Međutim, ono što je zaista zabrinjavajuće jest činjenica da dječaci postižu niže rezultate od djevojčica tijekom standardiziranih testova čitanja. Upravo je to potaklo nastavnike i roditelje da pronađu rješenje ovog problema. „Harry Potter” je možda unio tračak nade, ali knjige još uvijek imaju prejaku konkurenciju u video-igricama.
Neka bude uzbudljivo
Teško je konkurirati igricama poput Gran Turismo na Playstationu, no neki autori dječjih knjiga daju sve od sebe kako bi čitanje učinili dovoljno primamljivim i dječacima.
„Dječaci neće čitati knjige koje ne osvoje njihovu pažnju od samog početka i drže je do samog kraja“, kaže nagrađivani kanadski pisac John Wilson, autor romana o dinosaurima, izgubljenim arktičkim istraživačima i dječacima koji se zateknu u ratu. „Ako izgube interes za knjigu, oni će se brzo okrenuti i posvetiti igricama poput Diablo ili Warcraft. Trik nije u tome da se knjiga, odnosno štivo učini jednostavnijim ili možda “boljim”, već u tome da ga se učini što uzbudljivijim. „Dobra knjiga“ za dječaka je ona koju želi pročitati – njima nije nužno da u knjizi sve razumiju, već da im je dovoljno uzbudljiva.“
Neka je otkačeno ili korisno
Dječaci kojima su dosadne knjige o odnosima i vezama, možda će mnogo zanimljivijima naći štiva s jednostavnim i otkačenim humorom, koji često i sami svakodnevno koriste. Drugima će, pak, možda puno zanimljivije biti avanturističke knjige, one posvećene sportu, neobičnim i zanimljivim činjenicama ili one prepune savjeta kako nešto napraviti ili izgraditi. Ključno je otkriti što je dječaku zanimljivo i intrigantno te ga literarno usmjeriti u tom pravcu. Čitanje je čitanje. Ne treba biti vrhunska literatura da bi se čitanje isplatilo.
Dečki ne čitaju ženske knjige
Kada govorimo o knjigama, dječaci jednostavno imaju drugačiji “program” nego djevojčice. Djevojčice su naime mnogo fleksibilniji čitači od dječaka. One čitaju knjige koje su napisane za dječake, dok dječaci ne čitaju knjige koje su napisane za djevojčice. Kao i u modnoj industriji, mnogo je više izbora za djevojčice nego za dječake.
Wilson je ovo otkrio kada je posjetio svoju lokalnu knjižnicu u potrazi za knjigama koje bi se svidjele njegovom sinu. Potraga za zanimljivim i uzbudljivim knjigama koje bi se mogle svidjeti jednom osmogodišnjaku, rezultirala je nevelikim brojem knjiga koje je mogao bez problema ugurati u jedno poveću torbu. S druge strane, za prijevoz knjiga koje su namijenjene djevojčicama istog uzrasta, trebao bi mu u najmanju ruku – kamion.
Zašto dječaci žele čitati?
Neke od prvih knjiga koje su se svidjele Wilsonovu sinu bili su horor romani R.L. Stine. Zašto? Zato što svako poglavlje njegova romana završava napeto i traži čitača da čita dalje, obećavajući nova uzbuđenja i iznenađenja. Pritom je sama priča ključna.
“Jednom sam pročitao članak o knjigama za dječake naslovljen “Johnnya nije briga zašto Heather ima dvije mame””, kaže Wilson i nastavlja “Poanta je da Johnnyu nije bitno “zašto”, njemu je puno bitnije “što konkretno”. I on bi također pročitao knjigu o Heather da je jedna mama vampirica i da se s drugom bori za kontrolu nad Heatherinom dušom“.
Konstitucija tijela i mozgovi dječaka su drugačiji. Oni reagiraju i uče drugačije nego djevojčice i stoga trebaju drugačije knjige. Autor Michael Gurian u svojoj knjizi “Dječaci i djevojčice uče drugačije” kaže da dječaci gotovo redovito imaju bolje razvijene neke dijelove desne polutke mozga. Zbog toga često imaju i bolju koordinaciju u prostoru, dobro se snalaze u zemljopisu i mehaničkom projektiranju te lakše percipiraju udaljenosti i bolje čitaju karte od djevojčica. Također, oni se često puno više pouzdaju u neverbalnu komunikaciju, zbog čega im je nerijetko teže jednako brzo kao i djevojčice verbalizirati osjećaje i odgovore.
Što prema tome čini dobru knjigu za dječake? Wilson ističe: „Knjige za dječake trebaju imati snažno uporište u jakoj priči i zapletu. Iz perspektive dječaka, previše razrađeni karakteri su samo smetnja. Ono što njih zanima su, na primjer, detaljni opisi oružja jer dječake zanima kako stvari funkcioniraju.“
U konačnici, mi jednostavno trebamo priznati i prihvatiti ono što je dječacima zanimljivo, čak i ako bi rađe da ih zanima nešto drugo. Samo tako možemo privući njihovu pažnju. Samo tako ih možemo usmjeriti na čitanje.
Izvor: http://www.parentscanada.com/developing/school/articles.aspx?listingid=109