih kompetencija, kompetencija za održivi razvoj i kompetencija za stvaranje pozitivnog ozračja škole kod učenika značajan je doprinos razvoju projektne nastave, te Erasmus + KA2 koji uključuje mobilnosti učenika i nastavnika uz niz aktivnosti provodljivih u svojim školama poput radionica na temu primjerice kvalitetne komunikacije, asertivnosti, ustrajnosti, savjesnosti i timskom radu (u potpunosti isključeno nasilničko ponašanje), a istovremeno pružena potpora učenju, sigurno i brižno okruženje za učenje, suradnja i poštovanje.
Osim navedenih projektna nastava može biti usmjerena na darovitost učenika kroz školsko istraživanje nekog problema (problemska nastava) koji završava pronalaženjem rješenja kroz različite putove do njih ili primjerice, kroz građanski odgoj dogovorena zajednička misija i vizija škole koju se svake godine može obnoviti zajedno s novim učenicima.
U svemu bi mogli ustvrditi da učenike nije teško zainteresirati za neku aktualnu temu, ako u njoj vide „svoju korist „ (potrebna im je informacija za prijemni ispit iz opće kulture prilikom upisa na željeni fakultet), naravno uz uvjet da nastavnik svoje oduševljenje područjem koje treba istražiti uspije prenijeti i na učenike. Tema treba biti demokratski odabrana iz niz aktualnih ideja i učenici pristupaju samostalnoj organizaciji i vlastitoj odgovornosti učinka.
Nastavnikov posao završava onda kada učenika nauči samostalno učiti i istraživati i pronaći odgovore kao rezultate istraživanja, jer tada započinje novi krug učenja koji započinje i završava učenikom.