prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Večer matematike s (inter)nacionalnim partnerima

Ambasadori Europskoga parlamenta Ekonomsko-birotehničke škole, Slavonski Brod, pridružili su se u četvrtak, 5. prosinca 2024. (18:30 – 19:50), nacionalnoj manifestaciji “Večer matematike” “online” radionicom s partnerima iz Rumunjske, Grčke i Hrvatske. Ništa tu ne bi bilo neobično da istu Večer nije inicirala – nastavnica stranoga jezika.

U drugoj polovici studenoga 2024. Ivana Opačak, prof. engleskoga jezika i koordinatorica programa Škola ambasador Europskoga parlamenta (EPAS) u Ekonomsko-birotehničkoj školi, izradila je s kolegom („po EPAS-u“) Evripidisom Themelisom, nastavnikom Matematike i Statistike (4th Senior High School of Xanthi, Grčka), obrazovni scenarij “EU in Riddles & Numbers” (s elementima CLIL-a i STEAM-a) u okviru eTwinningova projekta “EPASsionates”.

Scenarij poučavanja poslužio je kao materijal za “online” radionicu “EU in Riddles & Numbers” s projektnim partnerima (na platformi Webex) 5. prosinca 2024., a nakon radionice dorađen je i objavljen u Edutoriju, sa svim radnim materijalima i definiranim ishodima kurikula Engleskoga jezika, Matematike i svih sedam međupredmetnih tema (OVDJE). Prof. Opačak isti je scenarij poučavanja nakon “online” radionice implementirala u nastavu Engleskoga jezika u 1. e razredu (9. prosinca 2024., u okviru tema “Science & Technology” i “The Arts”) te 2. e razreda (11. i 12. prosinca 2024., u okviru teme “Well-Being”). Gotovo polovica učenika obaju razreda sudjeluje u programu EPAS; ovakve im aktivnosti nisu strane i učenici im se iznimno vesele.

Motiv je nastavnice bio jednostavan – spojiti strast spram učenja engleskoga jezika (kroz jezično posredovanje i kulturološku razmjenu s međunarodnim partnerima) i učenja o Europskoj uniji (kroz zabavne jezične igre), otkrivši zabavnu stranu matematike (i statistike) te činjenicu da matematičke probleme svakodnevno uspješno rješavamo, iako toga često nismo ni svjesni. Povratna informacija učenika ukazuje upravo na ono što je cilj manifestacije “Večer matematike” (koju je 2013. pokrenulo Hrvatsko matematičko društvo) – ovakve aktivnosti doista potiču izgradnju pozitivnoga stava učenika prema matematici i pomažu onima kojima usvajanje matematičkih sadržaja u (srednjoj strukovnoj) školi predstavlja golem izazov.

Online radionica “EU in Riddles & Numbers” (na platformi Webex) 5. prosinca 2024. okupila je 15 učenika i četvero nastavnika iz Rumunjske, Grčke i Hrvatske, a moderiralo ju je dvoje nastavnika, autora scenarija učenja. Prof. Opačak moderirala je prvi dio radionice (18.30 – 19.00), u kojemu su učenici odgonetavali jezične zagonetke o simbolima Europske unije, zemljama partnericama u projektnoj suradnji te značajnim europskim znanstvenicima, izumiteljima, umjetnicima… i poznatoj matematičkoj/Arhimedovoj konstanti… Zagonetke su kreirane pomoću alata umjetne inteligencije (ChatGPT i Microsoft Copilot), a ambasadori EP-a triju zemalja pokazali su zavidno znanje.

U drugome su dijelu radionice (19.00 – 19.20) učenici radili u pet skupina s po troje članova u sobama za suradnju (tzv. “breakout rooms”). Nastavnici Themelis i Opačak za učenike su pripremili pet različitih radnih listova (tzv. “Microsoft Forms handouts”) s problemskim zadatcima koji potiču logičko i matematičko razmišljanje (uz uporabu osnovnih matematičkih operacija – zbrajanje, oduzimanje, množenje, dijeljenje, omjer, postotni račun, zapis decimalnim brojem i razlomkom). PO(HVALA) učenicima iz Hrvatske i Grčke, koji su, uz mentorstvo dvoje nastavnika, proučili mrežne izvore (Youth Hub Europskoga parlamenta, Young people in Europe 2022 i EU in the World 2023) i, u suradničkome Googleovu dokumentu, predložili statističke podatke za izradu problemskih zadataka.

Dok su učenici marljivo radili u sobama za suradnju, uz nadzor („na daljinu“, putem “Forms” rezultata) i podršku prof. matematike, nastavnici su imali priliku podijeliti iskustva dobre prakse, ali i izazove tijekom nastave (ne samo) Matematike. U opuštenoj se, neformalnoj atmosferi rađaju najbolje projektne ideje…

Uslijedio je zaključni dio radionice (19.20 – 19.50) – zajednička analiza rezultata rada učenika i (samo)vrednovanje. Na priloženim fotografijama (izlazne kartice na platformi Mentimeter) može se vidjeti kako učenici (i nastavnici) (pr)ocjenjuju zajedničku radnu “Večer matematike”. Sudionici sastanka uživali su i u glazbi – stihovi prof. Opačak, koji sadrže matematičke simbole i šalju globalnu poruku mira za održivi planet, uglazbljeni su pomoću aplikacije Suno AI (Zero & Infinity – OVDJE i Global Peace – OVDJE). Kao što to inače biva (na nastavi Matematike), učenici su pozvani odraditi domaću zadaću – pokušati oblikovati vlastite stihove i umjetnom inteligencijom generiranu glazbu. Ovoga je puta zadaća bila izborna, a provjerit će ju se – uoči Međunarodnoga dana matematike (14. ožujka 2025.).

(PO)HVALA mladim matematičarima jer su pokazali veliko znanje, strpljenje, ali i snažnu motivaciju za učenjem (ne samo) matematike. Osim toga, učenici su pokazali visoku razinu kritičkoga promišljanja, digitalnih vještina i jezične kreativnosti, odradivši i izborni zadatak (oblikovanja jezične zagonetke pomoću alata umjetne inteligencije). U prilogu su tek dvije…

“I am a land of fjords and midnight sun,
not in the EU, but trade I won.
With oil and gas I light the way,
in the EEA I choose to stay.
What country am I?” (Lara i Lorena, 2. c, EBŠ SB)

“I am a Baltic state with a digital edge
where WiFi thrives and e-services pledge.”
(Anabela, 3. b, EBŠ SB)