prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Zastupljenost zavičajnoga govora (čakavštine) u suvremenoj nastavi

Nažalost, zbog naglog napretka i sve veće uporabe tehnologije, ubrzanog načina života i migracija stanovništva zavičajni govori pomalo nestaju ili padaju u zaborav. Potaknute time, učiteljice razredne nastave Jagoda Čopac iz Osnovne škole Trstenik iz Splita i Sandra Podrug iz Osnovne škole Split 3 provele su istraživanje među učiteljima splitskih i okolnih škola te učitelja otoka Korčule o stavovima zastupljenosti zavičajnoga govora (čakavštine) u suvremenoj nastavi od 1. do 4. razreda te u ovom radu prezentirale dobivene rezultate. 

Suvremeni predmetni kurikulumi ističu važnost načela zavičajnosti u nastavi. Stoga je zadaća učitelja upoznati učenike s razlikama hrvatskoga standardnoga jezika i zavičajnoga govora.

Njegovanje zavičajnoga govora u današnje vrijeme digitalizacije i svjetske globalizacije veliki je izazov za učitelje. Suvremena istraživanja pokazuju da učenici jedva poznaju neke osnovne riječi zavičajnoga govora. Razlozi za to su brojni, primjerice, u obiteljima se u svakodnevnom govoru sve manje komunicira na zavičajnim idiomima, djeca sve manje imaju priliku slušati izvorne govornike, a njihov govor je pod velikim utjecajem medija. Sve navedeno ukazuje na potrebu usmjeravanja učenika na očuvanje zaboravljenih riječi koje su temelj kulturnog identiteta. Škola je jedno od najvažnijih mjesta koje djeci može osigurati priliku i ponuditi model za usvajanje starih, zaboravljenih riječi kroz rad učitelja koji njeguju tradiciju i govor predaka te potiču učenike na raznovrsne aktivnosti vezane uz ovu problematiku.

Učiteljice dviju partnerskih škola, Jagoda Čopac i Sandra Podrug, vode izvannastavnu aktivnost Čuvari baštine. Kroz nju su provele razredni projekt “Restimo s čakavicon”. Prezentirale su ga kolegama, učiteljima razredne nastave, na županijskim stručnim vijećima grada Splita i otoka Korčule. Željele su anketnim upitnikom od njih saznati koliko u svom radu njeguju zavičajni govor i usporediti zastupljenost čakavštine između škola otoka Korčule te grada Splita i njegove okolice.