Učenici Lara Grlić, Gabriel Kršić, Filip Marijanović, Luka Stojanović, Ivan Maltašić, Dunja Guja i Nika Paulić ujedinjeni u tim “Arduino Express“, pod mentorstvom nastavnika Sanje Pavlović Šijanović i Davora Šijanovića razvili su ideju i izradili proizvod – Arduino pametni vlak (Arduino Express).
Proizvod omogućuje učenje kroz igru, potiče razvoj vještina i omogućuje istraživanje svijeta STEM-na uzbudljiv i poučan način. Iako Arduino pametni vlak ima izgled igračke, njegova osnovna namjena je funkcionalnost koja omogućuje učenje i to upravo kroz ono što djeca najviše vole, a to je igra. Svaki vagon vlaka nosi poseban zadatak i priču koja osigurava stjecanje novih znanja i razvoj vještina. Proizvod, putem izravnog iskustvenog angažmana, omogućuje djeci bolje razumijevanje i jasniju primjenu teorijskih koncepata iz STEM područja u stvarnom svijetu. Istraživanjem svijeta pomoću kamere, radara, senzora za kvalitetu zraka i Geigerovog brojača, djeca će željeti razumjeti svijet oko sebe a moći će učiti i istraživati i izvan školskog okruženja.
Prvi je vagon osmišljen kao pametna kamera koja omogućuje snimanje okruženja. Drugi vagon opremljen je radarom uz pomoć kojega učenici/djeca otkrivaju skriveno i istražuju svoju okolinu na nov način. Treći vagon osmišljen je kao laboratorij za mjerenje kvalitete zraka. Vagon je opremljen Air Quality Monitorom koji omogućuje praćenje kvalitete zraka u okruženju, što doprinosi i razvoju svijesti o okolišu. Posljednji vagon, najsloženiji od svih, opremljen je Geigerovim brojačem, a cilj mu je potaknuti djecu i mlade na istraživanje potencijalnih rješenja za sigurniju budućnost. Za realizaciju ideje, za bežično upravljanje vlakom, korištena je radijska povezivost putem NRF24L01 bežičnog modula dok je za vagone korišten ESP32 CAM Development Board CH340 CH340G 5V Bluetooth+OV2640 Camera, radar (ultrasonic sensor), Air Quality Monitor – PM2.5, CO2, VOC, Ozone, Temp & Hum Arduino Meter, Geiger counter. Svi dijelovi vlaka ispisani su uz pomoć 3D pisača i radi atraktivnosti korišteni su filamenti u različitim bojama. Izrađena je i eKnjiga projekta.
Sudjelovanjem u projektu, učenici su dobili priliku za razvoj ideje a potom i za njezinu realizaciju kroz izradu i programiranje vlastitog modela vlaka koristeći Arduino tehnologiju. Ovo praktično iskustvo omogućilo im je primjenu teorijskih koncepta u stvarnim situacijama. Učenici su uz poduzetničke i marketinške vještine, razvijali i vještine programiranja, inženjeringa, elektronike i rješavanja problema. Rad na projektu potaknuo je suradnju i timski rad među učenicima. Učili su kako surađivati, komunicirati i rješavati probleme kao tim. Svaki susret i svaki novi izazov i problem koji je trebalo riješiti, učenicima je osigurao prilike u kojima mogu i trebaju istraživati, učiti i razvijati svoje vještine, mogu biti kreativni i inovativni i ostvarivati svoje potencijale.
Projekt uspješno adresira problem nedostatka praktičnih i interaktivnih STEM aktivnosti u formalnom obrazovnom sustavu i okruženjima za neformalno obrazovanje a projektno rješenje omogućuje djeci i mladima da na zabavan i praktičan način istražuju različite STEM koncepte.
Svojom projektnom idejom i njezinom realizacijom tim je ušao u top šest najboljih timova i plasirao se u finale Digitalnog Inovacijskog inkubatora koje je održano 4. srpnja 2024. na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Velika završnica, okupila je najuspješnije timove učenika iz cijele Hrvatske koji su pred stručnim žirijem imali priliku prezentirali svoje inovativne ideje, predstaviti svoja rješenja u vidu proizvoda i/ili usluga te osvojiti vrijedne nagrade i iskustva. Lara Grlić i Gabriel Kršić izvrsno su predstavili projekt te odgovarali na sva pitanja žirija. Za svoj su projekt osvojili 2. mjesto i vrijednu novčanu nagradu.
Poput pametnog vlaka i tim vukovarskih gimnazijalaca, u skladu sa sloganom projekta „Edukacija u pokretu“ nastavlja se kretati prema naprijed. U novoj školskoj godini, planiraju raditi na daljnjem razvoju ideje i proizvoda i poticati dinamično učenje i istraživanje, uvjereni da svaki novi korak, donosi i novu priliku za rast i razvoj.